Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@13:09:56 GMT

عملیات مرمت مسجد جامع ورامین آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۵۱۸۵

عملیات مرمت مسجد جامع ورامین آغاز شد

ژیلا خدادادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام شده و گام مؤثری در حفاظت از این اثر برجسته تاریخی در کشور محسوب می شود.
وی افزود: این مسجد از نمونه های کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در شبستان و گنبد اصلی این مسجد تاریخ 722 و 726هجری قمری حک شده و بنا آن درسال 815 هجری قمری در عهد شاهرخ تیموری مرمت شده است.
سرپرست دفتر میراث فرهنگی ورامین افزود: مسجد تاریخی جامع ورامین در سال 1310خورشیدی به شماره 176 در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
خدادادی تصریح کرد: پیش از این نیز در سال 94 عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع شامل تعمیر بام ایوان شرقی، شبستان گنبد، قاب ستون های شرقی و غربی، شبستان مسجد، آجرفرش بام گنبد مرمت و بند کشی ، نصب پنجره های چوبی در ضلع شرقی و گنبد مسجد، نصب ناودان های سنگی و همچنین تقویت سیستم برق و روشنایی مسجد انجام شده بود.
وی گفت: در این مرحله از عملیات بازسازی که توسط استادکاران انجام می شود، محراب اصلی ، کتیبه های گچ بری شده و درب ها مرمت شده و سیستم نورپردازی این بنای مهم تاریخی بازسازی می شود.
ورامین علاوه بر 70 اثر تاریخی ثبت ملی شده ، ده ها اثر و محوطه تاریخی دارد که از شاخص ترین این آثار می توان به مسجد جامع ، برج تاریخی علاءالدوله و امامزاده یحیی(ع) اشاره کرد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان تهران برج روشنایی مسجد مسجد جامع رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۵۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود

مرتضی صفری ظهر شنبه در حاشیه بازدید از کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه گفت و گو با خبرنگاران از ساماندهی کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه با همکاری مالک، شهرداری و این اداره‌کل خبر داد و افزود: این کاروان‌سرا از جمله بناهای تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفت‌وگوهای انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدامات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.

صفری گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیز اعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاروان سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

کد خبر 6090073

دیگر خبرها

  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود