Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-02@02:28:52 GMT

گروه یک کالایی هزار قلم کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۴۴۵۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با شروع نوسانات ارزی کالاهای وارداتی به کشور برای تامین ارز اولویت‌بندی شد. اکنون کالاها براساس نوع، جنس و اهمیت‌شان به 4 گروه کالایی تقسیم شدند.

اولین گروه کالایی: شامل اقلام اساسی و ضروری، استراتژیک و دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

گروه دوم: مواد اولیه تولیدی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که همزمان از طریق سامانه نیما تامین ارز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه سوم : کالاهای مصرفی هستند و می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما تامین کنند.

گروه چهارم: شامل 1339 قلم کالای ممنوعه وارداتی بوده که تولید مشابه داخلی دارند و به غیر از واردات کالاهای ثبت سفارش شده قبلی در حال حاضر واردات آنها ممنوع است. 

به گزارش فارس، مسئولان وزارت صنعت با همکاری دستگا‌ه‌های مرتبط وعده دادند که در لیست‌های کالاها تجدیدنظر خواهند کرد تا وضعیت به منظور جلوگیری از هرگونه رانت و سوء استفاده ارزی شفاف و روشن شود. 

مستندات فارس نشان می‌دهد که در گروه یک کالایی ۱۷۵۰  قلم کالا وجود داشت که در رابطه با هزار قلم تجدید نظر شده و اکنون به حدود ۷۵۰ قلم کالا کاهش یافته است.همچنین در این گروه، ماده اولیه تولید لاستیک نیز افزوده شده است؛ 

خبر می‌رسد وزارت بهداشت فهرست جدیدی از تجهیزات پزشکی تهیه کرده که در گروه کالایی یک قرار گیرد اما کماکان با این پیشنهاد موافقت نشده است. 

یکی از نکات قابل توجه در مورد برخی کالاها پرداخت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک خارجی است تا بتوان نیازهای صنعت حمل و نقل جاده‌ای را با آن پوشش داد اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که صادرات این لاستیک‌ها نیز ممنوعیتی ندارد. باید توجه داشت اگر این موضوع ادامه یابد می‌تواند گپ قیمتی و رانت ارزی میان واردات تا صادرات این محصول ایجاد کند و در چنین شرایطی تنها راهکار جلوگیری از این رانت ممنوعیت صادرات لاستیک خواهد بود.

از آنجایی که ماده اولیه تولید لاستیک سازی شرکت‌های داخلی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، باید مسئولان تدبیری بیاندیشند تا قیمت این محصولات برمبنای همان دلار دولتی تعیین شود. در صورتی که صادرات این محصول مجاز است باید مابه‌التفاوت ارزی ناشی از صادرات محصول نهایی تا تامین مواد اولیه به خزانه دولت برود و جلوی هرگونه رانت ارزی در این بخش نیز گرفته شود. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ ارز قطعا ادامه دارد

یک تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با تاکید براینکه کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت، گفت: عامل اصلی افزایش نرخ، انتظارات بود که اکنون فروکش کرده است و بازار پالس های خوبی از شرایط کشور و اقتصاد ایران گرفته و اگر در ادامه بتوانیم بخش‌های دیگر اقتصاد را بهبود ببخشیم به طور قطع نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر هم کاهش خواهد یافت.

محمد جواد محقق نیا - استاد دانشگاه - در گفت و گو با ایسنا، گفت: یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز، انتظارات تورمی است که انتظارات نیز تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر می‌کند. اگر آینده خوبی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور متصور باشیم، مسلماً روند نرخ ارز کاهنده خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حمله موشکی ایران به اسرائیل نشان داد که اقتدار ایران به حدی قوی است که هیچ کشوری و حتی آمریکا جرات دست درازی به ایران و منافع آن را ندارد.

محقق نیا عنوان کرد: در زمانی که اسرائیل به کنسولگری ایران حمله کرد، بارها آمریکا از طرق مختلف به ایران پیام فرستاد که این کشور در این حمله دخیل نبوده است، این موضوع اقتدار ایران را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی تصریح کرد: این مواضع نشان می‌دهد که ایران به درجه‌ای از اقتدار و ثبات رسیده است که یک قدرت پوشالی مانند آمریکا به ایران پیام می‌فرستد که ما در حمله به سفارت ایران دخالتی نداشته‌ام. بازار این پالس‌ها را می‌گیرد، در نتیجه نرخ ارز پس از مدتی هیجان موقتی کاهش می‌یابد و انتظارات تعدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در نتیجه حمله ایران به اسرائیل این پالس را به جامعه تزریق کرد که حتی آمریکا نمی‌تواند مقابل ما بایستد؛ بنابراین در این شرایط انتظارات تورمی فروکش خواهد کرد و در ادامه نرخ ارز روند نزولی را طی خواهد کرد که در حال حاضر نیز شاهد این امر هستیم.

محقق‌نیا تاکید کرد: علی‌رغم فضاسازی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مردم به این نتیجه رسیده‌اند که ایران لنگرگاه امنیت منطقه است و شرایط کشور به گونه‌ای است که روند نرخ ارز کاهنده خواهد بود و مردم دیگر فریب این رسانه‌ها را نمی‌خورند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر درآمدهای ارزی ایران بهبود یافته است، چون هرچه که نفت تولید می‌کند به فروش می‌رساند و گزارش‌های سازمان‌های بین المللی هم این موضوع را تایید کرده‌اند. علاوه بر این، انتقالات پولی و مالی نسبت به گذشته تسهیل شده است که این موضوع شرایط اقتصادی ایران را بهبود بخشیده است. در این شرایط ایران دسترسی راحت‌تری به درآمدهای ارزی خود دارد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم در مبادلات تجاری دلار و یورو را حذف کنیم و به جای آن از ارزهای محلی استفاده کنیم، مسلماً تجارت و درآمدهای ارزی ایران بهتر خواهد شد.

محقق نیا در پایان تاکید کرد: بازار پالس های خوبی از شرایط کشور و اقتصاد ایران گرفته است و اگر در ادامه بتوانیم بخش‌های دیگر اقتصاد را بهبود ببخشیم به طور قطع نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر هم کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • کاهش نرخ ارز قطعا ادامه دارد
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات مرغ و گوشت
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز