Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع بازخوانی ماموریت ها و برنامه های معاونت قرآن و عترت و با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر در امور طرح و برنامه و همچنین مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت ١٧ مردادماه در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست یک روزه بازخوانی ماموریت ها و برنامه های معاونت قرآن و عترت با حضور مدیران کل دفاتر ستادی معاونت قرآن و عترت  و معاونان آنان با رویکرد در نقد منصفانه همه بخش های معاونت آغاز به کار کرد و هر یک از ادارات کل معاونت(دفتر تبلیغ و ترویج؛ دفتر آموزش و توسعه مشارکت ها؛ اداره کل ارتباطات و هماهنگی و دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی) نسبت به تشریح فعالیت ها و ماموریت های خود اقدام کردند.

بازخوانی ماموریت ها و برنامه های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه روزآمدی در اهداف، سیاست ها و رویکردها ی معاونت را فراهم خواهد کرد

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین سخنران  در نشست بازخوانی ماموریت ها و برنامه های معاونت قرآن و عترت با بیان این موضوع که یکسانی در نگرش ها و رویکردهای تصمیم گیران و تصمیم سازان معاونت ، نشان از تفکر حرفه ای دارد افزود: تنظیم و ابلاغ منشور دهگانه تحول در عملکرد معاونت قرآن و عترت مرجعی در همسویی رویکردهای ادارات کل معاونت است که یکی از مهمترین نتایج آن، درگیر کردن ذهنیت حرفه ای بدنه سازمان با منشور تحول می باشد.

وی غلبه نکردن روح اجرایی بر فعالیت های معاونت قرآن و عترت را از دیگر نکات مهمی دانست که غفلت از آن می تواند جریان سازی های تبلیغی ترویجی در سطح عمومی، پاسخگویی به موسسات قرآنی، ارتباطات برون سازمانی و... را با مشکلات متعددی مواجهه کند و همچنین مرجعیت سازمانی معاونت قرآن و عترت در حوزه تخصصی خود را با چالش روبرو کند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای حاکم بر گفتارهای نشست را متمرکز بر نقد درونی دانست که به خودهوشیاری خواهد انجامید و خواهیم توانست در جهت حل مشکلات و مسائل واقعی سازمان حرکت کنیم و در ادامه افزود: نقد پویا و روشنگر به مثابه راهی به سوی خودآگاهی می باشد که به شناسایی نقاط ضعف سازمان می انجامد.

عبدالهادی فقهی زاده اظهار کرد: شناخت از اهداف و رویکردهای ادارات کل معاوت قرآن و عترت  برای کل مجموعه لازم و ضروری می باشد که نتیجه این شناخت، هم افزایی در عملکرد و ایجاد تغییرات مثبت در حل مسائل سازمان است.

وی در ادامه با بیان دیدگاه ها و برنامه های دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گشودن افق های جدید در منظر سازمانی معاونت ها و سازمان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی ها و جلسات گوناگون بر هم افزایی و گسترش همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی تاکید دارند و ما به عنوان نهادی مرجع در حوزه قرآن و عترت باید چنین نگرشی را در سیاست ها و اهداف خود لحاظ کنیم.

 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت جویی با برون داد « تقویت کارکردها» را از دیگر مطالبات دکتر صالحی دانستند و کسب مرجعیت در فضای قرآنی کشور با تمرکز بر سیاست گذاری و تقویت نظارت در مقابل تصدی گری  را از دیگر مطالبات ایشان عنوان کردند.

وی در پایان گفتار خود به اثرگذاری گفت و گوهای درون سازمانی در جهت حل مسائل سازمان تاکید کردند و نقد درونی  با برون داد پویایی و زایش در جهت دستیابی به اهداف عالی سازمان را ، سرآغاز راهی نو در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کردند.

واگذار​ی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنوف و نهادهای مردم نهاد

کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت قرآن و عترت را یکی از مهمترین معاونت های تخصصی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد معرفی کرد و ادامه سخنان خود را با تشریح نقش حاکمیتی ( سیاست گذاری، نظارت و حمایت) معاونت قرآن و عترت پیش گرفت و خواستار دوری این معاونت از تصدی گری امور شد.

وی قاعده ای کلی را با عنوان« تصدی گری فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنوف و نهادهای مردم نهاد» بیان کرد و افزود: معاونت قرآن و عترت می باست به عنوان مرکزی در جهت ایده پردازی برای سایر معاونت ها و سازمان های خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن موضوعات متعددی از اوقات فراغت تا راهیان نور بر ارائه ایده های جدید تاکید کرد.

کاراندیش در ادامه بر گسترش توسعه کیفی فعالیت های معاونت قران و عترت تاکید کرد و لزوم دست یابی به مرجع اصلی در حوزه اندیشه ورزی قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از اولویت های پیش رو این معاونت عنوان کرد.

وی در پایان از  افزایش حمایت های بودجه ای از فعالیت های معاونت قرآن و عترت خبر داد و نسبت به آینده این معاونت در حوزه فرهنگ دینی ابراز امیدواری کرد.

 ایجاد بستری هم افزایانه و تلفیقی از ماموریت‌ها و اهداف معاونت‌ها و سازمان‌های وزارتخانه از اولویت‌های برنامه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است

سید علی اصغر سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برنامه ریزی در نشست بازخوانی ماموریت ها و برنامه های معاونت قرآن و عترت با بیان اینکه حوزه برنامه ریزی نیازمند شرایط برنامه پذیر است افزود:  لازم است که همه متغییر های تاثیرگذار قابل کنترل باشند تا بتوانیم به برون داد مورد نظر خود دست یابیم .

وی ساختار کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان بخشی مطرح کرد که جزئی از یک منظومه کلان تر در حوزه فرهنگی کشور می باشد که این منظومه باعث  موازی کاری ها و تداخل وظایف و نه کمک به یکدیگر  می شود .سید آبادی در ادامه عدم انسجام عملیاتی و رویکردی را از مضرات سازمان های بروکراتیک دانست که مانع ارائه برنامه های خلاق در حوزه فرهنگی کشور شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برنامه ریزی افزود:  دکتر سید عباس صالحی در برنامه های خود قائل به نگاه بخشی به حوزه فرهنگ نیستند و تفکیک موضوعی را یکی از زیان های فضای فرهنگی کشور می دانند و با ارائه برنامه ای مدون و غایت محور سعی بر این دارند که بستری هم افزایانه و تلفیقی را در ماموریت ها و برنامه های معاونت ها و سازمان های تابع وزارتخانه داشته باشند.

وی انسجام فرهنگی دستگاه های کشور را از دیگر برنامه های دکتر صالحی بیان کردند و اظهار کردند: هر دستگاهی به اقتضای نوع فعالیت خود باید پیوست های فرهنگی و اجتماعی را مدنظر داشته باشد که نتیجه چنین نگرشی هم افزایی دستگاه های کشور در حوزه فرهنگ به معنای عام آن می باشد که باعث استفاده از منابع دیگر سازمان ها به صورت کاملا سیستماتیک در فضای فرهنگی کشور خواهیم شد.

سید آبادی در جمع بندی سخنان خود ٩ موضوع اساسی را در برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کردند که به شرح زیر می باشند:

تقویت ظرفیت های مردمی ؛ تلاش بر این است که احیاء حضور مردم در صحنه فرهنگی کشور در دستور کار قرار گیرد و همچنین همزمان هم به فواید و هم به حقوق مردم در حوزه فرهنگ توجه شود.

عمومی سازی دسترسی فرهنگی؛ رویکرد مهم دیگر سید عباس صالحی را می توان توجه عملی به شعار «ایران فقط تهران نیست» دانست.این موضوع تلاش دارد که از تمامی ظرفیت های ایران فرهنگی – اسلامی در جهت اعتلای فرهنگی کشور فارغ از قومیت، مذهب، طبقه و .. استفاده کند و هم چنین طبقات اقتصادی- اجتماعی و مناطق کم برخوردار را از سرانه فرهنگی کشور منتفع سازد.

شفافیت، سلامت و عدالت در توزیع یارانه های بخش فرهنگ و هنر ، رسانه و قرآن و عترت ؛ شفاف سازی سازوکارهای حمایتی از گروه های هدف، یکی دیگر از عناوین مورد نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره وزارت خود است.

غنی سازی محتوایی؛ حمایت و تقویت آفرینش های فرهنگی و هنری که هم در جهت افزایش تولید محتوای فرهنگی و هم غنی تر کردن آن گام برداشته خواهد شد.

انسجام فرهنگی دستگاه های کشور؛ انسجام فرهنگی مقدمه توسعه پایدار است. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منظومه بزرگ فرهنگی نظام جمهوری اسلامی یک جزء از کل است و بدون هماهنگی، همنوایی، همگرایی و همدلی با سایر نهادهای فرهنگی راه به جایی نخواهد برد.الگوی مطلوب توسعه فرهنگی در ایران امروز از مسیر انسجام می‌گذرد.

دیپلماسی فرهنگی؛ حضور موثر در مبادلات فرهنگی جهان اسلام و افزایش سهم در بازارهای فرهنگی منطقه ای و بین المللی

گفت و گو؛ رونق گفت و گوی همگانی، مستمر و سازنده برای اعتلای اندیشه، فرهنگ و حل و فصل مشکلات این حوزه ها

بهبود فضای کسب و کار فرهنگی؛ افزایش سرمایه گذاری، تولید و مصرف آثار، کالاها و خدمات فرهنگی و همچنین اقبال به تولید و مصرف آثار، کالاها و خدمات فرهنگی متناسب با هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی و جلوگیری از گسترش شکافهای اجتماعی

مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛  در حوزه مرجعیت ، نظام اهداف و عرصه های اعمال حاکمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  « صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «حمایت و تقویت آفرینش های فرهنگی و هنری» و «ارائه نقش پیشتاز و الهام آفرین فرهنگی ایران در منطقه و جهان» می باشد.

سیدآبادی در پایان سخنان خود پاسخگوی سوالات مدیران حاضر در جلسه در حوزه های بسترسازی جهت گفتمان محوری حوزه فرهنگ و همچنین مسیر و چگونگی انتقال سیاست های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بدنه وزارت متبوع خود شدند.

گفتنی است ضرورت شکل گیری منظومه ای هماهنگ از فعالیت ها، سیاست ها، راهبردها و ماموریت های ادارات کل چهارگانه معاونت قرآن و عترت ، برگزاری نشستی نقدگونه و با محوریت اصلاح امور معاونت قرآن و عترت را لازم نمود.

در پایان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با درک و پذیرفتن نقاط قابل ترمیم در فرآیندهای سازمانی خود ، سعی بر این دارد که رسیدن به اعتلای تفکر حرفه ای بر اساس مبانی قرآنی را ، به عنوان موضوع مورد بحث همیشگی معاونت، به مباحثه گذارد.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار مجلس رسانه خبرگزاری شبستان خبرنگاران ایران اقتصاد مقاومتی تحریم ۱۷ مرداد روز خبرنگار استیضاح ماموریت معاونت قرآن و عترت برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این دوره گفت: یکی از ایام خاص و مورد احترامی که ما پشت سر گذاشتیم، روز ملی خلیج فارس بود، خلیجی که خودش و نامش بسیار برای ما مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: انگلیس‌ها در طول تاریخ برای اینکه ما قدرتمند نشویم، با از بین بردن بنادر و دریا‌ها قدرت را از ما گرفتند و ما را از دریا دور کردند.

او ادامه داد: آنها در راه تزریق فرهنگ استکباری دریا ستیزی تلاش کردند که این خود یک سیاست خبیثانه بود، تفکری که مسیر ما، دریا و پیشرفت را از هم جدا می‌کند.

امیر سیاری گفت: سرمایه انسانی این روز‌ها در دنیا اهمیت زیادی دارد، سرمایه به معنی چیزی است که نه تنها تمام نشده بلکه مدام باید به آن افزوده شود.

او ادامه داد: سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان و یک سیستم است، نیرویی که به طور مستقیم می‌تواند یک سازمان را در عرصه رقابت رشد داده و یا زمین بزند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مربیان و اساتید باید بدانند که چه کسانی و چه سرمایه مهمی را تربیت می‌کنند. باید بدانند که این سرمایه چه نقش مهمی دارد و در امر پیشرفت چقدر تاثیرگذار است.

او افزود: نقش ما به عنوان کسانی که مسئولین تربیت و تعلیم آموزش سرمایه‌های انسانی هستیم بسیار مهم است، جایگاه ما بسیار حساس بوده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: امروزه دشمن تمام توانش را می‌گذارد برای استعمار، هرچه تلاش میکند، هزینه میکند و خود را به آب و آتش می‌زند برای استعمارگری است.

امیر سیاری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ما ۳ نوع استعمار داریم که اولین آن استعمار کهن است، استعمار کهن یعنی لشکرکشی و تصاحب یک منطقه و بردن منابع آن منطقه است.

او گفت: دیگر مورد استعمار نو است، استعماری که با نیروی نظامی بیگانه است، در این استعمار یک دست نشانده از استعمارگر در کشور مستعمره بر مسند قدرت مینشیند؛ که مثال بارز آن رضا خان پهلوی است.

او در پایان افزود: آخرین مورد استعمار فرانو است، استعماری که کشور‌های دیگر در آن مستعمره فرهنگ کشور استعمارگر می‌شوند. قوی‌ترین جنگی که در این نوع استعمار رخ می‌دهد جنگ نرم است.

دیگر خبرها

  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد