Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@18:05:18 GMT

گزارش| وقتی همت جوانان ترکمن‌صحرا کمر غول بیکاری را می‌شکند

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۰۴۹۱

گزارش| وقتی همت جوانان ترکمن‌صحرا کمر غول بیکاری را می‌شکند

‍‍‍‍‍‍

جوانان ترکمن صحرا، در این سال‌ها فعل خواستن را صرف کردند و در اوج محرومیت‌ها، اقتصادی پُررونق را برای خود و اهالی روستایشان به ارمغان آوردند و امروز به یکی از بزرگترین قطب‌های تولید صنایع چوب و مبلمان در شمال کشور تبدیل شدند. ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آق‌قلا، تا یک دهه قبل عطاآباد تنها روستایی محروم بود که جوانانش برای امرار معاش یا کشاورزی و دامداری می‌کردند یا برای کارگری رنج مهاجرت به شهرهای بزرگ و دوری از خانه و خانواده را به جان می‌خریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا چند سالی است که اوضاع برای مردم عطاآباد فرق کرده و دیگر نیازی نیست کسی از اهالی این روستا بار سفر ببندد و در غربت کارگری کند.

جوانان ترکمن صحرا، در این سال‌ها فعل خواستن را صرف کردند و در اوج محرومیت‌ها، اقتصادی پُررونق را برای خود و اهالی روستایشان به ارمغان آوردند.

اهالی روستای عطاآباد نشان دادند رونق کسب و کار در هر شرایط و زمان و مکانی امکانپذیر است، فرقی نمی‌کند که این کسب و کار در روستا باشد یا شهر، در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های بزرگ باشد یا در کارگاه‌های کوچک خانگی. مهم عزم و اراده‌ای است محکم و البته فراهم کردن بسترهای آن از سوی مسئولان.

امروز روستای عطاآباد که تا چند سال قبل ساکنانش فقط از راه کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کردند و در محرومیت روزگار می گذراندند، نام و نشانی معتبری در بازار مبلمان کشور برای خودش دست و پا کرده است. تا جاییکه افق دید صاحبان این کارگاه‌های کوچک، نه فقط بازارهای داخلی بلکه صادرات به کشورهای دیگر است.

کارگاه‌های کوچک صنایع چوب و مبلمان یکی پس از دیگری در عطاآباد شکل می‌گیرند و تا امروز برای حدود 2 هزار نفر، مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده‌اند.

امروز عطاآباد با 10 سال قبل فرق کرده و به عنوان یکی از روستاهای بدون بیکار در استان گلستان به شمار می‌رود. روستایی که عزم و همت جوانانش موجب شده تا به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های تولیدات چوب و مبلمان در شمال کشور باشد.

اسماعیل آرخی، بخشدار مرکزی آق‌قلا با اشاره به ظرفیت‌های بسیاری که در روستاهای منطقه وجود دارد، می‌گوید: در بخش مرکزی این شهرستان 3 روستای عطاآباد، اونق یلقی علیا و کرد به عنوان روستاهای بدون بیکار هستند.

به گفته او اهالی این روستاها در تولیدات مبلمان و صنایع دستی شهره عام و خاص هستند و پای هزاران نفر نه تنها از گلستان بلکه سایر استان‌ها را هم به منطقه بازکرده‌اند.

آرخی با اشاره به وجود 229 کارگاه، نمایشگاه و فروشگاه مبلمان در روستای عطاآباد می‌گوید: این کارگاه‌های مبل‌سازی موجب اشتغال حدود 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

ارزش افزوده ناشی از تولیدات مبلمان با ایجاد فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در سطح روستا و حتی شهرهای دیگر از جمله گرگان، نصیب اهالی عطاآباد می‌شود. امروز تلاش و تکاپو به روستای عطاآباد رنگ و بوی دیگری بخشیده است. حالا هرچند نفر از جوانان این روستا به صورت گروهی یک کارگاه کوچک مبل‌سازی راه انداخته‌اند، بدون آنکه کمکی از دولت گرفته باشند.

جرجانی یکی از تولیدکنندگان مبلمان در روستای عطاآباد است. او می‌گوید: سال‌ها قبل زمانی که پُشتی ترکمن به دلیل تولیدات ماشینی از بین رفت، تصمیم گرفتیم به همراه عده‌ای از جوانان روستا برای کار به تهران برویم. بعد از مدتی در یکی از کارگاه‌های تولید مبلمان که شرایط خوبی هم داشت مشغول به کار شدیم. پس از چندسال که به خوبی با کار آشنا شدیم به روستای عطاآباد برگشتیم و به همراه تعدادی از جوانان نخستین کارگاه‌های مبلمان را راه‌اندازی کردیم.

جرجانی ادامه می‌دهد: امروز عطاآباد نه تنها جوان بیکاری ندارد بلکه جوانان روستاها و حتی برخی شهرهای اطراف هم برای کار به این روستا می‌آیند.

او می‌گوید: روزانه 10 تا 12 دست مبل در این کارگاه تولید می‌شود و درآمد افراد هم بعضا به 5 یا 6 میلیون تومان هم می‌رسد.

حالا که جوانان این روستاها همت کرده و صنعت و اشتغالی جدید را برای استان رقم زده‌اند تا کمر غول بیکاری را بشکنند، مردم هم باید وارد میدان شوند و آنها را تنها نگذارند.

خرید مبلمان از کارگاه‌های تولیدی در روستایی مثل عطاآباد، هم اشتغال جوانان این روستا را حفظ می‌کند و هم سایر تولیدکنندگان نخ و پارچه، چوب و ابزارآلات موردنیاز در این صنعت را هم سرپا نگه می‌دارد. کمک به اشتغال جوان ایرانی با استفاده از کالای داخلی ممکن خواهد بود و مردم باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

برخی افراد در فروشگاه‌ها به دنبال برندهای خارجی هستند در حالیکه تولیدکننده و کارگر ایرانی با وجدان کاری بالایی که دارد، باکیفیت ترین محصول را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

جرجانی در این باره هم می‌گوید: جنس ایرانی از نخ و پارچه گرفته تا چوبی که در صنعت مبل‌سازی به کار می‌رود، کیفیت بهتری از مشابه خارجی دارد. بخش زیادی از تولیدات مبلمان استان به بازارهای معتبر کشور از جمله یافت‌آباد تهران و شهرهایی مانند محلات که در صنایع چوب صاحب سبک هستند، ارسال می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد مبلمان عطاآباد جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده و مردم هم آن را می‌شناسند. قیمت مناسب و کیفیت مطلوب از مزیت‌هایی است که می‎تواند مشتریان را برای خرید مبلمان تولید داخل ترغیب کند.

انتهای پیام/ش

R41471/P1377/S6,70/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ۴ ساعته نجاتگران هلال احمر برای یافتن مفقودی در دره انبی، روستای انبی ارومیه 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی؛ مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:ساعت ۱۳:۱۲ روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ گزارشی مبنی بر گم شدن یک نفر در دره انبی روستای انبی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر اعلام شد.

  وی افزود:نجاتگران پایگاه امداد و نجات سیلوانا شهرستان ارومیه پس از دریافت گزارش حادثه وکسب اطلاعات از آخرین موقعیت مکانی، بلافاصله با تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شدند.    مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی  گفت:پس از ۴ساعت صعود در ارتفاعات سخت گذر، ساعت ۱۷:۱۱ با دسترسی به مفقودی، وی به صورت ایمن به پایین ارتفاعات انتقال یافت.

دیگر خبرها

  • دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی هرمزگان منصوب شد
  • گزارش وزیر ورزش از اقدامات و افتخارآفرینی ورزش کشور به رئیس جمهور
  • بازی دوستانه تیم فوتبال جوانان با هوادار تهران
  • مبلمان جدید و مدرن شیک
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • وقتی هم‌میهن اجازه ندارد مستقل از رسانه‌های MI۶ و موساد باشد
  • قدردانی از معلمان روستای ژان شهرستان دورود+گزارش
  • تلاش ۴ ساعته نجاتگران هلال احمر برای یافتن مفقودی در دره انبی، روستای انبی ارومیه