Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@04:43:35 GMT

آیا چین بازار انرژی ایران را تصاحب خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۸۵۹۶

به گزارش تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی می‌نویسد: شرکت نفتی "توتال" فرانسه به خاطر تهدیدات ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برغم وعده حمایت سیاستمداران اروپایی، از طرح گازی بزرگ توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شده و جای خود را به چینی‌ها داده است. بدین ترتیب شرکت ملی نفت و گاز چین ممکن است اصلی‌ترین برنده خروج شرکت‌های اروپایی از ایران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند روسیه نیز امکان ورود به بازار انرژی ایران را دارد.

اکنون شرکت ملی نفت و گاز چین ۵۰.۱ درصد سهام شرکت توتال در این طرح را از آن خود کرده. پیش از این نیز این شرکت در این طرح ۳۰ درصد سهم داشت که در مجموع سهم این شرکت چینی به بالای ۸۰ درصد افزایش یافته است.

خروج شرکت توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان می‌دهد که تجار بزرگ اروپایی برغم درخواست دولت‌ها و سیاستمداران کشور‌های خود قصد ندارند خطر باقی ماندن در ایران را در شرایط تحریم‌های آمریکا به جان بخرند.

اولین موج تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه آگوست اعمال شد که البته صنعت نفت و گاز ایران را محدود نکرده و این محدودیت در دور دوم تحریم‌ها در ماه نوامبر برنامه ریزی شده است. ولی ظاهرا فرانسوی‌ها قصد ندارند تا پاییز صبر کنند.

شرکت توتال فرانسه نمی‌خواهد از طرف آمریکایی اجازه بگیرد که از تحریم‌های علیه ایران معاف شود و به خرید نفت از ایران ادامه دهد. کارشناسان ضرر مالی ناشی از خروج شرکت توتال از این طرح را بین ۴۰ الی ۹۰ میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند. البته آسیب وارده به این شرکت ناشی از اعمال تحریم‌ها احتمالا بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود.

"الکساندر ساوچینکو" مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه گفته است، ایران نفت بسیار زیادی در ازای نفتی مورد نیاز خود می‌فروشد به همین دلیل دقیقا کشور‌هایی که در این زمینه با ایران همکاری دارند، بیشترین سود را از وضعیت فعلی می‌برند. واضح است که چین بزرگترین خریدار نفت صادراتی ایران است و بیشترین منفعت را از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران خواهد بود.

به گفته این کارشناس، چین نه تنها قادر است فناوری‌های تولیدی خود را به ایران پیشنهاد کند، بلکه طرح‌های مشترکی را نیز با این کشور به اجرا درآورد. وی بعید ندانست که خرید تجهیزات و فناوری‌های صنعتی روسیه نیز از سوی ایران گسترش پیدا کند. در حال حاضر نیز مذاکراتی در زمینه فروش هواپیما‌های مسافربری به ایران در حال انجام است. روسیه می‌تواند از این طریق به بازار اقتصادی ایران وارد شده و برای خود جایگاه مناسبی پیدا کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر گفت: با هدف توسعه مناسبات دو کشور در حوزه برق و انرژی نشستی در شرکت توانیر برگزار و طی آن دو طرف در خصوص توسعه ظرفیت‌های مشترک، روند تسهیل تأمین منابع مالی احداث طرح خط سوم ارتباطی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

اقلیمی با بیان اینکه با احداث و بهره برداری از خط مذکور ظرفیت ارتباط الکتریکی بین دو کشور همسایه به حدود سه برابر افزایش می‌یابد، خاطرنشان ساخت: در این زمینه مطابق مناقصه برگزار شده از سوی طرف ترکمنی، پیمانکار ایرانی انتخاب و مقرر شده تا احداث بخش ترکمنستان خط انتقال سرخس (ایران) - ماری (ترکمنستان) به طول ١٥٥ کیلومتر تا دو سال آینده احداث و تکمیل شود.

وی یادآور شد: بخش ایرانی این خط انتقال پیش از این احداث و تکمیل شده است.
مدیر کل دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر در همین زمینه اضافه کرد: با احداث و تکمیل خط مذکور، ترانزیت برق ترکمنستان به کشورهای ثالث از طریق شبکه سراسری برق ایران نیز در دستور کار دو طرف قرار خواهد گرفت.

به گفته اقلیمی، همچنین در جهت راهبرد توسعه و تقویت همکاری با کشورهای همسایه در زمینه صدور کالا و تجهیزات برقی و خدمات فنی مهندسی بین دو طرف مذاکراتی انجام و توافق شد از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های فعال و توانمند ایرانی در این بخش استفاده شود. در این نشست همچنین تطبیق حساب‌های مالی میان دو کشور انجام و نهایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران