Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@17:51:53 GMT

خیانت بزرگی که به دریاچه ارومیه شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۷۴۳۵

خیانت بزرگی که به دریاچه ارومیه شد

فرهاد سرخوش در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به طرح احداث یک دریاچه مصنوعی در آذربایجان شرقی با حقابه دریاچه ارومیه افزود: طبق مصوبات قانونی، آبی از این نقطه به کشاورزی نمی‌دهند با این وجود آذربایجان شرقی با احداث دریاچه مصنوعی و ایجاد آب بند خیانت بزرگی به دریاچه ارومیه و ۵میلیون نفر جمعیت ساکن حوضه آبریز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بااشاره به  نامه نگاری خود با رییس سازمان محیط زیست برای پیگیری این موضوع افزود: این سازمان به استاندار آذربایجان شرقی و وزیر نیرو اعلام کرده است که طرح ایجاد دریاچه مصنوعی از حق آبه دریاچه ارومیه باید متوقف شود.

سرخوش باابراز تاسف از اقدام آذربایجان شرقی واینکه مسیر حرکت ریزگردها با وجود خشکی دریاچه به سمت این استان است و بیشترین خسارت را خواهد دید عنوان کرد:  ایجاد پارک آبی در چنین وضعیت نامناسب ذخایر آبی کشور غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه این آب بند آجی چای توانایی ذخیره بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد تصریح کرد: آذربایجان غربی با چه سختی قطره قطره آب ذخیره می کند تا وضعیت دریاچه دچار بحران نشود در حالیکه آذربایجان شرقی اقدام به احداث اب بند و پارک ابی می کند که جای بسی تاسف دارد.

وی بابیان اینکه حقابه ای که از سمت تبریز به سمت دریاچه هدایت می شود، بسیار جزئی است افزود: ۹۰ درصد آب از آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه هدایت می شود.

سرخوش بااشاره به اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه۱۲۷۰.۴۶ است گفت: مساحت دریاچه  ۱۹۵۳ کیلومتر مربع و حجم آب نیز یک میلیاردو ۴۰۰میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده با اشاره به تأمین حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حقابه مصوب، رهاسازی‌شده است.

سعید شهند، با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی، گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم.

شهند اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حقابه سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان شهرستان تأمین خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟