Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که مهدی پاکدل اجرای آن را برعهده داشت، عوامل آلبوم، مهمانان ویژه و همچنین دوست‌داران هنر حضور داشتند.

این اثر شامل قطعاتی چون «ایران من»، آوازِ «راه بى‌‌‌پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار»، «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

در این اثر دل‌نیا آرام به عنوان خواننده‌ سوپرانو حضور داشته و نوازندگانی چون تهمورس پورناظری (تار)، آزاد میرزاپور (عود)، حسین رضایی‌‌نیا (دف)، مهیار طریحی (سنتور و بم‌سنتور)، آیین مشکاتیان (تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه)، آرشاک ساهاکیان (دودوک و کلارینت)، آتنا اشتیاقی (ویولون‌سل)، پیام جوانی (بم‌تار) و سهراب پورناظری (کمانچه، سه‌تار و دیوان) نواخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوازندگانِ سازهای غربی نیز در این اثر حضور داشته‌اند که از جمله‌ آنان می‌توان به استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین (ویولون سل)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت- فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد. اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی، آیین مشکاتیان نیز هم‌آوایانِ این اثر بوده‌اند.

در تازه‌‌‌ترین تجربه‌ مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری از اشعارِ شاعرانی چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس‌‌‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

مهدی پاکدل به عنوان آغازکننده این مراسم در ابتدا گفت: قبل از هر چیز عذرخواهی می‌‌‌کنم اگر خللی در اجرایم پیش آمد، چون اولین بار است که انجام چنین کاری را تجربه می‌‌کنم.

اولین سخنران این مراسم کسی بود که مهدی پاکدل از او به عنوان ادیب، امیرحسین ماهوزی یاد کرد.

وی در صحبت‌‌‌هایی مفصل توضیح داد: از دیرباز در این سرزمین مردمانی شهر به شهر سفر می‌‌‌‌کردند و داستان مردم سرزمین‌‌‌شان را بازگو می‌‌‌‌کردند. گوسان‌‌‌ها اسطوره‌‌‌هایی را روایت می‌‌‌کردند که مردم در آن خویش را تماشا می‌‌کردند.

ماهوزی ادامه داد: آغاز پروژه "سی" برای من به گونه‌‌ای آغاز نوای گوسان‌‌ها بود. آنان که آوازشان، آواز ایران بود و شاهنامه را نجات‌‌بخش ایرانیان دانسته بودند.

وی افزود: اولین مشکل پیدا کردن داستانی در دریای عظیم شاهنامه بود. ما می‌‌‌دانستیم مهر مفهوم اصلی شاهنامه است و داستان زال و رودابه داستان اصلی، داستان عشق، عشقی که فرزندی زاده مهر از آن برمی آید: رستم. کسی که از خردسالی نگاهبان آریایی‌‌‌ها می‌‌‌شود. او خیلی کوچک است که تصمیم می‌‌‌گیرد ایران را نگه دارد. او برای حفظ میهن هفت خان را طی می‌‌‌کند و در مرکز شاهنامه با عشق عظیمی به میهن مواجه می‌‌‌شود؛ فرزند نازنینش با سپاه دشمن به ایران تاخته و رستم مهر میهن را برمی‌‌‌گزیند چون می‌‌‌داند فرزندش در شرایطی که میهنش از مفهوم تهی شده است نمی‌‌‌تواند عشق را تجربه کند. فرزند باید بفهمد که نمی‌‌‌تواند با لشکر دشمن به کشور بتازد. در کل شاهنامه فقط پنج بار نام عشق می‌‌آید و در باقی مواقع از مهر استفاده می‌‌شود. انگار فردوسی عشق را اوج مهر می‌‌داند و آن را  مرتبط با خاندان رستم.

ماهوزی توضیح داد: در داستان رستم و اسفندیار، آن که عاشق است رستم است و فردوسی در تلاش است عمیق‌‌‌ترین لایه‌‌های عشق را در این داستان نشان دهد. رستم حاضر است تمام غرورش را بشکند تا ایرانش خدشه نبیند، او در نهایت ناچار است پهلوانی را که می‌‌‌خواهد آزادی‌‌اش را از او بگیرد از بین ببرد.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: همایون شجریان سهراب پورناظری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: تالار حافظ میزبان سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی، است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیدرسول موسوی نژادیان، امروز _ سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت _ با اشاره به اینکه، مدیر اجرایی این جشنواره بر عهده حسام هوشیار و دبیر هنری را طیب فقیه بر عهده دارد، اظهار کرد: در ادامه برگزاری نخستین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران در مرداد ۹۷ و دومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران در آذر ۹۸ و برگزاری یک دوره مجازی جشنواره گروه‌های کر در سال ۹۹ اینک به توفیق الهی و تلاش نهادهای فرهنگی و هنری ذیربط به منظور تداوم این مسیر، سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران به میزبانی شهر شیراز برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه هنری یاد شده به همت مؤسسه مفاخر و نواندیشان هنر پارس و با همکاری شرکت نوازندگان سرزمین آفتاب، با مجوز و همکاری اداره کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان فارس و با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی آوازی در قالب گروه‌های کرال (آوازی) از اقصی نقاط کشور، برنامه‌ریزی شده است.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: این جشنواره بر بنیان شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی فعال در زمینه موسیقی آوازی سراسر کشور و نگاه ویژه به فرهنگ متنوع و ارزشمند اقوام و آداب‌وسنن مرتبط با این شاخه از هنر، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و در همین راستا، دبیرخانه جشنواره بدین وسیله از همه فرهیختگان، هنرمندان و علاقه‌مندان به عرصه موسیقی آوازی به منظور بازدید از این دوره از جشنواره دعوت می‌کند.

موسویان‌نژاد با اشاره به اینکه در روز اول از ساعت ۱۱ صبح به ترتیب گروه‌های آیریک، مهر وطن، فیلارمونیک، آوای ماهان، وندا، آزرمان و آداک تا ساعت ۲۰:۳۰ به اجرای صحنه‌ای در تالار حافظ می‌پردازند، اضافه کرد: در ادامه در بخش اجرای خیابانی، گذر هنر حافظ میزبان گروه‌های وندا، آزرمان، مهروطن و فیلارمونیک هستند و همچنین، بخش پژوهشی نیز با عنوان نشست پژوهشی با حضور سهند شکرزاده در تالار غزل ساعت ۱۱ برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در روز یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت هم‌زمان با روز دوم جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۳۰ تالار حافظ در بخش صحنه‌ای به استقبال گروه‌های آزر مأمن، آوای ماهان، پارسه، وندا، آیریک، آداک، فیلارمونیک و مهروطن خواهد رفت و بخش خیابانی نیز پذیرای گروه‌ایی همچون آیریک، آداک، آوای ماهان و پارسه است و نشست پژوهشی نیز با حضور علی رادمان در تالار غزل ساعت ۱۵: ۳۰ برپا می‌شود و آئین پایانی نیز ساعت ۲۰ یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار خواهد شد.

کد خبر 751491

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد در یزد
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • خبر جنجالی درباره همایون شجریان و سحر دولتشاهی
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!