Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:02:35 GMT

پل‌های راه آهن رشت-قزوین از شاهکارهای مهندسی کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۱۳۲۲

پل‌های راه آهن رشت-قزوین از شاهکارهای مهندسی کشور

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: راه‌آهن قزوین- رشت یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص است.

علی خاوری در گفت و گو با ایسنا ، گفت: از 164کیلومتر طول ریلی راه آهن گیلان فقط 2 هزار کیلومتر باقی‌مانده است تا این خط ریلی به اتمام برسد.

وی افزود: 1500 کیلومتر از 2 هزار کیلومتر راه باقی مانده را پل رودخانه منجیل تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاوری از اجرای روش روسازی دال خط بتنی به جای روش‌های مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راه‌آهن قزوین- رشت خبرداد و خاطر نشان کرد: راه‌آهن قزوین- رشت یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،   خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه کشور گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.

در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل و نقل منطقه است، اجرای پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.

خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه‌آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله  پل بهترین انتخاب بود.

وی از خصوصیات این پل به طول ۱۴۳۵ متری آن اشاره و اضافه کرد:‌ این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌ آهن قزوین- رشت محسوب می‌شود که دارای دو قوس افقی به شعاع ۵۰۰ متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین‌تر از تونل آزادراه قزوین- رشت  عبور می‌کند.

خادمی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه‌های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.

وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت:‌ به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری‌های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.

خادمی ادامه داد: ‌ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی‌های دیگر این پل طویل و زیبا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه‌های ۲۸ متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب شده است و عملیات اجرایی با درنظر گرفتن مسایل فنی و تقاطع سیستم‌های مختلف حمل و  نقل در دست اجرا قرار دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام پل راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۱۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از حضور رکابزنان قزوینی در تیم ملی تا نقل و انتقالات در کراپ الوند

ایسنا/قزوین دعوت رکابزنان قزوینی به اردوی تیم ملی، نایب قهرمانی کاراته‌کای قزوینی در مسابقات قهرمانی کشور و برخی نقل و انتقالات در تیم لیگ برتری کراپ الوند اهم اخبار امروز ایسنا از ورزش قزوین است.

 کادر فنی تیم دوچرخه‌سواری کوهستان «حسین زنجانیان» و «طاها قابلی» رکابزنان استان قزوین را به اردوی آسیایی دوچرخه‌سواری کوهستان دعوت کردند.

این اردو به مدت یک هفته در گیلان برگزار می‌شود و تیم ملی برای رقابت‌های آسیایی آماده خواهد شد.

نایب قهرمانی کاراته‌کای قزوینی در مسابقات قهرمانی کشور

«مائده شالی» در وزن ۶۶ کیلوگرم رده سنی جوانان مسابقات قهرمانی دختران کشور، در دیدار نهایی مقابل حریفی از قم شکست خورد و به نشان نقره بسنده کرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این «لیلا برجعلی» در وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم رده سنی بزرگسالان نشان طلا کسب کرده بود.

فصل نقل و انتقالات در تیم لیگ برتری کراپ الوند

مربی جدید گلرهای تیم فوتسال کراپ الوند معرفی شد. «اسماعیل گل‌دوست» با حضور در دفتر باشگاه پس از مذاکره و توافق و امضای قرارداد به‌عنوان مربی گلرهای تیم فوتسال کراپ الوند معرفی شد.

گل‌دوست فصل گذشته مربی گلرهای تیم گهرزمین سیرجان بود. «منوچهر لطفی» بازیکن فصل گذشته این تیم هم با دریافت تسویه حساب از باشگاه کراپ جدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • از حضور رکابزنان قزوینی در تیم ملی تا نقل و انتقالات در کراپ الوند
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • دیدار مدیران کل امور اتباع و فنی و حرفه‌ای استان قزوین