Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@23:02:14 GMT

درآمد حرام چه عواقب شومی در پی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۲۷۷۹

رکنا: امام هادی(ع) در یک روایت عواقب کسب درآمد حرام را معرفی فرمودند.

اهمیت کار و کسب رزق حلال و نیز دوری از کسب حرام از مهم‎ترین آموزه‌های دین مبین اسلام بوده است؛ زیرا اثر وضعی و معنوی آن بر رشد یا اُفول یک جامعه بسیار مؤثر است. این موضوع مورد تأکید خداوند در آیات متعددی از قرآن قرار گرفته است. مثلاً در اهمیت کسب حلال و نیز ضرورت دوری از درآمد حرام در آیه168 بقره می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِین؛‌ای مردم، از آنچه در زمین حلال پاکیزه است بخورید و از گام‌های شیطان Evil پیروی نکنید؛ زیرا او دشمن آشکار شماست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو هر یک از اهل‌بیت(ع) به صورت گسترده به معرفیِ فوائد رزق حلال و نیز عواقب و مضرات کسب حرام و نیز آثار وضعی آن پرداخته‌اند. به عنوان نمونه رسول خدا(ص) خطاب به یکی از پیروان خویش فرمود: «خوراکت را پاک گردان تا مستجاب‌الدعوه شوى. سوگند به آنکه جان محمّد در دست اوست، بنده‌‌اى که لقمه حرام وارد شکمش مى‌‌کند، چهل روز هیچ عملى از او پذیرفته نمى‌‌شود.»

بر این اساس می‌توان دریافت بهره‌ای که از رزق حلال به دست می‌آید،‌ در استجابت دعا مؤثر است، اما بهره‌ای که از رزق حرام به دست می‌آید نه تنها سود ندارد بلکه موجب عدم پذیرش اعمال انسان می‌شود. از این رو امام هادی(ع) در یک روایت فرمود:

«همانا اموال حرام، رشد و نموّ ندارد و اگر هم احیاناً رشد کند و زیاد شود برکتى نخواهد داشت و با خوشى مصرف نمی‌شود و آنچه را از اموال حرام انفاق و کمک کرده باشد اجر و پاداشى برایش نیست و هرچه باقى بگذارد نیز توشه او براى رفتن به آتش دوزخ است؛ إ نَّ الْحَرامَ لایَنْمى ، وَإ نْ نَمى لا یُبارَکُ فیهِ، وَما اءَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ، وَ ما خَلَّفَهُ کانَ زادَهُ إ لَى النّارِ.»‌ (الکافی, ج 5, ص 125)

لازم به ذکر است لقمه حرامی که با تعابیر گوناگون در آیات و روایات مشاهده می‌شود محدود به چند دانه برنج و لقمه‌ای نان نمی‌شود؛ بلکه مراد از این واژه هر گونه ما لیست که از راهی ناحق و بدون مجوز شرعی به دست آید و مراد از خوردن آن نیز فرو بردن آن به داخل گلو نمی‌باشد بلکه منظور هر گونه تصرف در آن مال، بدون مجوز شرعی و رضایت صاحب آن است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

محکومیت بازیگر زن فیلم های ناجور به زندان و شلاق در دادگاه تهران

راز سجاده ای که در فرودگاه امام خمینی شیطانی شده بود + عکس

مادر داماد، پسر همسایه را برای دوستی شوم سراغ عروس فرستاد !

تجاوز وحشیانه به دختر14 ساله در پارک / او را برهنه پیدا کردند + عکس

مریم قبل از خودکشی پیام اشتباهی برای دوست پسرش فرستاد !

ارتباط شوم ساناز با پزشک زیبایی / او شوهرش را نمی خواست

قرارهای پنهانی دختر و پسر عمو بدجوری لو رفت

راز شوم جولان این زن جوان با 206 در خیابان های تهران

زن همسایه برای همخوابی با پسر قوی هیکل همسایه پول هم می داد + عکس

دستگیری 2 مرد شیطان صفت با 36 پرونده شوم + عکس

نیمه شب شوهر عمه ام به من تجاوز کرد / ناگفته های تلخ شیرین 15 ساله

خودکشی زن جوان تهرانی در استوری لایو اینستاگرام / شوهرش دیر رسید!

دردسر خودکشی تازه داماد تهرانی، عروس را به دردسر انداخت + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه شیطان Evil درآمد دین مبین اسلام فرودگاه امام پسر شلاق عکس ایران فیلم حوادث زندگی پلیس حکم طلاق مرد جوان همسرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۲۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در هفته کاری که گذشت صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود نقدینگی هزار و ۳۴۴ میلیارد تومانی بودند در حالی که بازار سهام شاهد خروج ۶۵۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود.

او افزود: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت هر پنج روز شاهد ورود نقدینگی بودند به طوری که شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۸۴، ۵۳، ۱۸۶، ۴۱۹ و ۶۰۲ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق شد.

گفتنی است، صندوق‌های با درآمد ثابت هفته کاری قبل‌تر  چهار روز یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۴۱۳، ۶۲۰، ۳۷۱ و ۵۱۶ میلیارد تومان ورود نقدینگی را شاهد بودند و در یک روز کاری یعنی شنبه هزار و ۶۷ میلیارد تومان نقدینگی از این صندوق‌ها خارج شد.

طبق مصوبات سازمان بورس، صندوق‌های با درآمد ثابت موظف هستند که حداقل ۷۵ درصد از دارایی خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اختصاص دهند.  

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • مجری پرحاشیه از صداوسیما کنار گذاشته شده؟
  • ضرورت شناسایی و تعریف فناوری نرم حلال
  • هشدار آنروا درباره عواقب هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها به رفح
  • سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد
  • عکس| دانشجوی مخالف تجمع ضدصهیونیستی، کارشناس ایران اینترنشنال از آب درآمد
  • ورود هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت
  • ببینید | روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش!
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • کاهش فروش آیفون در چین و افت درآمد سالانه اپل
  • درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد