Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: 25 هزار نفر در کشور چشم انتظار اهدا و پیوند عضو هستند و متاسفانه سالانه سه هزار نیازمند پیوند نیز جان خود را از دست می دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امیر قبادی روز پنجشنبه در حاشیه دوره آموزشی اهدای عضو ویژه کادر بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در ایران سالانه حدود پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند که حدود سه هزار نفر آنان قابلیت اهدای عضو دارند که متاسفانه تنها اعضای هزار نفر از این بیماران اهدا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در هر مرگ مغزی یک تا هشت مورد از اعضای بدن و یک تا 50 نسج و بافت بدن قابلیت اهدا دارند.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: روزانه بین هفت تا 10 نفر از بیماران در انتظار پیوند به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند درحالی که هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد.
قبادی اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه سه هزار نفر از بیماران به دلیل دریافت نکردن اعضا و انجام نشدن پیوند جان خود را از دست می دهند ضروری است فرهنگ سازی در این زمینه بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: هم اینک 30 مرکز اهدای عضو و 24 مرکز شناسایی برای اهدای عضو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور فعالیت دارند.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به وضعیت پیوند اعضاء در سیستان و بلوچستان گفت: در این استان سالانه حدود 80 مرگ مغزی با قابلیت اهدای عضو رخ می دهد که متاسفانه هیچ اهدایی انجام نمی شود.
وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده قرار است بعد از برگزاری این دوره آموزشی ویژه کادر بهداشتی و درمانی و مسئولان دست اندرکار فرهنگی و علما، مرکز اهدای عضو نیز در سیستان و بلوچستان راه اندازی شود.
نخستین پیوند قرنیه، کلیه، روده، قلب و کبد به ترتیب در سال های 1314، 1347، 1371، 1372 و 1372 در کشور انجام شده است. 
هم اینک پیوند قرنیه در 55 مرکز، پیوند کلیه در 30 مرکز، پیوند قلب در هشت مرکز، پیوند ریه در 2 مرکز، پیوند مغز استخوان در 6 مرکز، پیوند کبد در 6 مرکز و پیوند پانکراس در یک مرکز درمانی انجام می شود و 78 بانک نسوج در کشور فعال است.
افرادی که می خواهند جزو اهدا کنندگان عضو باشند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو دریافت کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اهدا عضو پیوند عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

 پانته آ رمضان‌نژاد اظهار داشت: سید کریم هاشمی مطلق ۴۲ ساله اهل و ساکن باباحیدر از توابع شهرستان فارسان بر اثر عارضه مغزی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) فارسان بستری بود.

وی افزود: پس از انتقال بیمار به مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی و تایید مرگ مغزی وی از سوی پزشکان، خانواده فهیم و نوع دوست بیمار رضایت به اهدای عضو دادند.

وی اضافه کرد: صبح امروز شنبه ۱۵ اریبهشت ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) عمل جداسازی کلیه‌ها و کبد این بیمار جهت اهدا به بیماران نیازمند عضو انجام شد.

بیشتر بخوانید

اولین اهدای عضو چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ همزمان با شب قدر رقم خورد

وی در پایان از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی تقدیر و برای این عزیزان از درگاه خداوند صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نمود.

گفتنی است: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقمندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • اهدای عضو جوان بجنوردی، ناجی جان ۵ بیمار شد
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • حیات دوباره ۵ بیمار با اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد