Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمان- ايرنا- معاون بهره برداري مجتمع مس سرچشمه استان کرمان گفت: با اجراي طرح هاي توسعه اي در دست اجراي اين استان توليد کنسانتره در سال 1401 از 600 هزارتن فعلي به بيش از يک ميليون و 60 هزار تن خواهد رسيد.

به گزارش ايرنا ، محمد‌ ضياالديني شامگاه شنبه در جمع تور بازديدي بسيج رسانه کشور از اين مجتمع ، سرچشمه را يکي از معادن بزرگ پروفيلي‌ در دنيا دانست و اظهار داشت: حدود 50 سال پيش شرکت آمريکايي ها با اکتشاف اين معدن ذخيره اوليه آن را تقريبا 283 ميليون تن سنگ معدني با عيار1/2 درصد برآورد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه طرح 20 ساله بود، بيان کرد: براساس آن 283 ميليون تن خاکي که برداشت شده بود کارخانه تغليظ شماره يک قديم با ظرفيت توليد سالانه 360 هزار تن سنگ کنسانتره راه اندازي و متعاقب آن کارخانه ذوب با ظرفيت توليد140 هزارتن آند ايجاد شد‌.
ضياالديني تصريح کرد: با توجه به اينکه سيستم کوره ها قديمي و با تکنولوژي ريورب بود لذا پس از آن در سال 1361 پالايشگاه با ظرفيت 158 هزار تن کاتد راه اندازي کرديم که قابل افزايش تا 240 هزار تن کاتد در سال است.
‌وي عنوان کرد: در سال 80 با بررسي مجدد روي معادن استان، ميزان ماده معدني قابل استخراج از 288 ميليون‌تن به 800 ميليون تن با عيار 0/76 افزايش پيدا کرد و سپس طرح توسعه اي کارخانه تغليظ را اجرا کرديم و ابتدا فاز اوليه کارخانه با ظرفيت توليد 150 هزارتن کنسانتره در سال را اجرا کرديم و از همان سال به فکر تغيير تکنولوژي کوره هاي ذوب از ريورب به فلش افتاديم .
ضيا الديني ادامه داد: در سال 90 ظرفيتمان‌ افزايش يافت طوري که در حال حاضر 600 ميليون تن سنگ سولفوريک از معدن سرچشمه استخراج شده و ذخيره باقيمانده سنگ معدن 820 ميليون تن رسيده ضمن اينکه در سال 90 با راه اندازي فاز دوم کارخانه تغليظ ظرفيت آن به150 هزارتن افزايش يافته است.
معاون بهره برداري مجتمع مس سر چشمه گفت: با راه اند‌ازي کارخانه تغليظ در سال گذشته توليد از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزايش يافت ضمن اينکه کارخانه ذوب فلش هم در آبان ماه گذشته راه اندازي شد و در شرايط فعلي 250 هزار تن آند حاصل از کنسانتره را در طول سال به ما مي دهد.
وي بيان کرد: در مورد پالايشگاه نيز ظرفيت کارخانه پالايشگاه در حالت اوليه 158 هزار تن است که قابل افزايش به 240 هزار تن مي باشد.
ضيا الديني گفت:روش تکنولوژي در پالايشگاه روش استارتينگ شيت بود که در بهمن ماه سال گذشته به روش csn تغيير پيدا کرد و سنگ هاي اکسيد از اين روش قابل استخراج نيست.
وي توضيح داد: بخش عمده اي در اوايل راه اندازي کارخانه سنگ اکسيد بودند که قبلا باطله سنگ اکسيد داشتيم و در سال 76 با راه اندازي کارخانه ليچينگ سالانه 12 هزار تن مس کاتدي به دست مي آيد.
ضيا الديني خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام خاک هاي‌ اکسيد ظرفيت کارخانه ليچينگ پايين آمده و در نتيجه به فکر پياده کردن روش هاي جديد بيو ليچينگ ‌ هستيم .
وي تصريح کرد: کارخانه تغليظ در ميدوک را داريم و با توليد سالانه 150 هزارتن کنسانتره فعاليت مي کند که با احتساب 600 هزار تن توليد کنسانتره در استان مي توان گفت توليد کنسانتره در معادن استان کرمان به 810 هزار تن مي رسد ضمن اينکه با راه اندازي واحد دره آلو با ظرفيت 100 هزار تن و واحد دره زار با ظرفيت 100 هزار تن کنسانتره در سال، مجموع توليد کنسانتره استان به يک ميليون و 60 هزار تن در سال 1401 خواهد رسيد.
وي افزود: امسال 240 هزار تن کنسانتره کاتد در منطقه کرمان توليد شد که 11 هزار تن از اين ميزان در کارخانجات ليچينگ و بقيه از پالايشگاه معادن استخراج و توليد شد.
ضياالديني بيان کرد: سالانه 50 هزار تن ورقه مفتول مس توليد و به بازار عرضه مي شود ضمن اينکه سالانه به ميزان 6 هزار تن کنسانتره موليبدن هم در معادن استان کرمان توليد مي شود.
وي همچنين گفت : از ابتداي اکتشاف معادن استان کرمان تا کنون 600 ميليون‌تن سنگ سولفور توليد کرديم و بررسي ها نشان داده که مواد معدني قابل برداشت 820 ميليون‌تن ديگر داريم.
وي بيان کرد : در حوزه مس محتوا که سالانه 298 هزارتن در ايران توليد مي شود رتبه 15 جهاني را داريم و به لحاظ ذخاير معدني جزو 10کشور اول دنيا هستيم و ايران در توليد کاتد و کنسانتره در منطقه خاورميانه بزرگترين کشور استخراج کننده هستيم .
** راه اندازي کارخانه اسيد
معاون طرحهاي توسعه شرکت ملي صنايع مس ايران هم گفت: راه اندازي کارخانه اسيد در سرچشمه و خاتون آباد از مهمترين پروژه هاست که آلايندگي در اين معادن را به صفر مي رساند.
محمود خدادادي بيان کرد: اين کارخانه اسيد با مبلغ 208 ميليون يورو معادل 90 ميليارد تومان در حال راه اندازي است.
وي بيان کرد: بعد از راه اندازي اين دو طرح که تا پايان امسال به اتمام مي رسند طرح دره زار را داريم که با ظرفيت توليد 140 هزار تن کنسانتره در نيمه دوم امسال پيمانکار آن را شروع مي کند.
وي ادامه داد: طرح ديگر نيز دره آلو است ِکه‌ در جنوب استان کرمان مابين بردسير و بافت با ظرفيت توليد 100 هزارتن تا دوساله ديگر راه اندازي مي شود.
خدادادي تصريح کرد: در راستاي ساماندهي اقتصادي، پروژه هاي شرکت اولويت بندي شده که پروژه هاي چاه فيروزه شهربابک از آن دسته پروژه هاي اقتصادي است که اجرا مي شود.
براساس اين گزارش اعضا بسيج رسانه استان کرمان و کشور از مراحل توليد مس و کارخانه تغليظ مس سرچشمه بازديد کردند.
شهر مس سرچشمه با جمعيتي بالغ بر 25 هزار نفر در 60 کيلومتري رفسنجان از توابع استان کرمان قرار دارد.
7433/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در مراسم گرامیداشت روز معلم از به وقوع پیوستن واقعی ارتباط صنعت با دانشگاه با راه‌اندازی یک کارخانه در این واحد دانشگاهی و اشتغال ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در فاز نخست خبر داد.

وی اضافه کرد: همیشه معتقد بودیم اگر می‌خواهیم در اهداف دانشگاه موفق باشیم باید به طور عملی با صنعت در ارتباط باشیم و این موضوع بسیار مهمی بود که از اول دنبال می‌کردیم و در این راستا جلسات مهمی با کارخانجات بزرگ شهرستان انجام شد و نهایتاً با یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور توانستیم به تفاهم برسیم که اکنون اتفاق بسیار خوب و بزرگی رقم خورد که در راستای آن می‌توانیم مدعی باشیم یکی از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که در داخل مجموعه دانشگاه کارخانه فعال راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود متذکر شد: این کارخانه‌ قرار است در هر شیفت ۵۰ نفر فعالیت کنند و در سه شیفت مشغول به کار است.

سمیعی با بیان اینکه افتخار ما این است که از فرزندان همین شهرستان در این کارخانه مشغول به کار شدند، افزود: نکته مهم‌تر این است که طبق تفاهمنامه‌ای که با هلدینگ بزرگ طب پلاستیک رقم خورد قرار بر این شد که ۵۰ دانشجو در این مجموعه صنعتی مشغول به کار شوند و این خود یعنی مصداق بارز اشتغالزایی از طریق دانشگاه.

وی، ایجاد امید به آینده برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود را یکی از مهم‌ترین ثمرات راه اندازی کارخانه در دانشگاه عنوان و تصریح کرد: اگر روزی ارتباط با صنعت در حد یک شعار بود امروز به واقعیت رسیده است و این تعامل ادامه دارد و در سطح وسیع‌تر انشالله انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بیان کرد: هدف عالی ما آموختن آداب صنعت برای راه‌اندازی خط تولید از طریق خود دانشگاه است و امیداریم با تعامل با صنعت و یافتن راه کار‌های مناسب این مهم نیز اتفاق بیفتد.

سمیعی افزود: نکته دیگری که دنبال آن هستیم راه‌اندازی سرای گردشگری در دانشگاه است که در آینده اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد؛ چراکه شاهرود در بین دو شهر مهم تهران و مشهد مقدس قرار داشته و ظرفیت بالایی برای اسکان مسافر وجود دارد، بنابراین یکی از ساختمان‌های بزرگ دانشگاه به این امر اختصاص داده شد که در حال اجرای زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این ساختمان هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲۵ میلیون مسافر از جلوی این دانشگاه عبور می‌کنند و در صورتی که امکان اقامت برایشان فراهم شود دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بهترین اقامتگاه برای آنها محسوب می‌شود، اظهار کرد: نکته دیگری که به جد دنبال آن هستیم بحث جذب دانشجوی غیرایرانی است که می‌توان از امکان گردشگری ذکر شده در این قضیه نیز استفاده کرد و مستندات این مهم نیز به وزارت علوم ارسال شده است و منتظر مراحل بعدی آن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه رسالت اول دانشگاه آموزش است و در این راه باید تلاش کرد، گفت: یکی از هدف‌های مهم مجموعه تلاش برای جذب دانشجو است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با چند فاکتور از جمله اینکه اولاً داشته‌های فعلی را حفظ کرد و دوم برای همین تعداد دانشجویان به لحاظ کیفی و کمی بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و در صورتی که رضایتمندی همین تعداد فعلی را حفظ کنیم انتهای آن منتهی می‌شود به افزایش تعداد دانشجو.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود متذکر شد: در کمیته هدایت تحصیلی و جذب افرادی با این کمیته همکاری داشتند که سمتی نداشتند، اما به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی این همکاری را به بهترین نحو به انجام دادند که حاصل آن افزایش ۱۳ درصدی جذب دانشجو بود. در این راه تعامل بسیار خوبی با آموزش و پرورش رقم خورد و در اولین گام از ده‌ها نفر از مدیران و نیز مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود دعوت و جلسات توجیهی با آنان انجام شد و هدف ما این بود که این عزیزان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه را از نزدیک ببینند.

سمیعی عنوان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود امکانات بسیار خوبی وجود دارد، اما درب‌های دانشگاه باید به روی همه باز می‌شد تا از نزدیک این امکانات را ببینند. معتقدیم امکانات و سرمایه‌های این دانشگاه متعلق به همه مردم است و باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: در گام بعدی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز از دانشگاه بازدید کردند و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه آشنا شدند و این موجب شد تا با چشم باز اهداف و رشته تحصیلی آینده خود را انتخاب کنند. تعاملات مختلفی را با آموزش و پرورش میامی و بسطام نیز داشتیم و برای جذب دانشجو برنامه‌های خوبی در آینده اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای به راه‌اندازی کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس افزایش می‌یابد