Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که مهدی پاکدل اجرای آن را برعهده داشت، عوامل آلبوم، مهمانان ویژه و همچنین دوست‌داران هنر حضور داشتند.

این اثر شامل قطعاتی چون «ایران من»، آوازِ «راه بى‌‌‌پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار»، «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

در این اثر دل‌نیا آرام به عنوان خواننده‌ سوپرانو حضور داشته و نوازندگانی چون تهمورس پورناظری (تار)، آزاد میرزاپور (عود)، حسین رضایی‌‌نیا (دف)، مهیار طریحی (سنتور و بم‌سنتور)، آیین مشکاتیان (تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه)، آرشاک ساهاکیان (دودوک و کلارینت)، آتنا اشتیاقی (ویولون‌سل)، پیام جوانی (بم‌تار) و سهراب پورناظری (کمانچه، سه‌تار و دیوان) نواخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوازندگانِ سازهای غربی نیز در این اثر حضور داشته‌اند که از جمله‌ آنان می‌توان به استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین (ویولون سل)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت- فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد. اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی، آیین مشکاتیان نیز هم‌آوایانِ این اثر بوده‌اند.

در تازه‌‌‌ترین تجربه‌ مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری از اشعارِ شاعرانی چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس‌‌‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

مهدی پاکدل به عنوان آغازکننده این مراسم در ابتدا گفت: قبل از هر چیز عذرخواهی می‌‌‌کنم اگر خللی در اجرایم پیش آمد، چون اولین بار است که انجام چنین کاری را تجربه می‌‌کنم.

اولین سخنران این مراسم کسی بود که مهدی پاکدل از او به عنوان ادیب، امیرحسین ماهوزی یاد کرد.

وی در صحبت‌‌‌هایی مفصل توضیح داد: از دیرباز در این سرزمین مردمانی شهر به شهر سفر می‌‌‌‌کردند و داستان مردم سرزمین‌‌‌شان را بازگو می‌‌‌‌کردند. گوسان‌‌‌ها اسطوره‌‌‌هایی را روایت می‌‌‌کردند که مردم در آن خویش را تماشا می‌‌کردند.

ماهوزی ادامه داد: آغاز پروژه "سی" برای من به گونه‌‌ای آغاز نوای گوسان‌‌ها بود. آنان که آوازشان، آواز ایران بود و شاهنامه را نجات‌‌بخش ایرانیان دانسته بودند.

وی افزود: اولین مشکل پیدا کردن داستانی در دریای عظیم شاهنامه بود. ما می‌‌‌دانستیم مهر مفهوم اصلی شاهنامه است و داستان زال و رودابه داستان اصلی، داستان عشق، عشقی که فرزندی زاده مهر از آن برمی آید: رستم. کسی که از خردسالی نگاهبان آریایی‌‌‌ها می‌‌‌شود. او خیلی کوچک است که تصمیم می‌‌‌گیرد ایران را نگه دارد. او برای حفظ میهن هفت خان را طی می‌‌‌کند و در مرکز شاهنامه با عشق عظیمی به میهن مواجه می‌‌‌شود؛ فرزند نازنینش با سپاه دشمن به ایران تاخته و رستم مهر میهن را برمی‌‌‌گزیند چون می‌‌‌داند فرزندش در شرایطی که میهنش از مفهوم تهی شده است نمی‌‌‌تواند عشق را تجربه کند. فرزند باید بفهمد که نمی‌‌‌تواند با لشکر دشمن به کشور بتازد. در کل شاهنامه فقط پنج بار نام عشق می‌‌آید و در باقی مواقع از مهر استفاده می‌‌شود. انگار فردوسی عشق را اوج مهر می‌‌داند و آن را  مرتبط با خاندان رستم.

ماهوزی توضیح داد: در داستان رستم و اسفندیار، آن که عاشق است رستم است و فردوسی در تلاش است عمیق‌‌‌ترین لایه‌‌های عشق را در این داستان نشان دهد. رستم حاضر است تمام غرورش را بشکند تا ایرانش خدشه نبیند، او در نهایت ناچار است پهلوانی را که می‌‌‌خواهد آزادی‌‌اش را از او بگیرد از بین ببرد.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: همایون شجریان سهراب پورناظری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) زورخانه پهلوان رستم

پهلوان رستم با نام اصلی علی‌اکبر قاسمی، که خود از جوانمردان و پهلوانان زمان خودش بوده، در تلاشی چهل‌و پنج ساله به نقاط مختلف ایران سفر کرده است؛ او در سفر خود علاوه بر بازدید از زورخانه‌ها، منزل به منزل به خانه جوانمردان هر شهر و دیار رفته و در خلل همین دیدارها، خاطرات، وسایل، عکس‌ها و اشیای به‌جامانده از هر عیار و پهلوانی را جمع‌آوری کرده است.

پهلوان رستم علاوه بر ایران به هفده کشور جهان نیز سفر کرده و سعی نمودند پهلوانانی که از این مرزوبوم رفته اند را پیدا کرده و صحبتی با آن‌ها نیز داشته باشند، درنهایت از همه‌ی آن‌ها نیز خواسته بود در صورت تمایل وسیله‌ای را به‌عنوان یادگاری به موزه‌ای که قصد تأسیس آن را دارد اهدا کنند. 

ورودی زورخانه درب بسیار کوچکی است که برای وارد شدن باید خم شوید. روی آن با خط زیبایی نوشته شده است: «سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود/، چون که جای ادب و رسم جوانمردان است».

موزه آیین‌های پهلوانی به بخش‌های زورخانه، لنگری و مطبخ‌خانه تقسیم شده است؛ اما بخش اصلی اشیا موجود در آن در بخش زورخانه قرار دارد و شامل تصاویر، عکس‌ها و وسایل ورزشی پهلوانان معاصر تا حدود صد سال پیش است. لنگری در مجاورت گود زورخانه، مکانی بوده است که پهلوانان پس از فراغت از ورزش، به آنجا می‌رفتند و دمنوش‌های طبیعی مانند اسطوخودوس و ختمی می‌نوشیدند.

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • (تصاویر) زورخانه پهلوان رستم
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه