Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در نشست با اصحاب رسانه گفت: رسانه‌ها باید در مقابل جنگ روانی سناریوی مشخصی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه پارلمانی با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس، امروز (دوشنبه 22 مرداد) در محل این مرکز برگزار شد. در این مراسم کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تشکر از حضور خبرنگاران از پذیرفتن دعوت و حضور در مراسم مذکور، سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) را تبریک گفت و افزود: امیدوارم زمینه تشکل خانواده برای تمامی جوانان در سراسر کشور فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی همچنین با تبریک 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار و سالروز شهادت اصحاب رسانه به ویژه شهید صارمی که به فجیع ترین شکل در مزار شریف توسط طالبان به شهادت رسید، ادامه داد: در مورد سختی کار خبرنگار زیاد سخن گفته شده است، این در حالی است که خبر و رسانه رکن چهارم دموکراسی به شمار می آید و جزو مشاغل بسیار سخت است.

 

خبرنگار بودم

جلالی با بیان اینکه خود زمانی به شغل خبرنگاری مشغول بوده است، گفت: از آنجا که سابقه فعالیت در این عرصه را دارم، مشکلات و حساسیت کار خبرنگاران را درک می کنم، چرا که آنها در بیشتر مواقع بر سر دوراهی به سر می برند و باید بین منافع جناحی و شخصی و منافع ملی یکی را انتخاب کنند، هر چند تشخیص این منافع نیز بسیار مشکل است.

 

وی تاکید کرد: از آنجا که امروز دشمنان ایران استقلال کشور را نشانه رفته اند، باید بیش از گذشته دست به دست هم دهیم و پای حفظ استقلال کشورمان بایستیم، چرا که اصلی ترین شعار انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

 

صیانت از استقلال کشور؛ وظیفه مهم جامعه رسانه ای و خبرنگاران

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صیانت از استقلال کشور از سوی جامعه رسانه ای و خبرنگاران مسئله بسیار مهمی است، گفت: اگر چه ما اکنون در جنگ اقتصادی به سر می بریم، اما پیشقراول آن جنگ روانی است، چرا که بخش اول تحریم ها 15 مردادماه شروع شد، اما بازار از چندین ماه قبل به دلیل همین جنگ روانی در التهاب و بی ثباتی به سر می برد، در واقع امیدهایی در دل دشمنان زنده شده است.

 

رسانه ها سناریوی مشخصی در مقابل جنگ روانی داشته باشند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه رسانه ها باید سناریوی مشخصی در مقابل این نوع جنگ روانی داشته باشند، اضافه کرد: ما گاهی آگاهانه و گاهی از روی ناآگاهی در این جنگ نقش ایفا می کنیم، به همین دلیل متاسفانه شاهد سرقت امید مردم در جامعه هستیم. دشمن این سرقت را نشانه رفته است و ما ناخواسته نقش بازی کردیم.

 

جلالی تصریح کرد: بهتر است به جای پرداختن به پدیده شارلاتانیسم رسانه ای به مسائل اصلی در رسانه ها بپردازیم. چرا که پردازش یک شایعه در این شرایط اقتصادی می تواند کشور را با تلاطم های بسیاری روبرو کند.

 

وی با قدردانی از عنایت مقام معظم رهبری به اقدامات و فعالیت های فعالان در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان نسبت به مرکز پژوهش ها عنایت داشته و عبارات والایی را در مورد این مرکز به کار بردند و ما این عنایت را در عین حال که سرمایه خود دانسته، تلاش می کنیم دقت نظر خود را در مسیر پیش رو افزایش دهیم.

 

در شرایط امروز کشور لزومی بر عضویت در احزاب مختلف وجود ندارد

بنابر این گزارش کاظم جلالی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نقش خود را در حزب رهروان توضیح دهید، تصریح کرد: بنده و آقای دکتر لاریجانی یک جلسه هم با دوستانی که به دنبال تشکیل حزب رهروان هستند، نداشته ایم. از میان دوستان فعال در این حزب فقط اسم چند نفر مانند آقایان نعمتی، صدر و ... را شنیده ام.

 

وی در توضیح چرایی عدم عضویت خود در این حزب بیان کرد: فکر می کنم در شرایط امروز کشور لزومی بر عضویت در احزاب مختلف وجود ندارد، لذا ضمن احترام به این دوستان در جریان نیستم و در هیچ جلسه ای حضور نداشته ام. بنده یک بار در مدت کوتاهی به شکل قهری عضو یک حزب شدم و اکنون هیچ علاقه ای برای عضویت در حزبی ندارم.

 

گزارش مفصل مرکز پژوهش ها درباره خاستگاه اعتراض ها و تجمعات اخیر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مطابق پژوهش ها و تحقیقات مرکز پژوهش ها، خاستگاه اعتراض ها و تجمعات در کشور چه بوده است، توضیح داد: گزارش های مفصلی در این خصوص تهیه شده است. این در حالی است که با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی کنونی باید دلایل آن را از یکدیگر تفکیک کرد. به عنوان مثال باید مشخص شود این مشکلات چه میزان برگرفته از سوءمدیریت داخلی، فشارهای خارجی و چه میزان به فضای روانی باز می گردد. طبیعی است که باید سیاست های درستی را اتخاذ تا آرامش به جامعه بازگردد.

 

سیاست ارزی که در خردادماه اجرا شد، اشتباه بود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سیاست ارزی که در خردادماه اجرا شد، اشتباه بود و مرکز پژوهش ها همان موقع نسبت به این سیاست ها واکنش نشان داد و گفتیم اکنون نیازمند بازار ثانویه هستیم.

 

بحث فساد در داخل کشور بزرگنمایی می شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه اگر چه در بحث فساد در داخل کشور بزرگنمایی می شود، اما نمی توان آن را انکار کرد، اما نباید به دنبال حل آن به شکل سنتی باشیم، به همین دلیل باید دولت الکترونیک تشکیل شود.

 

ندیدم نماینده ای برای شخص خودش از وزیر پول بخواهد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شایعه دریافت وجه از وزرا توسط نمایندگان بیان کرد: در 18 سال و اندی که در مجلس هستم ندیدم که نماینده ای برای شخص خودش از وزیر پول بخواهد، معمولا مطالبه گری ها برای شهرهایشان است، اما مفسده آنجایی اتفاق می افتد که یک وزیر نالایق به دنبال دادن بودجه به فلان موسسه یک شهرستان است تا رأی بیاورد یا از استیضاح معاف شود.

 

جلالی تصریح کرد: در مورد آقای ربیعی نیز دو مسئله مطرح است، اول اینکه پول دادن برای ساخت مسجد در شهرستان ها و دوم کمک به انتخابات برخی از نمایندگان.

 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس همچنین درخصوص این شایعه که برای وزارت کار رزومه داده است، گفت: آنچه در رسانه ها گفته شد فقط شایعه بود، من نمی دانم کدام شیر پاک خورده ای این کار را کرده است.

 

جلالی با بیان اینکه تحولات ارزی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت کرده است، ادامه داد: تفاوت در آن است که ما با خروج سرمایه در کشور مواجه هستیم، در گذشته ارز گران می‌شد و شاهد سفته‌بازی برای به دست آوردن سود زیاد بودیم و افراد می‌خواستند سرمایه‌شان را حفظ کنند، اما این‌بار متاسفانه شاهد سیری‌ناپذیری بازار بودیم و ارز از کشور خارج می‌شد، لذا باید سیاست‌ها متناسب با آسیب‌ها و شرایط در کشور باشد.

 

بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات بانکی و پولی خوب عمل نکرد

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین بخشی از سیاست‌های اتخاذ شده آسیب‌زا بود نمونه آن کاهش سود بانکی و همزمان پرداختن به موسسات بانکی و دولتی است، بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات پولی و بانکی خوب عمل نکرد و راه‌ اشتباهی را رفت. به جای این‌که به اصلاح روند بپردازد یک دفعه هجمه ایجاد کرد. مسئولان پولی و بانکی علیه موسسات مصاحبه کردند و مردم را نگران نمودند. در همان زمان تجمعاتی شکل گرفت که اولین حرمت‌شکنی‌ها در این تجمعات بود. می‌توانست با مدیریت درست تجمعات شکل نگیرد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در آن دوران با کاهش سود بانکی و بدعمل کردن نسبت به موسسات پولی و بانکی نقدینگی افسارگسیخته در کوچه و بازار آمد، بدین معنا همان نقدینگی در موسسات پولی و بانکی تزریق بازار شد و این اژدهای هفت سر را دیدید این اتفاق بدی بود.

 

جلالی افزود: در همان زمان برای برگردانده شدن پول مردم خط اعتباری در بانک مرکزی ایجاد شد ۲۲هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به سهامداران پول داده شد و به دنبال آن نقدینگی دیگری در بازار ایجاد شد. بعد از آن به گسل ترامپ برخورد کردیم که گفت می‌خواهد از برجام خارج شود. به دنبال‌اش نقدینگی موجود در بازار به سمت ارز، سکه، خودرو و مواردی دیگر حرکت کرد.

 

اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را ۲.۵ درصد جامعه در اختیار دارند

وی با تاکید مجدد بر این‌که باید تحلیل درستی از شرایط داشت، گفت: منشا نارضایتی‌ها از اینجا به وجود آمد البته دولت در مسیر اصلاح حرکت می‌کند، اما به هرحال بخشی از سیاست‌ها اشتباه بوده باید نقدینگی عظیم موجود در داخل کشور را مدیریت کرد. بخشی از این نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ و سازمان‌هاست که دولت باید با آنها وارد گفت‌وگو شود. اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را ۲.۵ درصد جامعه در اختیار دارند با آنها باید وارد گفت‌وگو شد.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همه شرکت‌های داخلی در بخش پتروشیمی، نفت و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید با آن‌ها وارد تعامل فعالانه شد می‌توانیم سیاست‌ها را به مرور اصلاح کنیم. به هرحال نقطه عطف اعتراضات در اینجا بود که اکنون شاهد مشکلات اقتصادی، تورم و ایجاد هیجانات در بازار هستیم که در نهایت مردم احساس ثبات نمی‌کنند.

 

باید فضای روانی مثبت در جامعه ایجاد شود

جلالی با تاکید بر اینکه باید فضای روانی مثبت در جامعه ایجاد شود، گفت: در این بین رسانه‌ها می‌توانند به کمک نظام و دولت آمده و مشکلات را حل کنند. رسانه‌ها باید از این نهادها مطالبه کنند اکنون نهادهایی همچون ثبت اسناد، شهرداری و مالیات سامانه جداگانه‌ای دارند. باید آنها به یکدیگر لینک شده تا همه چیز در قالب دولت الکترونیک شفاف شود که جلوی فساد را بگیریم.

 

تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصاد در پی ابتکار خوب مقام معظم رهبری

جلالی با تاکید بر این‌که وحدت، همدلی، قانون‌گرایی، قانونمندی و شفافیت نیاز امروز است، افزود: با ابتکار خوب مقام معظم رهبری شاهد همدلی و همگرایی در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصاد بودیم. این شورا مصوبات خوبی داشت، اما به روشنی برای مردم تبیین نشده است.

 

۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام

وی ادامه داد: نمونه آن ارائه تسهیلاتی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است آن هم در شرایطی که ۵۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم. اگر قرار باشد سالانه فقط یک میلیارد تومان به هر پروژه برای نگهداریش داده شود، یعنی فقط باید ۶۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام صرف کرد. راه آن است که ضمن کنترل نقدینگی پروژه‌ها را به مردم واگذار کرد.

 

انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای عالی

وی با انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای عالی اقتصاد، گفت: انتقال این پروژه‌ها بدین گونه است که قبل از توافق خریدار می‌تواند بگوید که چه مولفه‌هایی برای واگذاری پروژه نیاز دارد مثلا اگر قرار به واگذاری پروژه بیمارستانی باشد فرد می‌تواند بگوید که می‌خواهد مغازه‌های اطراف را هم داشته باشد. برای این کار تغییر کاربری و توافق انجام شده و در نهایت پروژه واگذار می‌شود با این تفاوت که فرد بعد از بهره‌برداری پروژه ظرف ۱۰ سال باید پول دولت را بپردازند. همچنین ۱۰ سال هم معافیت‌های مالیاتی دارد. این مصوبه علاوه بر کنترل نقدینگی، اشتغالزا است.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گزارش‌های این مرکز در مراحل مختلف، اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام ستادی از4  معاونت فرهنگی برای تدوین راهکار برای شرایط کنونی تشکیل شد. گزارش‌های بسیار زیادی آماده شد که قرار است بخش‌هایی از قسمت‌های طبقه‌بندی شده را به صورت خلاصه طبقه‌بندی کنیم.

 

جلالی با بیان این‌که درباره تحریم‌ها لیست، گزارش تهیه شده است، گفت: ارزیابی بسته دولت درباره تحریم‌ها، روند انتقال پول و مدیریت ذخائر ارزی، اثرات تحریم در مبادلات پولی و دلاری به شکل اسکناس، خدمات بیمه و آسیب‌شناسی اقدامات دولت در بازار ارز، طلا و سکه،  بررسی‌ سیاست‌های بازار ارز، الزامات محیط کسب‌و کار، پیش‌بینی اثرات تحریم نفتی بر بودجه از جمله این گزارشات است.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش‌هایی در بخش اقتصاد کلان همچون اشتغال با عنایت به تجارب کشورهای دیگر، سنجش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و بحث تعارض منافع و پرداختن به موضوع خصوصی‌سازی، امور زیربنایی و اثرات خروج آمریکا از برجام به خصوص در حوزه نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و چگونگی تامین کالاهای اساسی را از دیگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت روز خبرنگار مجلس عربستان خبرگزاری شبستان زلزله اقتصاد مقاومتی حسن روحانی شیراز روزنامه های ورزشی کاظم جلالی رسانه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد 

 

آیا نماد قلب شباهتی به قلب انسان دارد؟!


تیپ ژیلا صادقی در خارج از کشور حاشیه‌ساز شد


ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را


رازهای بسیار جالب و خواندنی از جیمی جامپ


تیراندازی در عروسی، پروازهای این شهر را لغو کرد


ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن
برنامه جدید برای رعایت حجاب در ادارات دولتی و خصوصی
خبر مهمی که اینزاگی درباره طارمی تایید کرد


واکنش کیهان به وقایع استادیوم آزادی
ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامیِ ساخت هند!


زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد
عکسی از مشهد که به بهانه «منیژه» پربازدید شد


مفقودی یک کارگر شهرداری حین جمع‌آوری آب‌های سطحی
معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود


رکورد قیمت خودروی چینی در ایران شکسته شد


عکس هوایی از آخرین بازمانده‌ فضای سبز تهران!


تبلیغ کولرگازی در این مناطق کشور ممنوع شد


۲۰۰ هزار تن گندم در این استان از بین رفت

چای می‌نوشید؟ این اتفاق در بدنه رخ می‌دهد

دیگر خبرها

  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • عضو حماس: در مذاکرات به سازوکار مشخصی رسیدیم
  • حماس: به پیش‌نویس یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد
  • حرکات عجیب بایدن مقابل خبرنگاران سوژه رسانه‌ها شد
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی+فیلم
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی
  • پیش‌بینی ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در شیراز و زرقان