Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­­ بهرام شکوری افزود: اهمیت SMEها به اندازه‌ای است که بررسی روند توسعه کشورهای صنعتی نظیر انگلیس، آلمان، ژاپن و مثل آنها ­نیز نشان می‌دهد که سرعت پیشرفت شان نشات گرفته از توجه به همین بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی و معدنی بوده است.

وی اضافه کرد: مطالعات در کشور آلمان نیز نشان می‌دهد که بیش از 99 درصد بنگاه‌ها (ازنظر تعداد) در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند که 60 درصد از اشتغال این کشور و 47 درصد از ارزش‌افزوده اقتصاد کشور آلمان به این بنگاه‌ها اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل اتحادیه اروپا در سال 2015 در 172 منطقه از کشورهای مختلف اروپایی نیز نشان می‌دهد که SMEها می‌توانند موتور توسعه باشند و رشد آن‌ها با میزان فساد اداری رابطه عکس و با شفافیت رابطه مستقیم دارد.

شکوری گفت: نقش و اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد به نحوی است که بر حوزه‌های مختلفی نظیر اشتغال‌زایی، رشد صادرات، تجمیع پس‌اندازهای خرد و همچنین هدایت بخش غیررسمی (بخشی از اقتصاد که نه مشمول مالیات می‌شود و نه از طرف دولت به هر شکلی بر آن نظارت صورت می‌گیرد) به بخش مولد اقتصاد، تأثیرات چشمگیری دارد. دیگر اینکه ایده‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان در بستر بنگاه‌های کوچک و متوسط رشد و گسترش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل یک رابطه معنادار بین رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط و توسعه کارآفرینی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر کارآفرینی را یک فرآیند در نظر بگیریم، بنگاه‌های کوچک و متوسط ابزار اجرایی آن در بخش‌های مختلف اقتصاد هستند که حمایت از این بنگاه‌ها به رشد و گسترش کارآفرینی منجر خواهد شد افزود: از دیگر مزایای بنگاه‌های کوچک و متوسط رشد اقتصادهای محلی، نیاز به سرمایه اولیه کم، توزیع عادلانه ثروت و درنهایت زمینه‌ساز اکتشافات ذخایر بزرگ است. در حوزه صنعت آمارها نشان می‌دهد که 98 درصداز بنگاه‌های صنعتی کشور،­ مربوط به بخش خصوصی است و بنگاه‌های کوچک و متوسط 83 درصد و بنگاه‌های بزرگ تنها 17 درصد بنگاه‌های صنعتی خصوصی کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران گفت: در راستای اهمیت و تأثیر این بنگاه‌ها در حوزه معادن ایران نیز، می‌توان به سهم 85 درصد آن‌ها در اشتغال‌زایی اشاره کرد، همچنین 73 درصد از استخراج معادن کشور مربوط به بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط است و 65 درصد تولید کشور نیز از طریق این‌ بنگاه‌ها تأمین می‌ شود. ازاین‌رو بررسی موانع بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور بسیار حائز اهمیت است.

شکوری ادامه داد: از اصلی‌ترین موانع پیشروی بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توان به عدم دسترسی به اعتبارات، پرداخت نرخ‌های بهره بالا، عدم توانایی تأمین وثایق درخواستی بانک‌ها، توان پایین چانه‌زنی و از همه مهم‌تر کم‌مهری و عدم حمایت دولت‌ها از بخش معدن است.

وی گفت:در حالیکه در گزارش مؤسسه مالی بین‌المللی IFC از میزان دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به منابع مالی در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که بیش از 59 درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران از اعتبارات بانکی محروم هستند، در قاره اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی و اروپای غربی، تنها کمتر از 20 درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط از اعتبارات بانکی محروم هستند. در واقع از بزرگ‌ترین مشکلات واحدهای معدنی که اغلب بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، عدم امکان تأمین مالی برای وارد شدن در پروسه فراوری مواد معدنی است.

شکوری اضافه کرد: معادن کوچک و متوسط به دلیل ابعاد ذخیره معدنی، عدم دسترسی به سرمایه اولیه مکفی و دشواری اخذ مجوزهای محیط زیستی و دسترسی گران به منابع آب و انرژی، توان تأسیس واحدهای کنسانتره سازی را ندارند و تنها معدود بنگاه‌های معدنی هستند که از پس هزینه‌های این نوع سرمایه‌گذاری برمی‌آیند.

وی افزود: از مهم‌ترین نیازهای این بخش جهت تأمین مالی می‌توان به اجرای نظام ثبت ارزش دارایی‌های معدنی جهت تسهیل دسترسی به منابع بانکی(پروانه‌های بهره‌برداری، دپوی محصولات)، تخصیص تسهیلات با نرخ متعادل و با دوره بازگشت طولانی‌تر به پروژه‌های مشترک فراوری، تسهیل امکان تأمین مالی از منابع متنوع (داخلی و خارجی)، تقویت بودجه و توسعه اهداف صندوق‌های حمایتی مانند صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، صندوق ذخایر ارزی، صندوق ضمانت صادرات، امکان دریافت بانک گارانتی و ساورین‌گارانتی جهت دسترسی به منابع ارزان خارجی، پیش‌خرید کردن ­مواد استخراجی و تولیدی بنگاه‌های خصوصی و کوچک و متوسط اشاره­ کرد. درنهایت با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، به‌طور کلی دلایل عمده شرایط نامساعد بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران را می‌توان در پررنگ بودن نقش دولت در بخش تولید، عدم توسعه بازارهای مالی و نبود استراتژی توسعه صنعتی و معدنی کشور خلاصه کرد.
مهم‌ترین راهکارهای سوددهی بنگاه‎های کوچک و متوسط

شکوری گفت: این سؤال مطرح می‌شود که در این اوضاع نامساعد اقتصادی کشور، عدم تأمین مالی، شرایط رکود و ... چگونه یک بنگاه کوچک و متوسط در بخش معدن می‌تواند سود ده باشد. از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت موجود، می‌توان به ایجاد کنسرسیوم‌های بخش خصوصی و شکل‌گیری نهضت فرآوری و بهره‌وری در حوزه معادن به‌عنوان یک الگوی موفق اشاره کرد.

وی افزود: دو مصداق عملی در مورد آنچه تاکنون برای شکل‌گیری نهضت فراوری و بهره‌وری در کشور انجام‌شده است می‌توان به ایجاد کنسرسیوم بخش خصوصی در معدن سرب و روی مهدی‌آباد و استفاده بهینه از معدن سنگ‌آهن اسمالون و زرند که ازنظر عیار، شرایط خوبی نداشته، اما با توجه به احداث کارخانه کنسانتره‌سازی که در این معدن صورت گرفت، امروز به یکی از معادن سودده تبدیل شده است اشاره­ کرد. مدیریت و توانمندی بخش خصوصی در تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ نشان می‌دهد که پروژه عظیم سرب و روی مهدی آباد که پیش‌تر به‌رغم گذشت بیش از 20 سال عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته، تنها باگذشت 14 ماه از زمان افتتاح آن توسط بخش خصوصی، بیش از 35 میلیون تن باطله‌برداری در آن انجام شده است و تجهیزات­ مرحله نخست ­کارخانه فرآوری از بهترین برندهای روز دنیا وارد این معدن شده است. ژ

شکوری ادامه داد: از طرف دیگر افزایش بهره‌وری عامل مهمی جهت فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط مقیاس با احداث کارخانه‌های فرآوری است، تجربه موفق پروژه کنسانتره‌سازی اسمالون و زرند، تحقق بهره‌وری در معادن کوچک و متوسط مقیاس را نشان می‌دهد به‌طوری‌که پروژه کنسانتره سازی اسمالون و زرند بخش خصوصی بهروه‌وری سرمایه بالاتری نسبت به پروژه بزرگ مقیاس دولتی از خود نشان می‌دهد و همچنین بازگشت سرمایه در پروژه اسمالون و زرند ۱.۵ سال و پروژه دولتی تا ۷ سال است. این مدل سرمایه‌گذاری را می‌توان جهت فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط غیرفعال، که عموماً توانایی مالی جهت احداث کارخانه فرآوری را ندارد تعمیم داد و از سه طریق می‌توان سرمایه موردنیاز کارخانه‌ها فرآوری را تأمین کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران­گفت: این تأمین مالی می‌تواند از طریق تشکیل کنسرسیوم‌هایی توسط معادن کوچک و متوسط، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و ترغیب شرکت‌های بزرگ مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و ... به پیش‌خرید محصولات معدنی صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: بنگاههای کوچک بنگاههای متوسط کشورهای صنعتی اشتغال زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۱۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار نیشابور گفت: ۶۹ پروانه فعالیت و بهره برداری معدن در این شهرستان صادر شده است که از این تعداد فقط ۲۵ معدن، معادل ۴۰ درصد فعال و بقیه راکد هستند.
مسعود اکبری باقرآباد گفت: مشکل اصلی رکود در فعالیت معادن نیشابور مربوط به سرمایه در گردش است.

او افزود: لازم است تامین نقدینگی و سرمایه در گردش معادن راکد شهرستان با تسهیلات بانکی تامین شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار نیشابورگفت: معادن فعال این شهرستان شامل مس، شن، سنگ مرمر، سنگ لاشه و معادن کوچک فیروزه است.

دیگر خبرها

  • مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد