Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:35:10 GMT

فناوری در سلامت محصولات کشاورزی نقش آفرینی می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۳۳۶۵

فناوری در سلامت محصولات کشاورزی نقش آفرینی می کند

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد ملبوبی گفت: ترکیب مواد شیمیایی موجود در برخی کودها با جذب در ریشه گیاه و عمق خاک، موجب مشکلات و بیماری‌های مختلفی در مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: مصرف سالانه دو تا چهار میلیون تن کود شیمیایی در هکتار یک رقم بسیار بالایی است که برای طبیعت و انسان ضررهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این مصرف کودهای شیمیایی با تکیه بر روش های جدید علمی باید متعادل شود و به نظر می رسد برنامه تغذیه تلفیقی بهترین گزینه در این زمینه است.

وی گفت: از فواید اجرای طرح تغذیه تلفیقی می توان به ۱۱۰ تا ۲۴۰ هزار تومان صرفه جویی ناشی از استفاده از کود شیمیایی در هر هکتار اشاره کرد. هم چنین سلامت محصولات کشاورزی بالا می رود و می توانیم شاهد افزایش ۱۰درصدی این محصولات به طور میانگین باشیم.

وی اظهارداشت: استفاده از فناوری های جدید در حوزه کشاورزی ضمن کاهش هزینه های تولید، محصولات با ارزش افزوده بالا و قیمت رقابتی می تواند در سلامت محیط زیست نیز بسیار نقش آفرین باشد.

ملبوبی گفت: هم اکنون در هر هکتار به میزان ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم کودشیمیایی در مزارع مصرف می شود در حالیکه استفاده کودهای زیستی بصورت گرمی است یعنی ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم در هر هکتار است.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری بیان داشت: تلفیق کود زیستی وشیمیایی نتایج بهتری نسبت به مصرف تنهایی کودهای شیمیایی و زیستی دارد.

ملبوبی ضمن اشاره به برنامه برنامه ای برای رفع این مشکل گفت: در برنامه تغذیه تلفیقی هدف استفاده از کود شیمیایی، آلی و زیستی به تناسب آنالیز خاک است.

کد خبر 4370628 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: زیست فناوری کشاورزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری تحقیقات علمی ناسا فناوری نانو فناوری فضایی محمد جواد آذری جهرمی ایالات متحده آمریکا اینترنت هکرها موبایل تلفن همراه مخابرات گوشی هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۳۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی اضافه شده به مواد پلاستیکی برای مقاوم کردن آنها در برابر شعله می‌توانند از راه پوست یعنی تماس با میکروپلاستیک‌ها وارد بدن شوند.

به گزارش ایسنا، این تحقیق اولین ارائه‌کننده شواهد تجربی است که نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود به‌عنوان افزودنی در میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به عرق انسان نفوذ کنند و سپس از طریق پوست جذب جریان خون شوند.

بسیاری از مواد شیمیایی که به‌عنوان ضد حریق و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شوند، به‌دلیل شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب سلامتی ازجمله آسیب به کبد یا سیستم عصبی، سرطان و خطراتی برای سلامت باروری ممنوع شده‌اند، با این حال، این مواد شیمیایی هنوز در وسایل الکترونیکی قدیمی، مبلمان، فرش‌ها و مصالح ساختمانی در محیط وجود دارند.

در حالی که آسیب‌های ناشی از میکروپلاستیک‌ها به‌طور کامل شناخته نشده است، نگرانی فزاینده‌ای در مورد نقش آنها به‌عنوان کانال قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی سمی وجود دارد.

یافته‌های تحقیق در مورد جذب مواد شیمیایی

گروه تحقیقاتی در مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که مواد شیمیایی از میکروپلاستیک‌ها در عرق انسان  فروشسته می‌شود. نتایج تحقیق کنونی نیز نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی می‌توانند از طریق عرق در سد پوستی، جذب بدن شوند.

این گروه در آزمایش‌های خود، از مدل‌های نوآورانه پوست سه بعدی انسان به‌عنوان جایگزینی برای حیوانات آزمایشگاهی و بافت‌های بریده شده انسانی استفاده کردند. این مدل‌ها طی دوره ۲۴ ساعته در معرض ۲ شکل متداول میکروپلاستیک حاوی دی‌فنیل اترهای پلی‌برومینه، یک گروه شیمیایی که اغلب برای پلاستیک ضد حریق استفاده می‌شود، قرار گرفتند.

نتایج و پیامدها برای سلامتی

نتایج نشان داد که 8 درصد از مواد شیمیایی در معرض پوست جذب می‌شوند و پوست هیدراته‌تر یا عرق‌آورتر سطوح بالاتری از مواد شیمیایی را جذب می‌کند. این تحقیق اولین شواهد تجربی را در مورد نحوه کمک کردن این فرآیند به سطوح مواد شیمیایی سمی موجود در بدن، ارائه می‌دهد.

دکتر اووکرویه آبافه، محقق این تحقیق از دانشگاه بیرمنگام انگلستان می‌گوید: میکروپلاستیک‌ها در همه جای محیط زیست وجود دارند و با این حال ما هنوز در مورد مشکلات سلامتی که می‌توانند ایجاد کنند، اطلاعات به نسبت کمی داریم.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که آنها به‌عنوان «حاملان» مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند از طریق پوست وارد جریان خون ما شوند. این مواد شیمیایی پایدار هستند، بنابراین با قرار گرفتن مداوم یا منظم در معرض آنها، انباشتگی تدریجی وجود خواهد داشت تا جایی که شروع به ایجاد آسیب کنند.

دکتر محمد عبدالله، دانشیار علوم محیطی در دانشگاه بیرمنگام و محقق اصلی این طرح، بیان کرد: این یافته‌ها شواهد مهمی را برای نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران به منظور بهبود قوانین پیرامون میکروپلاستیک‌ها و محافظت از سلامت عمومی در برابر مواجهه مضر فراهم می‌کند.

پروفسور استوارت هاراد، یکی از محققان، افزود: این تحقیق گام مهمی  در درک خطرات مواجهه با میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی ماست. با تکیه بر نتایج، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مسیرهای مختلف قرار گرفتن انسان در معرض میکروپلاستیک‌ها و چگونگی کاهش خطرات ناشی از این مواجهه مورد نیاز است.

این گروه قصد دارد در تحقیقات آینده، مسیرهای دیگری را که از طریق آنها میکروپلاستیک‌ها می‌توانند مسئول ورود مواد شیمیایی سمی به بدن باشند، از جمله استنشاق و بلع، بررسی کنند. این کار توسط فلوشیپ تحقیقاتی ماری کوری در برنامه تحقیقات و نوآوری افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

یافته‌های این تحقیق در Environment International منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای