Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@15:49:31 GMT

تدوین ۱۲ برنامه راهبردی فرهنگ عمومی استان زنجان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۲۳۷۶

تدوین ۱۲ برنامه راهبردی فرهنگ عمومی استان زنجان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: ۱۲ برنامه راهبردی در بخش های اصلاح سبک زندگی اسلامی، تقویت جنبه های مثبت فرهنگ بومی و رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه در راستای تقویت فرهنگ عمومی استان زنجان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(25 مرداد) در جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور وزیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: فرهنگ، بنیان جامعه را پی ریزی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه دوام و بقای هر جامعه ای مبتنی بر اصول فرهنگ است که هویت جامعه را می سازد، گفت: از اینرو مهم ترین رکن هویت بخش در هر جامعه ای، پیشینه و غنای فرهنگی آن است.

 

کرباسی ادامه داد: با توجه به این امر و تأکید بر این نکته که کشور ایران دارای یکی از کهن ترین و اصیل ترین فرهنگ های جهان است، سیاست گذاران و مسؤولان کشور را بر آن می دارد که جایگاه ویژه ای برای فرهنگ در تدوین و تعیین اهداف و سیاست های کلان و بلند مدت کشور قائل باشند.

 

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان این رویکرد تا جایی پیش رفته که روح حاکم بر چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر فرهنگ و مؤلفه های هویت بخش آن است.

 

وی در ادامه به وضعیت فرهنگی استان زنجان اشاره کرد و افزود: مطالعه وضعیت فرهنگ عمومی استان و نقش آن در تحقق برنامه های توسعه امری لازم و ضروری است، از جمله می توان به شناخت وضعیت فرهنگی استان، بررسی توانمندی های بالقوه و بالفعل استان، نزدیک نمودن فرهنگ و سنن در جهت کاهش تضادها  و ایجاد ارتباط و اتحاد بین آنها و سوق دادن فرهنگ عمومی به سمت ارزش های اسلامی اشاره نمود.

 

 کرباسی خاطرنشان کرد: همگونی فرهنگی و یکدستی نسبی هویت موجب سهل شدن سیاستگذاری های فرهنگی بوده و روحیه بالای تساهل و مدارا در بین مدیران و مسؤولین ارشد و جاری بودن آن در فرهنگ عمومی استان، موجب ایجاد فضای اعتدال و میانه روی و پرهیز از تندروی شده است.

 

این مقام مسوول با اشاره به اینکه استان زنجان را می توان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها دانست و شاید بتوان موقعیت جغرافیایی آن را در این زمینه منحصربه فرد تلقی نمود، گفت: فرهنگ آذربایجان و زبان آذری، فرهنگ مردم استان گیلان و زبان گیلکی، استان کردستان با زبان کردی و همچنین نزدیکی با مرکزیت سیاسی کشور به نحوی این استان را چهار راه فرهنگ ها، زبان ها و قومیت های متفاوت نموده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه زبان مردم استان زنجان در دوره‏هاى اشكانى، ساسانى و اسلام فارسى بوده است، گفت: در عهد اشكانى در اين منطقه زبان پهلوى شمالى، در عهد ساسانيان زبان پهلوى جنوبى و در زمان ظهور اسلام و غلبه اعراب نيز زبان پهلوى جنوبى رايج بوده است.

 

کرباسی تصریح کرد: پس از استقرار اقوام ترك در زنجان و مهاجرت ترك هاى آذرى به اين سرزمين، مخلوطى از زبانهاى تركى جغتاى، تركى آذرى و زبان فارسى كه كلمات كردى نيز در آن وجود داشت در آن سرزمين شكل گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زبان اكثر مردم اين استان تركى است و بسيارى از كلمات فارسى نيز در زبان آنها گنجانيده شده است، گفت: بيش از 90 درصد مردم استان به زبان تركى و حدود 10 درصد نيز به زبان فارسى و زبان هاى ديگر تكلم مى‏نمايند.

 

این مقام مسوول به برگزاری جشنواره داستان نویسی رضوی به زبان ترکی و تقدیر از برگزیدگان اشاره کرد و گفت: این اداره اقدام به بررسی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی استان زنجان و فرصت ها و تهدیدها نموده است که 12 برنامه راهبردی در بخش های اصلاح سبک زندگی اسلامی، تقویت جنبه های مثبت فرهنگ بومی و رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه شناسایی و تدوین شد.

 

این مقام مسوول تعداد موسسات قرآنی استان را 39 موسسه خواند و گفت: متوسط اعتبارات اختصاص یافته در موضوعات قرآنی یک میلیارد ریال است که 2 میلیارد ریال هم در سال جاری اختصاص پیدا کرده است.         

 

کرباسی با اشاره به پنج جشنواره استانی و 20 برنامه و مراسم قرآنی در سال جاری افزود:  هشت مورد آزمون های سراسری قرآن و عترت و هشت مورد مسابقات قرآن و عترت در استان اجرا شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تعداد مؤسسات فرهنگی وهنری  استان را 64 باب اشاره کرد و گفت: از این تعداد 47 باب موسسه فعال و 17 باب غیرفعال است.

 

وی تعداد ناشران استان را 40 نشریه خواند و گفت: از این تعداد 25 نشریه فعال و 15نشریه غیرفعال هستند، در استان زنجان 114 چاپخانه وجود دارد که از این تعداد 108 چاپخانه فعال و 6 چاپخانه غیرفعال است.                            

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 96 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری در استان زنجان گفت: تعداد گیم نت و بازی های رایانه ای 45 مورد، تعداد آموزشگاه های آزاد فرهنگی وهنری 36 مورد، تعداد نشریات محلی 65 مورد، تعداد نشریات الکترونیکی 11 مورد، تعداد کانون های آگهی وتبلیغاتی 90  باب (85 مورد فعال و 5 مورد غیرفعال)، تعداد دکه ها فروش مجله، روزنامه 39 دکه، تعداد خبرنگاران (روزنامه نگاران) بیمه شده 73 نفر و سرانه کاغذ مصرفی مطبوعات (میانگین سه سال 1394-1396) حدود 17 هزاربند است.

 

کرباسی به وجود یک سینما با 231 صندلی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: تعداد سالن سینماها (مراکز نمایش که دارای استانداردهای ساختمانی و تجهیزاتی مانند پرده نمایش، صندلی، نمایش، آکوستیک و غیره 8 مورد  با ظرفیت 2184 نفر است.

 

این مقام مسوول تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را 339  باب خواند و گفت: از این تعداد 147 باب کانون در مرکز استان، 132 باب کانون در شهرستان ها و 205 مورد در روستاها فعال است.

 

کرباسی با اشاره به ثبت و ساماندهی کانون ها و اعضاء کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان در سامانه بچه های مسجد، گفت: اعزام بیش از یک هزار نفر از اعضاء کانونهای استان به مشهد مقدس در قالب اردوهای زیازتی که از برنامه های شاخص اوقات فراغت استان می باشد.

 

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، برگزاری افتتاحیه ستاد اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد (آسمانی ها) استان زنجان و عقد تفاهم نامه همکاری اوقات فراغت بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلاکی استان و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، اداره کل ورزش و جوانان و جمعیت هلال احمر از دیگر برنامه های کانون های مساجد است.

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: خشکسالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران خبرگزاری شبستان مساجد مسجد گلستان ازدواج فرهنگ و ارشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان گفت: از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

اسماعیلی افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری بگماریم.

وی همچنین گفت: قرار شده شش خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این فضای جدید ما با تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود، کار اجرائی را آغاز می‌کنند، بحث آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی را در فضا‌های دانشگاهی و فرهنگی را پیگیری می‌کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است