Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:58:51 GMT

نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر برجسته شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۲۷۸۳

نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر برجسته شود

تهران – ایرنا – رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، تقویت گفتمان وحدت در جامعه اسلامی را توصیه این دانشگاه در بستر مردمسالاری دینی دانست و بر تقویت نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام محمد حسین مختاری که به اندونزی سفر کرده است روز دوشنبه در سمینار بین المللی «امر به معروف و نهی از منکر در بسترمردم سالاری دینی » در دانشگاه سونان کالیجاکای این کشور،افزود: باید نقش مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر برجسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث گفت: این فریضه در متون دینی ما به ویژه دستورات قرآنی وجود دارد و در احادیث معتبر نیز بر آن تأکید شده است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر فقط از طرف حاکمان به مردم نیست، افزود: مردم با اجرای امر به معروف و نهی از منکر نقش مهمی در ترویج دموکراسی و مردم سالاری دینی ایفا می کنند.
حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: اگر بخواهیم مردم سالاری دینیِ موفق در جامعه بروز و ظهور پیدا کند بطور یقین باید نقش مردم را نسبت به ترویج امر به معروف و نهی از منکر در مسئولان درقالب های مختلفی که مردم می توانند در جامعه اسلامی حضور پیدا یابند، پر رنگ ترکنیم.
وی در ادامه سخنان خود به نقش دانشگاه مذاهب اسلامی در تقویت گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مبتنی بر مردم سالاری دینی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این دانشگاه با توجه به رسالتش نقش موثری در ایجاد وحدت میان مسلمین داشته و همچنین با پیروی از دستورات رهبر معظم انقلاب می‌تواند جامعه اسلامی را به سمت مطلوب راهنمایی و هدایت کند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با توصیه به همه مسلمین جهان، همگان را به همدلی، وحدت، همگرایی برای تشکیل امت واحده برای نیل به اهداف والای اسلام و همچنین برافراشتن و در اهتزاز نگه داشتن پرچم آن دعوت کرد.

** نقش موثر علمای اهل سنت ایران درتحقق مردم سالاری دینی
در ادامه این سمینار امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس نیز نقش علمای اهل سنت در تحقق مردم سالاری دینی با توجه به حضور موثرشان در عناصر دموکراسی در ایران همچون مجلس و شوراهای اسلامی را مهم و اثرگذار عنوان کرد.
آخوند عبدالباسط نوری زاد گفت: علاوه بر نهادهای دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت در نهادهای سیاسی همچون مجلس شورای اسلامی نیز اهل سنت حضور موثر دارند.
امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس در ادامه سخنان خود، گزارشی از وضعیت اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

** اضلاع سه گانه امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی
معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این سمینار به موضوع امربه معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه اسلامی بر خلاف جامعه غربی دو بعد مادی و معنوی را مد نظر دارد لذا در بعد معنوی جامعه اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند و تبلور آن مبتنی بر بعد معنوی است.
حجت الله ابراهیمیان همچنین به اصل هشتم قانون اساسی که تاکید بر بحث امر به معروف و نهی از منکر دارد اشاره کرد و افزود: امر به معروف ونهی از منکر مردم نسبت مردم، مردم نسبت به حاکمان و حاکمان نسبت به مردم به عنوان اضلاع سه گانه آن است که در قانون برآن تاکید شده است.
به گفته ابراهیمیان در موضوع نظارت مردم بر اعمال حاکمان، امر به معروف و نهی از منکر خود را بیشتر نشان می دهد و مردم در قالب های مختلف موضوع را بیشتر تبیین می کنند و امر به معروف و نهی از منکر تبلور پیدا می کند.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و هیات همراه در ادامه سفر به اندونزی، علاوه بر نشست های مختلف با مسئولان دانشگاهی، دیدارهای جداگانه ای نیز با مقامات و شخصیت های دینی و مذهبی و مسئولان دانشگاهی فرهنگی و دینی این کشور داشتند.
«نشست علمی الزامات تمدن نوین اسلامی» از سوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شریف هدایت الله اندونزی به عنوان مهمترین دانشگاه اسلامی این کشور و با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی و سخنرانی حجت الاسلام مختاری ریاست دانشگاه و آخوند نوری زاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس و شرکت هیات تقریب ایران برگزار شد.
همچنین طی دو سال گذشته در رفت و آمدهای دوجانبه مسئولان و هیات های علمی دو کشور، تفاهم نامه های همکاری در زمینه های مختلف میان تهران - جاکارتا به امضا رسیده و اجرایی شده است.
سفر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ایران نیز در راستای توافق ها و تفاهم نامه های قبلی انجام گرفته است . طی روزهای آینده نیز هیاتی مرکب از اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی عازم اندونزی خواهند شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف دانشگاه مذاهب سمينار بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه زنجان ضمن تبریک به مناسبت در پیش بودن هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران، ارتقای وضعیت بصیرت دینی و انقلابی را یکی از وظایف این دفتر برشمرد و افزود: ارتقای بصیرت دینی یعنی شناخت دشمن، از این رو باید به آن توجه جدی داشته باشیم.

وی از سپاه با عنوان یک مجموعه نظامی و از همه مهم‌تر مجموعه‌ای عقیدتی و مذهبی یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وظایف این مجموعه، حفاظت از مکتب اسلام و ارتقای بصیرت دینی و انقلابی آحاد جامعه است، از این رو معتقدیم سپاه پاسداران از جان و آبروی خود مایه می‌گذارد تا کشور در عزت و سربلندی بماند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها آماده جان‌فشانی در راستای حفاظت از کیان ایران اسلامی هستند، اظهار کرد: سپاه پاسداران به عنوان یک مجموعه نظامی از زمان شکل‌گیری نقش تأثیرگذاری را در عرصه‌های مختلف ایفا کرده و نشان داده است که به معنای واقعی کلمه، مولود انقلاب اسلامی است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه سپاه پاسداران در انجام وظایف ذاتی و محوله خود، همواره تفکر جهادی را سرلوحه برنامه‌ها و اهداف قرار داده است، خاطرنشان کرد: پاسداری و صیانت از هویت فردی و سازمانی، تعمیق بصیرت و معرفت دینی، تعمیق بصیرت سیاسی، ترویج اندیشه‌ها و سبک زندگی اسلامی و … از دیگر وظایف این مجموعه به شمار می‌رود.

بیگدلی با اشاره به اینکه سپاه مجموعه‌ای است که از دل جامعه برخاسته و همواره در کنار مردم خواهد بود، تصریح کرد: در هفته عقیدتی سیاسی شاهد برگزاری ۴۰۰ برنامه در زنجان خواهیم بود.

کد خبر 6089075

دیگر خبرها

  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر سخت است؟ + اینفوگرافیک
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب