Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@16:45:49 GMT

رایزنی در گشایش مرز خسروی

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۵۶۳۰

رایزنی در گشایش مرز خسروی

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از آغاز رایزنی ها با عراق برای گشایش مرز خسروی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ­سردار قاسم رضایی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با فرمانده مرزبانی جمهوری عراق گفت: در صورت موافقت مقامات این کشور ، چهارمین مرز بین ایران و عراق با هدف تسهیل در رفت و آمد زائران اربعین حسینی گشوده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه همه ساله بیش از یک میلیون و 500 هزار ایرانی از طریق مرزهای شلمچه، چزابه و مهران در راهپیمایی اربعین حسینی حضور دارند، ایجاد امنیت و تسهیل در رفت و آمد این جمعیت را مهمترین هدف تفاهم نامه دانست و ابراز امیدواری کرد با گشایش مرز چهارم بخش قابل توجهی از مشکلات پیش روی مرزهای پرازدحام برطرف شود. وی به طولانی بودن مرز مشترک ایران و عراق که 1609 کیلومتر است ، اشاره کرد و افزود :  برگزاری نشست های تخصصی میان فرماندهان ارشد مرزبانان دوکشور بسیار با اهمیت است.
رضایی گشت زنی های همزمان ، تبادل اطلاعات و تمرین های مشترک را با هدف ارتقای امنیت مرزهای ایران و عراق از دیگر مواردی دانست که در این تفاهم نامه همکاری ، دوکشور ملزم به رعایت انها شدند.
وی از اینکه عراق پس از تحمل سختی های زیاد موفق شدند فتنه بزرگ آمریکا ، عبری و تکفیری را در این کشور خنثی کنند ابراز خرسندی کرد و افزود : این رویکرد باعث شده است جمهوری اسلامی ایران همکاری های خود را با کشور عراق در تمام بخش ها افزایش دهد.
رضایی مقابله با انواع قاچاق از جمله اسلحه و مواد مخدر در مرزهای شمال غرب را از مهمترین برنامه هایی دانست که قرار است براساس امضای تفاهم نامه ، مرزبانان ایران و عراق با یکدیگر همکاری کنند .
وی به دین ، فرهنگ و منافع مشترک ایران و عراق اشاره کرد و افزود : در این تفاهم نامه مقرر شده است نخستین بار مسابقات ورزشی بین مرزبانان دو کشور در رشته های مختلف با هدف تعمیق روابط در بهار سال اینده برگزار شود. در این مراسم سپهبد حامد عبدالله ابراهیم الحسینی فرمانده مرزبانی جمهوری عراق با بیان اینکه نیمی از کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران هم مرز است به اهمیت روابط دوکشور اشاره کرد و گفت : مرزبانی عراق با درک این مهم همواره روابط خوبی با مرزبانی جمهوری اسلامی ایران داشته است.  وی برگزاری نشست های مشترک بین مرزبانان ایران و عراق را گامی مهم برای کاهش مشکلات در مرزهای دوکشور دانست و تصریح کرد : براساس تفاهم نامه  ای که در نشست هفتم به امضا رسیده است دوکشور در حوزه گاردهای ساحلی همکاری های خود را افزایش خواهند داد.
ابراهیم الحسینی به تجارب بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، اسلحه و مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت : براین اساس دولت عراق درنظر دارد با استفاده از از این تجارب مشکلات خود را در این حوزه کاهش دهد .
وی از آماده سازی همه بسترهای لازم در کشور عراق برای استقبال از زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت : وزارت کشور عراق با تشکیل کمیته ای تلاش می کند ورود زائران ایرانی به خاک این کشور اسان شود.
ابراهیم الحسینی با بیان اینکه همه ساله شاهد بیش از 4 میلیون تردد در مرزهای ایران و عراق فقط در مدت 20 روز هستیم برنامه ریزی برای اقامت ، حمل و نقل و خوراک این جمعیت را بسیار با اهمیت توصیف کرد.
وی با اشاره به اینکه مرز خسروی دارای محدودیت است ابراز امیدواری کرد امسال مقامات کشور عراق با گشودن این مرز موافقت کنند.
فرمانده مرزبانی ناجا همچنین گفت: با سیستم فنی، پهپادی و دوربین‌های پیشرفته به طور شبانه‌روز با  توجه به فوتوگرافی‌های مختلف از مرزهای دریایی و خشکی محافظت می‌کنیم.
سردار سرتیپ «قاسم رضایی» با اعلام این مطلب که اشرافیت مرزبانی در مرزها بالاست، اظهار داشت: شاهد امنیت بالایی در مرزها هستیم و میزان کشفیات مواد مخدر و همچنین کالای قاچاق افزایش یافته است.
فرمانده مرزبانی ناجا گفت:‌ در مرزهای جنوبی که عمدتاً آبی است با قاچاق کالا مواجهیم. در مرزهای غربی کشفیات ما مشروبات الکلی و سلاح‌های شکاری است و در مرزهای شرقی نیز عمدتاً با قاچاق مواد مخدر مواجه هستیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تهدیدات پیرامونی مرزها بیان کرد: هماهنگی و همراهی لازم بین دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاییه انجام شده است.
سردار رضایی به برگزاری جلساتی با مرزبانی‌های افغانستان، پاکستان و ترکیه هم اشاره کرد و گفت: با مسئولان کشور افغانستان اجلاسی در کابل داشتیم و در یک ماه گذشته دو نشست مشترک با مسئولین این کشور برگزار کردیم.
وی به نشست با کشور ترکیه در مرز ماکو پرداخت و گفت: در خصوص ورود سلاح‌های شکاری با فرمانده ژاندارمری ترکیه گفت‌وگو کردیم.
فرمانده مرزبانی ناجا تردد اتباع کشورهای ثالث را بار مضاعفی بر دوش مرزبانان دانست و تصریح کرد: با وزارت کشور در این خصوص صحبت کرده‌ایم تا ساز و کار مناسب را در این موضوع بیندیشد.
سردار رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه عنوان شده که پلیس مرزبانی به کوله‌بران شلیک می‌کند، اعلام کرد: اینکه رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب این مطالب را عنوان کنند کاری دور از ذهن نیست؛ اما باید بگویم اعلام این مطلب که مرزبانی جمهوری اسلامی در مرزها به مرزنشینان شلیک می‌کند، حرف بیهوده‌ای است.
وی ادامه داد: اما اگر افرادی اقدام به تردد غیرمجاز و خارج از محدوده تعیین شده و به خصوص در ارتفاعات و دره‌ها کنند و به صورت مسلحانه قاچاق و تعدی کنند،‌ مسلما با آنها برخورد می‌کنیم.
سردار رضایی گفت : خواسته ملت و دولت از مرزبانی این است که دیوارهای مرز را حراست کند و نگذارد که به صورت دزدکی و شبانه و مسلحانه گروه‌هایی وارد کشور شوند. اینکه گروه‌هایی به صورت مسلحانه بخواهند نصف شب از بیابان و دره‌ها تردد کنند معلوم است که به آنها برخورد می‌شود.
فرمانده مرزبانی ناجا به منشور مرزبانی پرداخت و گفت:‌ ایمان به خدا،‌ انضباط و استعداد از جمله این منشور است و اقتدار یعنی اعمال قانون.
سردار رضایی گفت:‌ در مرز تردد غیرمجاز هم بی‌شک وجود دارد اما اگر کسی اهمال کاری کند باید پاسخگو باشد. خوشبختانه دستگاه قضایی مسلط بر موضوع است.
وی با اشاره به اشراف اطلاعاتی مرزبانی ناجا گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی با سیستم فنی، پهپادی و دوربین‌های پیشرفته به طور شبانه‌روز با توجه به فوتوگرافی‌های مختلف از مرزهای دریایی، خشکی و غیره محافظت می‌کند و اشرافیت کامل در این حوزه دارد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: تفاهمنامه مرزبانی ایران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۵۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند.

به گزارش آرمان ملی، اقدامات تهران علیه اسرائیل اگر چه از منظر رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، اما به این علت که موافقان اسرائیل و مخالفان تهران در چهار سوی جهان درصدد هستند که خطر موشکی و پهپادی ایران را زنده نگاه دارند، همواره این تحلیل وجود دارد که بعد از اقدام اخیر تهران؛ غربی‌ها و حتی کشور‌های همسایه در ارتباط با تهران به این سمت حرکت خواهند کرد که فشار اقتصادی بیشتری به ایران وارد شود؛ اما این مورد ظاهر قضیه است، چرا که داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند. در گزارش زیر تلاش خواهد شد داده‌های مختلف در این ارتباط بررسی شود.

پالس مذاکرات هسته‌ای

هر چند در خبر‌ها آمد که مذاکرات هسته‌ای که با پا درمیانی کشور‌های عربی آغاز شده بود بعد از عملیات ۷ اکتبر متوقف شده است، اما بعد‌ها مشخص شد که شاید مذاکرات در حد و وسعت گذشته نبوده است، اما همواره پالس‌هایی دو طرفه برمبنای همان مذاکرات قبلی بین طرفین وجود داشته است اخیرا هم که اعلام شده گروسی مدیرکل آژانس به تهران خواهد آمد.

همچنین آژانس در این مدت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرده و دورنمای همکاری بین ایران و این نهاد نیز اگر چه روشن نیست، اما به تاریکی هم نگراییده است. تمامی این موارد نشان می‌دهد غربی‌ها قصد توافق با ایران را دارند و حوادث اخیر در خاورمیانه نیز تردیدی در آن‌ها برای توافق در زمینه هسته‌ای ایجاد نکرده است. ضمن اینکه آنها، چون قدرت موشکی ایران را دیده‌اند تمایل دارند که ایران، هسته‌ای نشود چرا که در این صورت شرایط برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. از این رو تمایل به توافق با ایران را بیش از گذشته می‌توان در غربی‌ها شاهد بود.

پالس‌های ارزی

از سوی دیگر به علت اینکه تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بالا گرفته بود این تنش‌ها به بازار ارز منتقل شد، اما با فروکش کردن زمینه‌های تنش موجب شد به یکباره شاهد کاهش قیمت دلار باشیم. در این معنا که حتی این امکان وجود داردکه قیمت دلار به پایین‌تر از قیمت تنش بین ایران و اسرائیل هم برسد. چرا که ایران به اثبات رساند که آمادگی هرگونه مقابله با دشمن را دارد و خاک تهران نیز قابل دسترس برای دشمنان نیست. از این منظر نوعی امنیت روانی در اقتصاد ایران ایجاد شده است و به همین علت دلار تمایل به کاهندگی بیشتر را فریاد می‌زند.

توافقات ایران و عربستان

البته از سوی کشور‌های منطقه نیز نگاه جدیدی نسبت به ایران ایجاد شده است. در این معنا که آن‌ها تمایلات خود را برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی با ایران افزایش داده‌اند. اخیر اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز به آن دعوت شده‌اند.

خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمد رضا فرزین، مدیر کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده‌اند.

احسان خاندوزی روز گذشته با انتشار تصویری از جلسه با همتای عربستانی اعلام کرد: گفت‌وگوی بسیار سازنده‌ای انجام شد و فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.

براساس این گزارش، محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی هم اعلام کرد: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفت که درآینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری بانک مرکزی، ارز حج سال جاری از محل منابع مسدود‌ شده ارزی ایران، پرداخت و منتقل شد. همچنین روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت البته این مورد تنها یکی از مواردی است که تهران و ریاض در مورد آن توافق کردند. قطعا ۴ توافق قبلی هم می‌تواند به اندازه این توافق که نیاز ارزی ایران را کم می‌کند بر وضعیت بازار ارز در ایران اثر‌گذار باشد.

کورسوی امید

تمامی نشانه‌های فوق بیانگر آن است که کورسویی از امید برای کاهش فشار‌های اقتصادی و ارزی در حال نمایان شده است و به رغم برخی بدبینی‌ها که بر اساس آن حتی پیش بینی می‌شد بعد از وقایع اخیر به تهران فشار خواهند آورد، ظاهرا اینگونه نشده چرا که اگر حتی آمریکا می‌خواست فشار‌ها را بر ایران افزایش دهد حداقل مانع توافقات ایران با عربستان می‌شد؛ لذا می‌توان پیش بینی کرده آینده بهتری در پرتوی تعاملات منطقه‌ای در انتظار تهران است.

عربستان به دنبال منافع خود

البته بهبود رابطه ایران و عربستان و کاهش تحریم‌های تهران نفع زیادی برای ریاض دارد. عربستان قصد دارد با اسرائیل رابطه برقرار کند و در پس این تلاش هم به دنبال نفع اقتصادی خود است. ریاض در موضوع فلسطین به دنبال پیاده‌سازی دکترین ملک عبدا... است و اخیرا هم صراحتا اعلام کرده که تا زمانی که طرح دو کشور به نتیجه نرسد در ارتباط با رابطه با اسرائیل تصمیم نخواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود.

بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش یک جزء اساسی از آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد. در اینجا به نظر می‌رسد عربستان با نیت‌هایی که در سر دارد از واکنش تهران در ارتباط با طرح دو کشور و ارتباطش با اسرائیل نگران است لذا هیچ بعید نیست برای اینکه ارتباطش با تهران تحت شعاع ارتباط با اسرائیل قرار نگیرد بخواهد به تهران در ارتباط با شرایط نگاه مثبت اقتصادی پالس‌های مثبت بفرستد.

دیگر خبرها

  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • خدمتگزاری به مردم افتخاری بزرگ برای نیروهای مسلح است
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود