پرونده سیاه حقوق بشر در مغرب|گورهای جمعی و سر به نیست کردن مخالفان
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۱۱۸۶
زندانهای پنهانی، گورهای جمعی، بازداشت ظالمانه و محاکمه صوری ، جلوگیری از تجمعات مسالمت آمیز مخالفان و سربه نیست کردن منتقدان و یا بی کار کردن آنان از جمله موارد نقض حقوق بشر در کشور پادشاهی مغرب است. ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ بین الملل آفریقا آسیای غربی نظرات
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، هرچند حکومت مغرب با اقدامات ظاهری مانند تشکیل هیئت "انصاف و عدالت" درصدد محو آثار به جا مانده از نقض گسترده حقوق بشر برآمد، اما واقعیت این بود که این هیئت دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت ها و ادامه دوران سیاه گذشته به شیوه ای جدید بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مغرب در سال 2011 قانون اساسی جدیدی را از طریق همه پرسی تصویب کرد که ضامن آزادی های بیشتر و حمایت از حقوق بشر از جمله آزادی بیان و تاسیس انجمن ها و نیز آزادی تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز بود، اما مسئولان اداری و امنیتی این کشور هر روز بیش از پیش از احترام به حقوقی که قانون اساسی ضامن آن است، فاصله گرفتند.
روند بی احترامی به حقوق بشر و عدم مراعات آن در مغرب در سال 2014 در حالی تشدید شد که وزیر کشور مغرب در یک سخنرانی در پارلمان این کشور جمعیت های دست اندرکار حقوق بشر را به دریافت کمک های مالی از خارج به منظور ایجاد ناامنی و خدشه دار کردن وجهه کشور متهم کرد.
از آن پس مسئولان مغربی فعالیت جمعیت های دست اندرکار حقوق بشر حتی گروه های سرشناس در این خصوص را با محدودیت هایی روبرو کردند از جمله اینکه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز انجمن های غیر دولتی به طور مداوم در این کشور ممنوع اعلام می شود.
از سوی دیگر هرچند از اواخر سال 2016 جنبش های اجتماعی جدیدی در مغرب شکل گرفتند، اما اعمال محدودیت بر فعالیت نهادهای غیردولتی دست اندرکار حقوق بشر در چارچوب شیوه تقریبا برنامه ریزی شده از سوی دولت همچنان ادامه دارد که نمونه آن ممنوعیت بسیاری از فعالیت های "جمعیت شفافیت مغرب" از سال 2013 تا کنون است ؛ جمعیتی که در زمینه مبارزه با فساد فعالیت دارد.
همچنین روند اخراج کارشناسان حقوقی و ناظران بین المللی از سوی مغرب همچنان تکرار می شود، به عنوان مثال سازمان دیده بان حوق بشر و عفو بین الملل در مغرب اجازه فعالیت ندارند.
در همین ارتباط جرالد استابروک دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه اظهار داشت: سخنان مسئولان دولتی در مغرب به عمد به گونه ای است که در آن فعالیت نهادهای غیردولتی دست اندرکار حقوق بشر با تروریسم و افراط گرایی ارتباط داده می شوند از همین رو باید به شکل فوری هر نوع اعمال محدودیت قضایی علیه این نهادها را متوقف کرد.
وی مسئولان مغرب را به متوقف کردن روند مانع تراشی در مسیر آزادی تاسیس جمعیت ها و نیز لزوم احترام به حقوق بشر بر اساس قانون اساسی مغرب به ویژه در ارتباط با حق تاسیس جمعیت ها و برگزاری تجمع و اعتراضات مسالمت آمیز و حق آزادی بیان فراخواند.
همچنین دیده بان حمایت از مدافعان حقوق بشر که یک نهاد مشترک بین سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و اتحاد بین المللی حقوق بشر است، در یک گزارش وضعیت حقوق بشر در مغرب را تیره توصیف و اعلام کرد، قانون اساسی مصوب 2011 ضامن اصلاحات مورد انتظار و احترام حقوق بشر نبود و مغرب برای توجیه موارد نقض حقوق بشر همواره به اصول مورد نظر خود استناد می کند.
این اصول شامل این است که مغرب نمی تواند قانونی را که با دین اسلام میانه رو و مشروطه سلطنتی و حفظ تمامیت اراضی کشور در تعرض باشد، بپذیرد.
یکی از موارد اعمال این به اصطلاح اصول دولت مغرب این است که سازمان های منطقه صحرا اجازه فعالیت ندارند با این توجیه که تمامیت ارضی این کشور در معرض خطر قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش مغربی ها به خوبی از وضعیت حقوق بشر در کشورشان با خبر هستند و برای برملا کردن نقاط قوت و ضعف آن نیازی به گزارش های خارجی نیست.
همچنین به گفته احمد الهایج رئیس جمعیت حقوق بشر مغرب و خدیجه الریاضی رئیس هماهنگی مغرب با سازمان های حقوق بشر، این گزارش به صراحت از عقب گرد خطرناک مغرب در زمینه حقوق بشر حکایت دارد و شامل اعمال محدودیت بر برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و آزادی بیان می شود.
به بند کشیدن منتقدان و مخالفان دولت مغرب
همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد، زندان های مغرب پر است از تظاهرات کنندگان مسالمت جو و مخالفان دولت و منتقدان قوانین سرکوبگرانه که علیه آزادی بیان اعمال می شود. علاوه بر این منتقدان در دادگاه های ناعادلانه محاکمه شده و احکام ظالمانه علیه آنان صادر می شود.
در صحرای غربی نیز نیروهای پلیس از برگزاری هرگونه تجمع مخالفان با ادامه حکومت مغرب بر مناطق مورد اختلاف در صحرای غربی جلوگیری می کنند.
بی عدالتی در قالب هیئت انصاف و آشتی
نقض گسترده حقوق بشر در مغرب شامل کشتار، گورهای جمعی، زندان های پنهانی، شکنجه وحشیانه، دستگیری های گروهی، محاکمه های ظاهری، صدور احکام ظالمانه و وارد آوردن اتهامات سنگین به مخالفان موجب شد، دولت مغرب درصدد محو این گذشته سیاه برآید از همین رو با شعار "دوران جدید" درصدد برطرف کردن آثار به جا مانده از آن دوران سیاه برآمد و هیئت انصاف و آشتی را با حضور بسیاری از قربانیان نقض حقوق بشر تاسیس کرد .
هدف از تاسیس این هیئت این بود که کسانی که قربانی نقض حقوق بشر شده و طعم تلخ بی قانونی را چشیده بودند واقعیت ها را از زبان خویش نقل کنند بدون اینکه نامی از عوامل نقض حقوق بشر به زبان بیاورند.
در اینجا باید پرسید حاضر کردن قربانی برای روایت درد ورنج خود بدون اینکه امکان اشاره به نام عوامل آن وجود داشته و یا اینکه زمینه محاکمه آنان فراهم شود، چه انصافی است؟
نکته قابل توجه اینکه دولت با تاسیس هیئت انصاف و آشتی مبالغ زیادی را برای جبران خسارت قربانیان و بستن پرونده موارد نقض حقوق بشر هزینه کرد تا از این راه شکنجه و دستگیری ظالمانه و بی دلیل قربانیان را جبران کند!
همچنین دولت مجلس مشورتی حقوق بشر را تشکیل داد، اما ترتیبی داد که یکی از وزیران اداره آن را به دست بگیرد تا از این طریق امکان تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر و ارائه آن به نهادهای بین المللی سلب شود، زیرا بیم آن می رفت که با این کار واقعیت ها برملا شده و چهره خوبی که مغرب از خود ساخته بود، خدشه دار شود و روابط بین المللی این کشور در معرض خطر قرار بگیرد.
راه های جدید دولت مغرب برای سرپوش گذاشتن بر موارد نقض حقوق بشر
در این شرایط تصور اینکه دولت مغرب با گذشته سیاه خود در زمینه نقض حقوق بشر خداحافظی کرده است، خوش خیالی و به نوعی حماقت است، زیرا دولت مغرب با تاسیس هیئت انصاف و آشتی و مجلس مشورتی حقوق بشر به استفاده از راه های دیگری برای اعمال محدودیت علیه فعالیت سیاسی و حقوقی متوسل شد به این معنی که مخالفان خود را به دادگاه کشانده و هرکس که آن را در زمینه حقوق بشر متهم می کرد در دادگاه های ناعادلانه مورد بازجویی قرار می داد.
به این ترتیب بسیاری از مدیران نهادهای آموزشی و بازرسان گروه آموزشی عدل و احسان به عنوان دشمنان دولت برکنار شدند و علاوه بر این دولت هر مسئولی را که دیدگاه های سیاسی مخالف سیاست کلی کشور داشت، از کار برکنار کرده و یا به اجبار بازنشسته می کند.
اقدام دیگر دولت مغرب علیه مخالفان این بود که با به کار گرفتن ارتشی از روزنامه نگاران غیرحرفه ای به انتشار مطالبی علیه آنان پرداخته تا آنان را بدنام کند و در مقابل مقالاتی در تعریف و تمجید از دولت منتشر شود.
منبع : جنبش جهانی حقوق بشر، شبکه الجزیره، مرکز حمایت از مدافعان حقوق بشر
انتهای پیام/
R36355/P36355/S8,88,90/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا