Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی را در بخش کشاورزی متحمل شده که کشاورزان از کم‌ترین آب برای کاشت محصولات پر آب استفاده می‌کنند. ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ استانها سیستان و بلوچستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایرانشهر، مردم سیستان و بلوچستان نزدیک به 20 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما این خشکسالی آن‌ها را از زندگی کردن در این منطقه وا نداشته است و کشاورزان هنوز هم با وجود خشکسالی‌های پی در پی شوق زندگی کردن در این منطقه را از دست نداده اند به طوری که دست به انجام کارهایی برای در آوردن روزی خود زده اند که شاید باورش برای برخی از افراد سخت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت برنج از جمله اقداماتی است که از سوی مردم سیستان و بلوچستان در مناطق خشک و کویری استان صورت می‌گیرد، زمانی که نام شالیزارهای برنج برده می‌شود همه به یاد شمال کشور می افتد چون شالیزارها باید  در اراضی پر از آب رشد کنند اما کشت برنج در مناطقی از سیستان و بلوچستان انجام می شود که در کنار آن درختان نخل  می‌روید و این امر ویژگی منحصر به فرد از نظر آب و هوای خاص آن منطقه را به رخ همه می‌کشد.

برنج‌کاران بلوچستان در حال حذف کاشت برنج هستند

یکی از برنجکاران  درگفت و گو با خبرنگار تسنیم در نیکشهر اظهار داشت: کمبود آب سبب شده سطح زیر کشت برنج در این منطقه هر سال کمتر از سال قبل شود به طوریکه حالا شاهد حذف کاشت برنج توسط برخی از کشاورزان هستیم اما عده محدودی سعی کرده اند تولید این محصول را در استان زنده نگه دارند.

دهواری با اشاره به اینکه برنج یک محصول با مصرف آب بالا است عنوان کرد: جهادکشاورزی به طور کلی کشت برنج را در همه جای کشور ممنوع کرده است، که سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنا نیست اکثر شالیکاران حالا به جای برنج در زمین‌های خود به کاشت شبدر و علوفه پرداخته اند تا زمین آن‌ها حاصلخیزی خود را از دست ندهد.

کشت برنج در قصرقند برای مصرف خود برنجکاران است

یکی دیگر از برنجکاران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در قصرقند اظهار داشت: برنجی که در قصرقند تولید می‌شود برای بازار فروش نیست و اغلب کشاورزان به دلیل اینکه بودجه کافی برای خرید برنج ندارد این محصول را برای مصرف خودشان تولید می‌کنند.

آسکانی ادامه داد: کشاورزان قصرقندی از آب قنات برای تولید محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کنند که اگر از آن استفاده نشود از بین خواهد رفت به همین دلیل کاشت برنج که در یک دوره سه ماهه به عمل می آید یکی از محصولات تولیدی در این شهرستان به شمار می‌رود.

وی گفت: با توجه به مصرف بالای آب در تولید برنج جهاد کشاورزی تلاش کرده تا محصولات جدید نظیر باقلا و باکمیه را جایگزین کشت برنج کند چون بازار مصرف خوبی هم دارد اما برای کسانی که حدود 40 سال به کار برنج کاری مشغول بوده اند تغییر در تولید محصولشان کار آسانی نیست و به سختی می‌توانند این موضوع را بپذیرند.

هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به کشت برنج اختصاص دارد

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: درحال حاضر حدود هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به کشت برنج اختصاص دارد که با استفاده از آب قنات و چشمه تغذیه می‌شوند که قصرقند، نیکشهر، ایرانشهر و خاش از عمده شهرستان‌هایی هستند که به کاشت برنج در سیستان و بلوچستان مشغول اند.

حسین کیخا خاطرنشان کرد: از مجموع سطح زیر کشت برنج استان 4 هزار تن برنج تولید می‌شود که با این حساب می‌توان گفت در هر هکتار حدود 3 تا 4 تن برنج برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در 4 هزار هکتار ار اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان برنج کشت می‌شد افزود: به دلیل خشکسالی کشاورزان با توصیه سازمان حهاد کشاورزی و همچنین کم آبی‌های پی در پی سطح زیر کشت برنج را به 1000 هکتار رساندند.

کیخا عنوان کرد: میزان مصرف آب برای کاشت برنج در این منطقه 20 هزار متر مکعب است که طی دو سال اخیر به دلیل خشکسالی و گرما کشت بهاره و تابستانه به حداقل رسیده است و برخی کشاورزان به کل کشت این محصول را تعطیل کرده اند.

انتهای پیام/ ت

R7843/P1336/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد

پیکر بی‌جان دو فرد غرق شده در رودخانه نیاتک منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان پیدا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، صبح امروز با تلاش نیروهای مردمی و هلال احمر شهرستان هیرمند از توابع منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، جسد دومین غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا و از آب بیرون کشیده شد.

روز گذشته چهار نفر از اعضای یک خانواده در رودخانه نیاتک غرق شدند که با تلاش حاضرین دو نفر نجات پیدا کردند و دو برادر 14 و 19 ساله در جریان این حادثه جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان متمرکز شده است
  • پیش‌بینی تولید ۴۸۸۰ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان
  • تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان