Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با وارداتی خواندن فرهنگ تک‌فرزندی، بر ضرورت ایجاد شبکه واسطه‌گری ازدواج تأکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الدین، رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن تبیین چرایی نادرستی برخی از سیاست‌های جمعیتی ایران، به نمونه‌هایی از خانواده‌های پرجمعیت و موفق ایران اشاره و خاطرنشان کرد: من پیش‌تر با حجت‌الاسلام وافی، مرد حدودا چهل‌ساله‌ای که با داشتن 11 فرزند پرجمعیت‌ترین خانواده ایران را تشکیل داده است، گفتگویی داشتم و از ایشان درباره مسائل اقتصادی زندگی پرسیدم که ایشان تأکید کرد به دلیل آن‌که سطح مطالبات در خانواده ما پایین است و مثلا ما فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی نمی‌فرستیم و خودروی آن‌چنانی نداریم، ابدا با معضلات اقتصادی دست به گریبان نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمس‌الدین با اشاره به ازدواج دختر 16 ساله حجت‌الاسلام وافی با یک جوان 19 ساله گفت: ایشان در پاسخ به پرسش من مبنی بر این که «آیا ازدواج در این سن خرق عادت نیست؟» تأکید کرد که من در سن 19 سالگی ازدواج کرده‌ام و به شدت با ازدواج‌های دیرهنگام مخالفم چنان‌که فرزندان من هم همین‌طور فکر می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر سقف مطالبات ما کوتاه‌تر شود، مشکلات اقتصادی قابل تحمل‌تر خواهد شد؛ ضمن آن که شرایط اقتصادی امروز از شرایط اقتصادی دوران جنگ به مراتب مطلوب‌تر است.

مشاور استاندار سمنان ضمن اشاره به برخی از برکات ازدواج، افزود: باید پرسید، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما دلخوشی‌های بیش‌تری داشتند یا نسل کنونی؟

شمس‌الدین خاطرنشان کرد: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما با سر و صدای بچه‌ها و نوه‌هایشان خوشحال بودند و برای سال‌های طولانی خود را حاکم یک «خانه» می‌دانستند.

وی تک‌فرزندی و دوفرزندی را فرهنگی وارداتی در میان مسلمان‌ها توصیف کرد و گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا این مسأله نهادینه شود که ازدواج و ازدیاد نسل ضرورت دارد.

برخی از اساتید دانشگاه تجرد و ازدواج در سن بالا را ترویج می‌کنند

این کارشناس خانواده با انتقاد از برخی از اساتید دانشگاه که تجرد و ازدواج در سن بالا را ترویج می‌کنند گفت: متأسفانه درباره ازدیاد نسل و ازدواج بهنگام تبدیل به یک تابو شده است و باید عده‌ای این تابو را بشکنند.

شمس‌الدین با بیان این که نظر دشمنان ما درباره تعدد زوجات نسبت به نظر، معتدل‌تر است گفت: آن‌ها با مسأله تعدد زوجات به راحتی کنار آمده‌اند و ما دقیقا در نقطه مقابل آن‌ها هستیم؛ در این حوزه نخستین و مهم‌ترین مسأله گسترش فرهنگ ازدواج است.

وی با تأکید بر ضرورت فراگیری ازدواج گفت: اگر کسی از ما بپرسد که آیا حاضرید دخترتان را در سن 16 سالگی به خانه بخت بفرستید و پاسخ ما قاطعانه مثبت بود، یعنی ضرورت و اهمیت ازدواج را درک کرده‌ایم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در ادامه با پیشنهاد برای ایجاد شبکه واسطه‌گری ازدواج در استان سمنان گفت: این که دختران پیش از ازدواج به پسر موردنظرشان مستقیما ابراز علاقه کنند بعدها در زندگی دچار مشکل خواهند شد.

در گذشته بزرگ‌‌ترها دلالِ خیر بودند

شمس‌الدین با بیان این که در مکانیزم آفرینش، مرد اهل نیاز و زن اهل ناز قرار داده شده است گفت: در گذشته بزرگ‌ترها و ائمه جماعات دلال خیر بودند و واسطه‌گری می‌کردند اما اکنون متأسفانه این رویه از میان ما رخت بربسته است.

وی با اشاره به یکی از سریال‌های پرمخاطب در حال پخش از تلویزیون گفت: با وجود این که در برخی فیلم‌ها خرق عادت می‌شود اما دیدگاه شخصی من که مبتنی بر مطالعات دینی و تجربه است نشان می‌دهد که دختران نباید به پسران ابراز نیاز کنند.

مشاور استاندار سمنان با بیان این که قدر دخترانی که به واسطه خواستگاری‌های رسمی به خانه بخت می‌روند بیش‌تر دانسته می‌شود گفت: در منابع اسلامی آمده است که دختری نزد پیامبر(ص) آمد تا برای او همسری انتخاب کند و پیامبر(ص) کسی را واسطه کرد و این اتفاق افتاد؛ بنابراین شبکه واسطه‌گری می‌تواند بخشی از خلأها را پوشش دهد و دختران نباید خود را در معرض نگاه‌ها قرار دهند.

شمس‌الدین در پایان با ابراز ناخرسندی از فقدان شبکه واسطه‌گری ازدواج گفت: دختران بسیاری هستند که صاحب فضائل بسیارند اما نمی‌توانند و نباید خود را جار بزنند؛ در چنین شرایطی رسانه‌ها و سریال‌ها باید شبکه واسطه‌گری ازدواج را ترویج کنند و تا دختران و پسران در قالب این شبکه با یکدیگر مواجه شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۳۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!

۱-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.

۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.

۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.

۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی