Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@20:39:15 GMT

گزاره‌های متون دینی با علم طب متفاوت است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۶۶۴۰

گزاره‌های متون دینی با علم طب متفاوت است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر مهدی ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز در نشست هم‌اندیشی و مناظره‌ای هستی و چیستی طب اسلامی که در دانشکده پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: گفت: اگر منظور از طب اسلامی گزاره‌های در حوزه طب باشد، باید گفت که طب یک علم سیستماتیک است.

وی افزود: عناصر تشکیل دهنده یک علم و هدف و روش آن چیست؟ آیا اینکه به تعدادی گزاره نام علم را بدهیم درست است یا خیر؟ ما در علم طب به شیوه تجربی پایبند هستیم؛ بنابراین گزاره‌ها را نباید به شیوه تعبد مورد استفاده قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابراهیمی با اشاره به اینکه وقتی یک محقق اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، هیچ محدودیتی ندارد، عنوان کرد: اما در تحلیل اطلاعات باید به شیوه تجربی اقدام کرد زیرا در این مرحله شیوه تعبدی جواب نمی‌دهد.  تفاوتی بین  طب اسلامی با طب چینی وجود ندارد؛ بنابراین بکارگیری روش تعبدی در حل این مساله روش درستی نیست.

وی تصریح کرد :گزاره با علم طب متفاوت است. علم پزشکی از محک تجربه به دست می‌آید؛ بنابراین نظرات در حوزه طب اسلامی جای نقد بسیاری دارد.

در ادامه دکتر سیدسعید اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تهران، گفت: برخی از افراد غیرشیعه این سوال را ایجاد می‌کنند که آیا ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) اصلا باید در حوزه طب ورود پیدا می‌کردند یا خیر؟ آیا شان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در این حد بوده که در حوزه طب ورود یابند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که شان این بزرگواران را ما مشخص نمی‌کنیم. زمانی که حضرت علی(ع) در مسجد به مردم می‌گویند که هر کس، هر سوالی دارد بپرسد، این بدان معناست که این بزرگواران کسر شان خود نمی‌دانستند که درحوزه طب وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه ما شاهد روایات طبی بسیاری از ائمه معصومین(ع) هستیم، گفت: به عنوان نمونه پیامبر(ص) به حجامت تاکید ویژه‌ای داشتند و آن را یکی از راه‌های درمان می‌دانستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی نیز در کتاب مفاتیح الحیاه نکات طبی بسیاری آورده‌اند، اظهار کرد: بخش عمده طب به موضوع پیشگیری توجه دارد که این موضوع در کتاب روایات پزشکی آیت الله ری شهری نیز مشهود است. یکی از بیماری‌هایی که امروز اکثرا مردم به دلیل تقلید از سبک زندگی غربی به آن دچار شده‌اند، بیماری کبد چرب است که در طب مدرن، درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

اسماعیلی با بیان اینکه در واقع پیامبر اکرم(ص) با بیان نکاتی درباره نحوه غذا خوردن این مشکل را حل کرده‌اند، اظهار کرد: بنابراین در حوزه توجه به روایات و احادیث صرفا نباید به سند آن توجه کرد زیرا در حال حاضر طب مدرن از درمان بسیاری از بیماری‌ها عاجز مانده در حالی که در متون اسلامی راه درمان آن مشخص شده است. ذخایر زیادی در آیات و روایات وجود دارد که حل کننده بسیاری از مشکلات مردم در حوزه پیشگیری و درمان است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی طب سنتی طب اسلامی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  حجت الاسلام حسن پورعلی در مراسم بزرگداشت روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی که در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله ارومیه برگزار شد، با تبریک روز معلم گفت: روز معلم یکی از رویدادهای مهم و ارزشمند است که از زحمات و تلاش‌های معلمان تجلیل می شود و معلمان نقش بسیار مهمی در جامعه دارند؛ آن‌ها افرادی هستند که نه‌تنها دانش را به دانش‌آموزان انتقال می‌دهند، بلکه موجب شکوفایی استعدادها و رشد فردی آن‌ها نیز می‌شوند. این روز فرصت مناسبی برای قدردانی از معلمان است.

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله مطهری افزود: آیت‌الله مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در تاریخ ایران معاصر و یک عالم، فیلسوف، و سیاستمدار بود که با دانش و عقایدش تأثیر فراوانی بر جامعه و فرهنگ ایران گذاشت. شهید مطهری با داشتن دیدگاه‌های فراگیر و اندیشه‌های عمیق، به گسترش فرهنگ علمی و دینی در ایران کمک کرد.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ارومیه خاطرنشان کرد: آیت‌الله مطهری با داشتن دیدگاه‌های ترکیبی از دین و علم، سعی کرد تا تطابق و هماهنگی بین این دو را ترویج کند و او همچنین در زمینه سیاست نیز فعالیت داشت و نقش مهمی در دوران انقلاب اسلامی ایران ایفا کرد.

وی در ادامه با تبریک هفته عقیدتی سیاسی تصریح کرد: هفته عقیدتی، سیاسی بهترین فرصت برای تبیین ارزش های انقلابی و ترویج فرهنگ تعلیم و تربیت دینی است.

حجت الاسلام پورعلی ادامه داد: فرهنگ اسلامی به عنوان بالاترین جایگاه در عرصه علم و تربیت، در سپاه پاسداران نهادینه شده و این نهاد انقلابی با این رویکرد مقدس از ارزش های انقلاب اسلامی در کشور و منطقه صیانت می کند.

وی یادآور شد: وظیفه اصلی سپاه پاسداران به عنوان یکی از نیروهای مسلح کشور، صیانت از انقلاب اسلامی است و به همین دلیل مسائل اعتقادی و معارف اسلامی اولویت تمام برنامه های این نهاد انقلابی قرار دارد.

‌مسئول تعلیم و تربیت سپاه ارومیه در پایان به خطاب به طلاب گفت: با توجه به اهمیت این هفته، بهتر است که همگی به ترویج اندیشه‌های موضوعی و ارتقای اهمیت آنها ،در جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. امیدوارم این هفته، برای همه‌ی ما فرصتی باشد برای بررسی عمیق‌تر ارزش‌ها و عقاید سیاسی و انسانی که ما را به یک جامعه بهتر هدایت می‌کنند.

 

 

دیگر خبرها

  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند