Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-هواداران استقلال خوزستان، تراکتورسازی و... را محروم نکنید، چون محرومیت آن‌ها تا بازی بعدی مقابل استقلال یا پرسپولیس تمام می‌شود و دوباره همین آش و همین کاسه...

دو بازی هفته سوم لیگ هجدهم باعث شد تا یک بار دیگر به فقر فرهنگی عجیب در بین برخی از فوتبال دوستان پی ببریم و بار دیگر این سوال را بپرسیم که چرا مشکلات ورزشگاه ها در ایران غیرقابل حل هستند؟

* فوتبال، آیینه تمام نمای جامعه؟

«از کوزه همان برون تراود که در اوست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مردمانی که یک روز کامل را با تنش سپری می‌کنند و حتی از برطرف کردن نیازهای ابتدایی مثل آب و برق هم محروم هستند، نمی‌توان انتظار رفتار حرفه ای و معقولانه در ورزشگاه ها داشت. بی تعارف جامعه ایران به لحاظ فرهنگی و اخلاقی با بیماری های مختلفی روبرو است؛ بر اساس گزارش "آینده پژوهی ایران 1396" مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، 75 درصد از مردم دچار یاس و نا امیدی هستند و همچنین 30 درصد از مردم، دچار بیماری روانی اند. قصد خروج از بحث فوتبالی را نداریم اما نباید فراموش کرد که هوادارانی که روی سکوها فحاشی، سنگ پرانی و در مجموع هنجارشکنی می کنند، همان هایی هستند در طول روز باید چند ساعت زحمت بکشند تا بتوانند هزینه حضور در استادیوم را به دست آورند.

* چند درصد حواشی فوتبال هستند؟

باید باور کنیم که بخشی از درگیری های هواداران در فوتبال ایران غیر فوتبالی هستند. فصل پیش ناظر بازی پرسپولیس - فولاد هم این نکته را یادآور شد. اگر در انگلستان، اسکاتلند و... هولیگان های فوتبالی بازی ها را جنجال بکشند، این جا برخی متعصب های قومیتی هستند که در روند بازی اختلال ایجاد می کنند. برای این موضوع می توان مثال های بسیاری آورد که البته بازگو کردنشان، اتهام جهت گیری را در اذهان به وجود می اورند.

فراموش نکنیم، هواداران اهوازی در حالی برای انتقام به ورزشگاه غدیر رفتند که فیلم های منتشر شده از بازی پرسپولیس «مونتاژ» شده بودند یا این تنها از یک جایگاه بودند. اما انتشار آن توسط کانال های تلگرامی، جرقه ای را زد که اهوازی ها منتظرش بودند و انگار نمی‌خواستند باور کنند موضوع در این حد هم حاد نیست...

اوضاع در تهران که بدتر بود. پیش از مسابقه رسانه های هواداری، کانون هواداران و... همگی از «صلح» روی سکوها سخن گفتند اما آنچه که به وقوع پیوست، بسیار وحشتناک تر از هر اتفاق دیگری بود. جنگ سنگی در طول 90 دقیقه، مبارزه تن به تن با نیروهای انتظامی و... باعث شد که همگی به همان شعارهای قبلی راضی باشیم!

* گام های رو به عقب

برای حل این مشکل، مسئولان فوتبال و ورزش ایران گام هایی برداشته اند اما نکته این جاست که برخی موارد فرا فوتبالی هستند و نمی توان انتظار زیادی از آن ها داشت و البته بعضی از گام ها نیز رو به عقب بوده اند. ایجاد کانون های هواداری، مسئله بسیار خوب و به جایی بود اما حالا مشاهده می شود که سرچشمه بسیاری از مسائل، خواسته یا ناخواسته از داخل همین نهادها هستند.

* لطفا مخالف را سرکوب نکنید

ممکن است در تبریز، ده ها هزار هوادار پرسپولیس و استقلال باشند یا در تهران تراکتور هواداران بسیاری داشته باشد یا همینطور در اهواز و اصفهان و... این چه اشکالی دارد جز این که بر زیبایی فوتبال می افزاید؟ آیا در مادرید همه رئالی هستند؟ آیا تصویر شهروند اهل کاتالان که با پیراهن رئال مادرید به پای صندوق رای رفت را دیده اید؟ باور کنید این ها فوتبال را قشنگ تر می کند، اصلا همین چند صدایی است که بر هر چیزی جذابیت می بخشد. اما در شهرهای ایران، خیلی ها اعتقاد دارند که همه باید طرفدار تیم شهر باشند و هر که نباشد، برچسب های مختلف می خورد!

* چند راهکار...

در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ سکوت و تداوم اوضاع یا اتخاذ تصمیماتی برای تغییر وضعیت؟ فراموش نکنیم در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، مسئولان توانستند بر اوضاع مسلط شده و شرایط فرهنگی را بهبود بخشند.

1) باید با شفافیت راجع به موضوعات این چنینی صحبت کنیم؛ چه رسانه ها و چه مسئولان. گاهی اوقات سانسورهای غیرتعمدی باعث برداشت نادرست از سوی هواداران می شود.

2) نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش بسیاری در ورزشگاه ها برای ایجاد نظم دارند و تمام تلاششان را در این زمینه می کنند، اما چه بهتر که با سعه صدر بیشتری اوضاع را کنترل کنند.

3) راجع به محرومیت ها هم باید بهتر تصمیم گرفت. محرومیت از 3 بازی بعدی برای تیمی که به جز در دیدار مقابل استقلال و پرسپولیس، هواداری ندارد، چیزی شبیه به یک شوخی است و نمی تواند راهکار خوبی باشد.

4) ... و در آخر؛ انتظار این است که وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در راستای برطرف کردن این فقر فرهنگی گام هایی واقعی بردارند. از جامعه شناس ها دعوت کنند، بودجه بدهند و از همه مهم تر، اعتماد مردم را برانگیزند. این تنها راهی است که فوتبال ایران را از این بحران سکوها نجات می دهد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۵۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منصوری: توهین به هواداران در شان فوتبال ایران نیست/ پرسپولیس می‌تواند به صدر بازگردد

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: متاسفانه همیشه قبل و بعد از بازی سپاهان، مشکلاتی برای پرسپولیس به وجود آمده که امیدوارم مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.

به گزارش مشرق، محمد منصوری پیشکسوت پرسپولیس در خصوص تساوی سرخ‌پوشان پایتخت مقابل سپاهان اصفهان، اظهار داشت: بازی با سپاهان برای ما خیلی مهم بود که متاسفانه نتوانستیم به سه امتیاز دست پیدا کنیم. این ۳ امتیاز می‌توانست ما را به صدر جدول برگرداند، اما شک ندارم در بازی‌های آینده توان صدرنشینی را داریم و باید منتظر لغزش استقلال باشیم. امیدوارم بازیکنان در هفته‌های باقی‌مانده بیشترین تلاش خود را انجام دهند.

وی در مورد توهین‌هایی که بانوان هوادار پرسپولیس شد، گفت: قطعا باید با آن فرد برخورد شود چون به بانوان تیم پرسپولیس توهین کرده است. نمی‌دانم چرا باشگاه سپاهان این فرد را جزو کانون هواداران خود قبول نمی‌کند، چراکه تصاویر زیادی از او منتشر شده و این فرد در اتوبوس هواداران سپاهان بوده است. در نهایت باید با خاطیان برخورد شود.

پیشکسوت پرسپولیس درباره اینکه آیا اوسمار ویرا برای فصل بعد در پرسپولیس می‌ماند، گفت: به عنوان هوادار و پیشکسوت پرسپولیس دوست دارم بماند، چون بازی‌های پرسپولیس در نیم فصل کاملا تغییر کرده است. امیدوارم مدیریت با اوسمار تمدید کند چون شک ندارم با حضور او می‌توانیم در آسیا بهترین نتیجه را کسب کنیم.

منصوری در خصوص بازگشت علیرضا بیرانوند به ترکیب تیم، خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که او در این بازی مهم درون دروازه قرار گرفت و همه هواداران از این موضوع خیالشان راحت شد و امیدوارم دیگر شاهد مصدومیت بیرانوند نباشیم. خوشبختانه در بازی‌های بعدی هم حضور دارد و دروازه تیم را بیمه می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا پرسپولیس در فصل بعد نیاز به جذب بازیکن دارد؟ تصریح کرد: ۱۰۰ درصد پرسپولیس نیاز به بازیکن دارد. خوشبختانه امیررضا رفیعی در این چند بازی عملکرد خوبی داشته و متاسفانه فقط در بازی آلومینیوم گل خورده است. با این حال، تیم نیاز به یک دروازه‌بان و یک دفاع وسط دارد تا برای فصل بعد به مشکل نخورد. امیدوارم مدیریت باشگاه بتواند خواسته‌های کادرفنی را برآورده کند.

پیشکسوت پرسپولیس درباره بازی آینده این تیم مقابل نساجی مازندران، گفت: درست است نساجی در این فصل نتایج ضعیفی به دست آورده، اما همیشه تیمی منسجم و دونده بوده و از زمانی که ساکت الهامی به این تیم برگشته، متحول شده است. امیدوارم پرسپولیس با تمام توان بازی کند و ۳ امتیاز را به دست آورد که بتوانیم به قهرمانی نزدیک شویم.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • جهانبخش در باشگاه صدتایی‌های فاینورد
  • اعتراض اولتراهای میلان: لیائو هو شد و سکوها خالی!
  • عکس| اتفاق باورنکردنی در لیگ ایران؛ گل‌گهر با ۲ لباس مختلف بازی کرد!
  • ستاره جوان فوتبال ایران میلیون دلاری شد
  • منصوری: توهین به هواداران در شان فوتبال ایران نیست/ پرسپولیس می‌تواند به صدر بازگردد
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • شاگرد برانکو و کرانچار قشنگ‌ترین گل فوتبال ایران را زد!
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!
  • جانشین فغانی در داوری ایران مشخص شد
  • آتش سکوها زیر پای هواداران استقلال