Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ مناطق تالابی گیلان پناهگاهی امن برای بسیاری از پرندگان مهاجر از جمله "قوهای فریادکش" هستند.‌ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ استانها گیلان نظرات

حسین علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ ‌استان گیلان با طبیعت زیبا و با دارا بودن همزمان پوشش جنگلی،‌ سواحل دریا،‌ مناطق جلگه‌ای و تالاب‌های‌ بسیار زیاد پناهگاهی مطمئن برای انواع گونه‌های مهاجر بوده که قوهای فریاد کش از جمله این‌ پرندگان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ هزاران قطعه از انواع قوهای وحشی که قوهای فریادکش نیز از جمله آن‌ها هستند هر ساله با توجه به سرد شدن هوا در عرض‌های شمالی،‌ اواخر فصل پاییز برای زمستان‌گذرانی به گیلان وارد می‌شوند.

علی‌نژاد وجود تالاب‌های حفاظت شده در استان گیلان را از دلایل مهاجرت قوهای فریاد کش دانست و افزود:‌ قوهای فریادکش از جمله پرندگان شکار ممنوع و مهاجر گیلان محسوب می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست گیلان اقدامات حمایتی خوبی را برای حفاظت از این گونه اجرا می‌کند.

وی در مورد مهم‌ترین تفاوت‌های قوهای فریادکش با سایر گونه‌های قو ابراز داشت:‌ قوهای فریاد کش از جثه بزرگتری نسبت به سایر گونه‌های مشابه خود برخوردارند علاوه بر این نوع غذا خوردن،‌ رفتارها، نحوه‌ نشستن‌ و یا‌ شکل منقار، این گونه‌ها را از سایر قوها‌ی دیگر متمایز می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در مورد سایر ویژگی‌های ظاهری قوهای فریاد کش تصریح کرد:‌ رنگ‌بندی قوهای فریاد کش در انواع بالغ آن معمولاً سفید بوده و در نابالغ‌ها نیز به صورت‌ پرهایی خاکستری رنگ متمایل به قهوه‌ای و یا خاکستری تیره است.

علی‌نژاد با بیان این نکته که تفاوت‌های موجود در منقار قوهای فریاد کش بالغ،‌ تشخیص آن‌ها را از سایر گونه‌های قو ممکن می‌سازد بیان داشت: قوهای فریاد کش جثه بزرگتری نسبت به سایر انواع دیگر قوها دارند به طوری ‌که وزن تقریبی آن‌ها به حدود 7 تا 8 کیلوگرم می‌رسد.

وی برخی از مناطق تالابی گیلان را که توسط قوهای فریاد کش برای گذران فصل مهاجرت انتخاب می‌شود را برشمرد و افزود:‌ تالاب‌هایی نظیر تالاب انزلی،‌ امیر کلایه،‌ جوکندان،‌ استیل و سایر تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش در گیلان مکانی مناسب برای حضور قوهای فریادکش است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از ممنوعیت شکار قوهای فریاد کش سخن گفت و عنوان کرد:‌ بسیاری از جوامع محلی و مردم گیلان حس نزدیکی و مهربانی بسیار زیادی به این گونه‌ داشته به همین دلیل کمتر شاهد اتفاقات ناگواری نظیر شکار قوها هستیم.

علی‌نژاد از برخورد سازمان حفاظت محیط زیست با شکارچیان اندکی که اقدام به شکار قوها می‌کنند خبر داد و افزود:‌ یگان حفاظت سازمان محیط زیست گیلان در صورت مشاهده تخلف و شکار قو توسط شکارچیان،‌ ضمن دستگیری متخلفان برخوردهای قانونی را علیه آنان انجام می‌دهد.

وی مهم‌ترین دشمن و تهدید قوهای فریاد کش را شکارچیان اعلام کرد و اظهار داشت:‌ گیر افتادن ناگهانی قوهای فریاد کش در دام‌های انسانی از جمله خطرات پیش روی این پرندگان زیباست که البته به علت جثه بزرگی که دارند معمولاً از چنگ این گونه دام‌ها به سلامت خود را نجات می‌دهند.

به گزارش تسنیم،‌ گیلان به دلیل دارا بودن تالاب‌های مهم و سواحل خزر، دارا بودن هوای مناسب و ایجاد یک سیستم حفاظتی امن برای حضور پرندگان مهاجر توسط اداره کل محیط زیست گیلان، سمن‌‌ها و مردم محلی، از جمله مناطق مناسب برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

قوها همانند خانواده اردک‌ها گیاه‌خوار بوده و به ندرت از موجوداتی مانند ماهیان تغذیه می‌کنند علاوه بر این قوها به روابط پایدار در گزینش جفت خود مشهورند و عموماً تا پایان عمر به جفت خود وفادار می‌مانن به طوری که تحقیقات این پایداری را بین 92 تا 100 درصد در قوهای گنگ و فریادکش نشان می‌دهد.

این پرنده زیبا به دلیل وزن سنگین در ارتفاع کم پرواز نموده و به همین دلیل می‌تواند به آسانی مورد هدف قرار گیرد اما شکارچیان بر اساس یک باور قدیمی شکار قو را موجب نکبت و بدبختی می‌دانند (از گذشته باور بر این بوده که قو پس از شکار شدن اشک ریخته و گریه می‌کند و اشک و آه این پرنده موجب نکبت و بی برکتی در زندگی می‌شود)

علاوه بر این‌ها شکار این پرنده حمایت شده مشمول تعقیب قضایی بوده و قانون گذار مجازات حبس، جزای نقدی و محرومیت از شکار و صید را برای آن در نظر گرفته است.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: یک شکارچی که اقدام به شکار یک راس کل وحشی در شهرستان کامیاران کرده بود به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: این شکارچی غیر مجاز که در سال ۱۴۰۲ اقدام به شکار یک رأس کل وحشی در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان کرده بود با حکم قضائی به جزای نقدی محکوم شد.

وی افزود: این متخلف در آن زمان، توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران دستگیر شد و پس از پیگیری‌های حقوقی، سرانجام با صدور حکم قطعی به پرداخت ۷۵۰ میلیون ریالی جزای نقدی جریمه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

کد خبر 751252

دیگر خبرها

  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • شکارچی «کل وحشی» در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب