Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير خارجه امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات در کنوانسيون خزر در بهترين شرايط جمهوري اسلامي ايران انجام شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمدجواد ظريف در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما در پاسخ به سؤالي که آيا مذاکرات درباره کنوانسيون خزر در شرايط فشار و تحريم بود اظهارداشت: کنوانسيون خزر 21 سال است که مذاکره مي شود و بيش از يک سال است که تقريباً همه موارد کنوانسيون به نتيجه رسيده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير امور خارجه با اشاره به اينکه کنوانسيون به زبان هاي فارسي و روسي مذاکره شده بود گفت: در يک سال گذشته کارهاي مطابقت دادن ترجمه ها انجام و متن انگليسي به عنوان متن مرجع تعيين شد.
ظريف افزود: معتقدم امروز جمهوري اسلامي ايران به ياري خداوند در شرايط قدرت است و در شرايط ضعف نيست و فشارهايي که آمريکا به جمهوري اسلامي ايران وارد کرده است در واقع آمريکا را در دنيا در شرايط انزوا قرار داده است.
وي خاطر نشان کرد: مشاهده مي کنيم که در حوزه ديپلماتيک تقريباً همه کشورها به استثناي يکي دو کشور کوچک که در شرايط خوبي نيستند با آمريکا همراهند و همه از موضع جمهوري اسلامي ايران حمايت مي کنند لذا امروز هم به لطف خدا در شرايط قدرت هستيم.
وزير امور خارجه گفت: مذاکرات کنوانسيون خزر در بهترين شرايط جمهوري اسلامي ايران و در شرايطي که هم تحريم ها برداشته شده بود و هم وضعيت افکار عمومي بين المللي درباره ايران خوب بود در آن شرايط مذاکره شد.
ظريف افزود: به همين دليل است که بر خلاف برخي اظهار نظرهايي که به هر حالت صورت مي گرفت اين مذاکرات در شرايط خوبي انجام شد.
وزير امور خارجه گفت: برخي اظهار نظرهايي مي کنند اما به واقع اين کنوانسيون بيشترين منفعت را براي منافع ملي و براي امنيت ملي و براي تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران دارد و در بهترين شرايط اين مذاکرات انجام شد.
کنوانسيون خزر روابط با همسايگان را گسترش مي دهد
­وزير امور خارجه گفت: کنوانسيون حقوقي درياي خزر علاوه بر حفظ تماميت ارضي، روابط ما را با همسايگان اين حوزه گسترش مي دهد.
ظريف در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: يک نکته را تأکيد مي کنم و آن اين است که اگر سياست خارجي يک هدف داشته باشد حتما ً اين هدف حراست از تماميت ارضي کشور است.
وزير امور خارجه گفت: البته حراست از تماميت ارضي، امنيت ملي، استقلال سياسي و همينطور کمک به وضعيت معيشتي مردم، اينها وظايف سياست خارجي است.
ظريف تصريح کرد: يک هدفي که اين دولت به صورت ويژه دنبال مي کرده است تعامل سازنده بويژه با همسايگان بوده است.
وي افزود: ما با همسايگان شمالي مان در بهترين شرايط هستيم و بسيار روابط خوبي داريم و دوست داشتيم که اين روابط به صورت نهادينه، درازمدت و پايدار باشد و کنوانسيون حقوقي درياي خزر نه تنها تماميت ارضي ما را حفظ مي کند بلکه باعث مي شود که يک روابط دوستانه و صميمانه اي با همسايگانمان در اين حوزه مهم همسايگي ما برقرار شود و تداوم پيدا کند.
وزير امور خارجه گفت: اين براي جمهوري اسلامي ايران بسيار حائز اهميت است بويژه در شرايط تشديد فشارهاي بين المللي، همسايگان مهمترين محل ارتباط کشور است.
وي افزود: با همسايگان شمالي، ترکيه، عراق و با همسايگان شرقي افغانستان و پاکستان روابط بسيار خوبي داريم و لازم بود اين روابط گسترش پيدا کند و ان شاء الله هر چه بيشتر گسترش پيدا خواهد کرد.
 
کنوانسيون درياي خزر در روز درياي خزر انجام شد
وزير امور خارجه گفت : با بيان اينکه جلسات بسياري در سطح کارشناسان و وزراي خارجه درباره رژيم حقوقي درياي خزر برگزار شده است گفت : علت برگزاري کنوانسيون درياي خزر در اين تاريخ به مناسبت 12 اوت روز بين المللي درياي خزر بود .
محمدجواد ظريف در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود : از سال گذشته تصميم گرفته بوديم که کنوانسيون درياي خزر را در اين روز برگزار کنيم .
وي در تشريح اظهارات رئيس جمهور در خصوص سهم بندي رژيم حقوقي درياي خزر اضافه کرد : يک تصور اشتباهي در ميان برخي وجود دارد که سهم ايران از درياي خزر 50 درصد است يا اينکه اين طور بوده است .
وزير امور خارجه اضافه کرد : در دهه 90 ميلادي روسيه و قزاقستان بستر و زير بستر درياي خزر را ميان خود تقسيم کردند که 18 تا 17 ونيم درصد سهم روسيه و قزاقستان بالاي 30 درصد در نظر گرفته شد البته روسيه خط مرزي خود با آذربايجان را نيز تعيين کرد البته اين مرز دولتي و حاکميتي نيست و فقط مربوط به منابع زير سطحي که عمدتا نفت و گاز است مي باشد.
ظريف گفت : اين دو کشور توانستند محل منابع خود را تعيين کنند و آذربايجان نيز بخش شمالي آن را مشخص کرد اما بين ايران ، آذربايجان و ترکمنستان هيچ تقسيم منابع زير بستر صورت نگرفت .
وي ادامه داد : در اين کنوانسيون همچنين تقسيم بندي شکل نگرفت لذا افرادي که در مورد سهم ايران از خزر صحبت مي کنند حتما درباره زير بستر نمي توانند اظهار نظري کنند چون در اين کنوانسيون صحبتي در اين زمينه نشده است و احتمال دارد در آينده نزديک نيز در اين زمينه توافقي صورت نپذيرد اما نکته ديگري که در اين زمينه حائز اهميت است منابع زير بستر درياي خزر مي باشد.
ظريف گفت: تفاهم هاي خيلي خوبي با آذربايجان و ترکمنستان انجام داده ايم تا بتوانيم از منابع زير بستر استفاده کنيم و اينهاست که در واقع آينده روابط دوستانه درباره خزر را شکل مي دهد .
وزير امور خارجه درباره سطح درياي خزر نيز گفت : در اين زمينه نيز هيچ گونه تقسيم بندي صورت نگرفته البته دو اصل تعيين شده است يکي اينکه منطقه درياي سطح زميني کشور که 25 مايل از خط مبدا است و بعد از 10 مايل هم منطقه انحصاري ماهيگيري است اما نکته مهم تعيين خط مبدا است که در اين زمينه هم توافقي نداشتيم لذا اگر کسي درباره تعيين سطح صحبت مي کند هيچ صحبتي درباره تعيين سطح فعلا شکل نگرفته است .
ظريف افزود: در مورد درياي خزر چيزي که مهم است اينکه 5 کشور سهم مي برند و نمي توان اجازه داد کشورهاي ديگر بين خودشان تصميم گيري کنند همانطور که در گذشته بين روسيه و قزاقستان صورت گرفته بود .
 
کنوانسيون درياي خزر بسيار خوب است
وزير امور خارجه گفت : در کنوانسيون درياي خزر چيزي که توافق شده آن است که 5 کشور بايد درباره خط مبدا تصميم بگيرند.
محمد جواد ظريف در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود : اگر ما اين کنوانسيون را نداشتيم و امضا نشده بود هر کشور مي توانست با کشور ديگر درباره خط مبدا تصميم بگيرد .
وي گفت : سواحل جمهوري اسلامي دندانه دار نيست و بسيار صاف است در حالي که ساحل ديگر کشورها دندانه دار است آن کشورها از خط مستقيم و نرمال استفاده مي کردند بر اساس روش هاي معمول، جمهوري اسلامي ايران در وضع مناسبي نبود براي همين ما توانستيم نکته بسيار مهمي را در اين کنوانسيون بگنجانيم .
ظريف افزود: البته برخي دوستان ايراد مي گيرند که چرا کنوانسيون تعريف خط مبدا نرمال و مستقيم دارد البته به رژيم درياها اشاره نمي کنم چون درياي خزر شامل رژيم حقوقي درياهاي آزاد نمي شود و ما توانستيم اين موضع جمهوري اسلامي را در کنوانسيون جا بيندازيم که بر اساس آن رژيم حقوقي درياي خزر متفاوت از رژيم ديگر درياها تعيين شود بنابراين به اين خاطر که ما محدوده آبهاي سرزمين را 15 مايل در نظر گرفتيم بسيار مهم است زيرا بر اساس کنوانسيون حقوق درياها محدوده آبهاي سرزميني 12 مايل است و اين نشانه آن است که درياي خزر وضعيت ويژه اي دارد .
وزيرخارجه کشورمان افزود: چيز ديگري که ما در نظر گرفتيم تعريف خط مبدا نرمال و مستقيم کاملا مشخص است و اين تعريف در کنوانسيون تکرار شده است .
وي گفت : البته يک نکته ديگر در اين کنوانسيون تکرار شده و آن وضعيت ويژه ايران است که رئيس جمهور به آن اشاره کرد سواحل ايران به علت اينکه نمي توان به راحتي خط مبدا مستقيم برايش کشيد در يک حالت عادي از وضعيت نامناسبي رنج مي بريم و ما اين را در کنوانسيون اضافه کرديم و ماحصل اين دستاورد نتيجه چندين جلسه بين کارشناسان و وزراي خارجه 5 کشور حاشيه درياي خزر است.
وزير امور خارجه ابراز عقيده کرد که اين کنوانسيون ، کنوانسيون بسيار خوبي است اما دولت اين تصميم را به تنهايي نگرفته و نخواهد گرفت يعني از دهه هفتاد و پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي اين موضوع در دستور کار شوراي عالي امنيت ملي بود و هر حرکتي که وزارت خارجه و ساير دستگاهها در مذاکرات حضور داشتند و اساتيد دانشگاهي که به ما در اين زمينه کمک و مشورت حقوقي مي دادند همه اينها مرحله به مرحله به شوراي عالي امنيت ملي ارجاع، تصويب و نياز سنجي ها در آن ديده شد و در نهايت هم بر همان اساس تصميم گيري شده است.
او گفت: اکنون نيز معتقديم اين کنوانسيون بسيار خوب است ومنافع جمهوري اسلامي را حفظ مي کند نه تنها در حوزه تصميم گيريهاي آينده در خصوص بستر و سطح آب بلکه در مورد مسائل ديگري که رئيس جمهور به آن اشاره کرد مثل امنيت ، ماهيگيري ، کشتيراني و ديگر مسائل علاوه بر اينها مجلس نيز اين فرصت را دارد که درباره اين کنوانسيون تصميم بگيرد زيرا تا اين کنوانسيون مراحل قانوني را طي نکند کنوانسيوني لازم الاجرا نخواهد بود و اين موضوع هم در متن کوانسيون و هم رئيس جمهور در سخنراني که در اکتائو داشت بر آن تاکيد کرد .
ظريف تاکيد کرد : اين کنوانسيون توافقنامه بسيار خوبي است و منافع ما را تضمين مي کند هم مقام معظم رهبري به تماميت ارضي بسيار حساس هستند هم رياست جمهور و هم وزارت خارجه به عنوان وظيفه ذاتي اش به تماميت ارضي جمهوري اسلامي حساس است لذا هيچ اقدامي که ضرري به تماميت ارضي ما داشته باشد قطعا در اين کنوانسيون نيست .
 
کنوانسيون خزر افتخاري براي ايران است
وزير امور خارجه گفت: کنوانسيون خزر افتخاري براي جمهوري اسلامي ايران است و نبايد اين افتخار را به يأس و سرخوردگي تبديل کنيم.
محمدجواد ظريف در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: گروهي در ايران در مقطعي مدعي بودند که درياي خزر مشاع است و اين مبتني بر تصوري بود که مبنايي در قراردادهاي 1921 و 1941 نداشت.
وي گفت: همچنين تصور حق 50 درصد نيز در اين زمينه نادرست است.
ظريف افزود: نسبت به تقسيم هاي دو جانبه درباره سطح درياي خزر موافق نبوديم و هنوز هم معتقديم تقسيم درباره سطح اين دريا بايد به وسيله همه کشورها انجام شود.
وي با بيان اينکه مشخص شدن حدود بستر در درياي خزر منوط به تعيين خط مبدأ بر اساس کنوانسيون خزر شده است گفت: البته با ترکمنستان و آذربايجان درباره زير بستر حدودي تعيين کرده ايم.
وزير امور خارجه افزود: درباره حدود بستر توافق هاي دو جانبه و سه جانبه بين کشورهاي درياي خزر مي تواند وجود داشته باشد.
ظريف گفت: درباره بستر و زير بستر با آذربايجان همکاري را آغاز کرده ايم و با ترکمنستان نيز در آينده اين کار را شروع مي کنيم.
وي افزود: درباره سطح درياي خزر رابطه دو جانبه نيست بلکه 5 طرف دارد و بايد تضمين شود هيچ کدام از طرف ها در بيرون مذاکره و معامله قرار نمي گيرند.
ظريف گفت: کنوانسيون درياي خزر مانع مي شود که ديگر کشورها بدون ما تصميم بگيرند.
وي افزود: اين يک تصميم بسيار مهم و شجاعانه بود و ما مانع تصميم گيري ديگر کشورها بدون خودمان شديم.
ظريف گفت: آنها که اسناد را مطالعه نکرده اند از اين کنوانسيون ايراد مي گيرند اما مهم بود که توافق کنيم بدون حضور ما درباره خزر تصميمي گرفته نشود.
وي افزود: براي معاهده هاي 1921 و 1941 ميلادي هيچ مرجع قضايي رسيدگي مشخص نشده است و اين معاهدات، معاهدات مرزي نيستند بلکه تجاري هستند.
وزير امور خارجه گفت: هر قراردادي نمي تواند براي ديوان بين المللي، صلاحيت ايجاد کند بلکه بايد در معاهدات براي اين ديوان صلاحيت ايجاد شود.
وي افزود: کساني که مي گويند ايران براي حدود درياي خزر بايد به ديوان بين المللي مراجعه کند بايد بدانند اولاً نيازي به مراجعه ما به اين ديوان به دليل حفظ منافعمان وجود ندارد و همچنين به دليل ديده نشدن ديوان بين المللي در معاهدات 1921 و 1941 نمي توانستيم بحث توافق روسيه و قزاقستان براي استفاده از بستر را در اين ديوان مطرح کنيم.
ظريف گفت: اينکه جمهوري اسلامي ايران توانست پرونده آمريکا براي نقض تحريم ها و مسائل ديگر را به ديوان بين المللي ببرد براي اين بود که اين موضوع بر اساس قرارداد مودت 1955 ديده و به ديوان بين المللي صلاحيت داده شده بود.
وزير امور خارجه افزود: 50 درصدي که گفته مي شود ايران از درياي خزر سهم داشت وجود نداشته است و رد مي شود زيرا 50 درصد به معناي رفتن حدود آب هاي ايران در درياي خزر به بالاي ترکمنستان و آذربايجان است که سهم آنها را از درياي خزر منع مي کند يا اينکه کله قندي را درياي خزر حدود آب هاي ايران در نظر بگيريم که تا نزديک روسيه پيش مي رود.
ظريف گفت: در رژيم پهلوي به دليل وابستگي اين رژيم حتي يک لحظه اجازه پيش رفتن ايران از مرز حسينقلي و آستارا به ميزان يک متر را نمي دادند.
وي افزود: 70 سال از آب هاي آذربايجان، نفت استحصال مي شد در حالي که يک قطره از آن را به ما نمي دادند و اجازه آن را نداشتيم.
ظريف گفت: در جمهوري اسلامي ايران در حوزه 20 درصدي يک کار بدون حضور ما انجام نشده است.
وزير امورخارجه افزود: نخستين کشتي اي که وارد خزر شد در سال 1368 و نخستين ناو جنگي ما اوايل دهه 80 يا اواخر دهه 70 شمسي بود که دليل استقلال و عزتمندي جمهوري اسلامي ايران است.
ظريف گفت: خط موهوم 11 درصدي اکنون هيچ اعتباري ندارد اما تلاش مي کردند که اين خط را لحاظ کنند اما در کنوانسيون خزر کلمه "رويه" نيامده است زيرا خط موهوم 11 درصدي با زور ايجاد شده بود.
وي افزود: عدد 11 درصدي خط موهوم وصل آستارا به حسينقلي بود و ايران اين خط را نپذيرفته است و نخواهد پذيرفت.
ظريف گفت: خط مبدأ همان اندازه بايد براي جمهوري اسلامي ايران آب هاي سطحي ايجاد کند که براي بقيه فراهم کرده است.
وي افزود: 25 مايل منطقه انحصاري و بقيه براي کشتيراني، ماهيگيري و کارهاي علمي، مشترک است و نبايد در آن اکتشاف انجام شود.
وزير امور خارجه گفت: هيچ کشوري غير از کشورهاي حوزه درياي خزر نمي توانند از درياي خزر براي تحرکات نظامي استفاده کند و هيچ کشوري نيز نمي تواند به غير از پرچم 5 کشور حوزه درياي خزر با پرچم ديگري در اين دريا کشتيراني کند.
وي افزود: در اين کنوانسيون آمده است از قلمرو هيچ کشوري نبايد عليه ديگر کشورهاي حوزه درياي خزر استفاده شود.
ظريف گفت: برخي در فضاي مجازي گفته اند اين موضوعات براي روسيه است اما اينکه برخي کشورها بويژه رژيم صهيونيستي در پي حضور در اين منطقه هستند براي روسيه نيست بلکه آنان براي جمهوري اسلامي ايران اين تلاش ها را انجام مي دهند.
وي افزود: مزاياي اين کنوانسيون در حوزه سرزميني، امنيتي و اقتصادي براي جمهوري اسلامي ايران بسيار است.
کنوانسيون خزر افتخاري براي جمهوري اسلامي ايران است و نبايد اين افتخار را به يأس و سرخوردگي تبديل کنيم.
وي افزود: افتخار، سربلندي و عزت ملت ايران بايد براي همه ما مهم باشد.

مذاکره درباره منابع زيربستر و خط مبدا خزر به آينده موکول شد
­وزير امور خارجه گفت : مذاکرات درباره منابع زير بستر و خط مبدا در کنوانسيون خزر به آينده موکول شد.
محمد جواد ظريف در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به اينکه اين کنوانسيون تاثيري روي سهم 20 درصدي ندارد افزود : اين موضوع بايد به صورت جداگانه حل و فصل شود .
وي گفت : ما ادعا کرديم و معتقد بوديم که اين منطقه اي که جمهوري اسلامي ايران بايد منابعش را در بستر و زيربستر استفاده کند بايد 20 درصد باشد .
وزير امور خارجه افزود : در موضوع زير بستر بحث سرزمين نيست و در آنجا راجع به قلمرو صحبت نمي کنيم بلکه راجع به منطقه اي صحبت مي کنيم که مي خواهيم از منابعش استفاده کنيم بنابراين وقتي درباره منطقه اي صحبت مي کنيم مي خواهيم از منابعش استفاده کنيم مهم اين است که اين منابع کجاست و چقدر ما مي توانيم از منابع زير بستر استفاده کنيم .
ظريف گفت : اگر ما بتوانيم ترتيباتي را فراهم کنيم که بتوانيم از مهمترين حوزه هاي زير بستر بصورت مشترک يا بصورت ديگري استفاده کنيم آنجاست که اهداف جمهوري اسلامي از نظر زير بستر عملي مي شود.
وي افزود: آن چيزي که قلمرو را تشکيل مي دهد همان آبهاي سرزميني است که 15 مايل مي باشد حتي منطقه انحصاري ماهيگيري هم جزو قلمرو نيست .
وزير خارجه گفت : آن چيزي که مرز دريايي را تشکيل مي دهد آبهاي سرزميني است و بعد هم يک مرحله مهم تر از آن که ديگر اجازه عبور بي ضرر هم ندارد آبهاي داخلي است که بين خط مبدا و ساحل مي شود.
ظريف ادامه داد : درباره هيچکدام از اينها تصميم گيري نشده چون درباره خط مبدا تصميم گيري نشده است .
وي با اشاره به اينکه کنوانسيون هاي 1921 و 1940نکات مثبت و غيرمثبتي داشتند افزود : حتي در عهدنامه 1921 دولت وقت شوروي 17 شهر قفقاز که در عهدنامه هاي گلستان و ترکمنچاي از ايران جدا شدند براي خودشان حفظ کردند .
وزير خارجه گفت : آنچه که در فصل 11 کنوانسيون 1921 مهم است و ما به آن استناد مي کنيم اين است که آنچه که براساس گلستان و ترکمنچاي براي حدود بيش از 108 سال از هر گونه کشتيراني در درياي خزر محروم بوديم در فصل يازده اين کنوانسيون ايران را محق مي داند که از آزادي کشتيراني استفاده کند.
ظريف افزود : لذا کنوانسيون 1921 و 1940 سر جاي خود هست اما مقررات مثبتي داشت که همه آن مقررات مثبت به کنوانسيون خزر منتقل شد و مواردي هم در کنوانسيون 1921 بود که جمهوري اسلامي رسما به آن ايراد گرفت و حتي يکجانبه فسخ کرد.
وي تصريح کرد : نکته مهم اين است که تمام موارد مثبت، آمده و برخي موارد منفي به نفع جمهوري اسلامي ايران اصلاح شده است مانند اينکه طرف ثالثي نمي تواند از قلمرو هيچ يک از کشورهاي حوزه خزر عليه کشور ديگري استفاده کند.
وزير امور خارجه ادامه داد: در کنوانسيون خزر تاکيد کرديم که خط مبدا بايد در يک توافق جداگانه با موافقت هر 5 کشور تعيين شود که اين هم در خود کنوانسيون به صراحت آمده است ولي ما يک بار ديگر بر آن تاکيد کرديم و نکته اي ديگر که بر آن تاکيد شد اين بود که اين کنوانسيون هيچ تاثيري بر بستر و زير بستر ندارد .
وي افزود : اينها را به عنوان اعلاميه توضيحي نوشتيم براي اينکه همه اينها در خود کنوانسيون جاي دارد ولي ما براي تاکيد و توضيح و همچنين تفسير روشن تر اينها را نيز اضافه کرديم .
وزير خارجه گفت : بر اساس اين کنوانسيون هر فعاليت خصمانه توسط کشورهاي غير ساحلي از قلمرو کشورهاي ساحلي عليه ساير کشورها ممنوع خواهد بود .
ظريف با اشاره به رژيم بهره برداري از زير بستر و بستر افزود : در اين خصوص به توافقي نرسيديم و خيلي اميدي هم نداريم که در آينده نزديک به توافقي برسيم و براي همين هم بود که سالها پيش و حتي قبل از اين دولت تصميم گرفتند کنوانسيون رژيم حقوقي را از موضوع بستر و زير بستر جدا کنند به خاطر اينکه اگر آن وضعيت بود ما در باره مسائلي که بايد به توافق مي رسيديم مثل حفاظت از محيط زيست خزر و وضعيت کشتيراني خزر مثل حضور ناوهاي جنگي بيگانه و يا کشورهاي ساحلي راجع به همه اينها بايد به توافق مي رسيديم.
وي افزود : الان بر خلاف کنوانسيون 1921 و 1940 که اجازه مي داد کشتي هاي جنگي تا سواحل يکديگر بروند الان کشتي هاي جنگي در آبهاي سرزميني فقط با اجازه کشور ساحلي مي توانند عبور کنند که اين هم براي امنيت ملي ما بسيار مهم است .
وزير امور خارجه ادامه داد : يکي از شرط هاي ما اين بود که عبور خط لوله مشکلي براي محيط زيست ايجاد نمي کند که اين هم براي ما از اهميت فوق العاده اي برخوردار بود .
ظريف با اشاره به اينکه بعداز اين کنوانسيون مذاکرات و راه زيادي را بايد در دو حوزه برويم افزود : يکي منابع زير بستر که آن را بايد به تفاهم برسيم و هنوز به جز همکاريهاي مشترک به تفاهم نرسيده ايم نکته بعدي که مذاکرات بسيار دشواري خواهد داشت بحث خط مبدا است به خاطر اينکه خط مبدا موضوع بسيار حساسي است بويژه براي ما که نوع ساحلمان در وضعيت نامناسبي است و از نظر تعيين خط مبدا حتما نياز به مذاکرات جدي داريم .


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ظريف گفتگوي ويژه خبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

رضا محمدی ‏گفت: این صندوق در ‏جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع کشور و توسعه روزافزون ایران اهداف و پروژه‌های بزرگی را برای خود برنامه‌ریزی کرده است؛ ‏یکی از این پروژه‌ها، شیرین‌سازی و ‏انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های فارس و اصفهان و از دریای عمان به استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که یکی از ابر پروژه‌های کشور در ‏حوزه آب ‏محسوب می‌شود.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،وی با بیان اینکه این پروژه با هدف تأمین پایدار آب در جهت مصارف صنایع بزرگ و کوچک و ‏همچنین شرب در کشور هدف ‏گذاری و برنامه ریزی شده است، یادآورشد: به منظور رفع مشکلات آبی ‏صنایع در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان به زودی ۲ مگا ‏پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریا ‏از خلیج فارس و دریای عمان با تأمین مالی صندوق توسعه ملی شروع به فعالیت خواهد کرد.

محمدی با اشاره به رسالت صندوق توسعه ملی در انجام این مهم افزود: برای انجام این پروژه، تأمین ‏مالی حدود ۲ میلیارد دلاری از ‏طرف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طرح‌های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از وعده‌های ‏رئیس جمهور در ابتدای فعالیت بود‎؛ لذا صندوق توسعه ملی برای به ثمر رسیدن این ‏وعده برای آینده‌ی روشن‌تر این سرزمین اقدام خواهد نمود‎. ‏

دیگر خبرها

  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • وظیفه قالیشویی چیست؟
  • هواشناسی ایران/ سامانه بارشی جدید دوشنبه از غرب وارد کشور می‌شود
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور