Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیاز اجتماع است و این مهم باید در خانواده و جامعه احساس شود، گفت: اجرای سند تحول آموزش وپرورش نیازمند همکاری سایر دستگاه های اجرایی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش عصر(۲۵ مرداد) درجلسه مشترک شورای آموزش وپرورش که با حضور مدیر کل نوسازی خراسان رضوی، مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه تربت حیدریه در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد با اشاره به اینکه اگر اعتبار وجایگاه آموزش وپرورش خدشه دار شود ترمیم آن بسیار مشکل است و با توجه به اینکه جایگاه معلم، مدرسه وآموزش وپرورش ارزشمند است، گفت:وظیفه معلم این است که راه و رسم زندگی کردن را به‌ دانش‌آموزان بیاموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:اگرچه آموزش و پرورش با مسائل پیچیده و مضمن روبه‌رو است، اما حضور یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته‌ای که در کشور داریم، با قوت قلب و انرژی زیاد بر آن فائق می‌آییم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای حل بسیاری از مسائلی که مطرح است نه ‌تنها در اختیار آموزش و پرورش بلکه در برخی موارد در اختیار دولت هم نیست، افزود: جامعه ذینفعان در آموزش و پرورش و آن کسانی که از این مجموعه تأثیر می‌پذیرند و تأثیر می‌گذارند، به‌هیچ عنوان در دستگاه دیگری وجود ندارند و این دلیل پیچیدگی در آموزش و پرورش است.

بطحایی با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه جامعه به‌آموزش و پرورش افزود: تا مادامی که رویکرد آموزش و پرورش تغییر نکند، قطعا در ۳۰ سال آینده در مراسم مشابه این‌چنینی شاهد طرح مجدد همین مسائل و مشکلات هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ هزار مدرسه و۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور داریم که با توجه به شرایط سخت معلمان کماکان مرجعیت و مقبولیت معلمان درکشور رتبه یک یا دو را دارد، اظهارداشت: شبکه تعاملی در هفته آینده راه اندازی می شود و همه ذی نفعان درآن عضو می شوند همچنین رتبه بندی معلمان درچند روز آینده به دولت داده می شود و امیدواریم در مجلس زودتر انجام شود و یکی از آثار رتبه بندی ارتقاء شایستگی های معلمین است که اجرای رتبه بندی ممکن است با شرایط اقتصادی طول بکشد ولی تا پایان شهریور ماه اجرا می شود.

بطحایی با بیان اینکه بارها در مجامع تصمیم‌گیر از حقوق معلمان دفاع کردم، افزود: زمانی که صحبت از معیشت معلم شده، اعلام کردم، زمانی که یک معلم برای معیشتش صحبت می‌کند، تنها برای خود و زندگی‌اش نیست، بلکه به‌این دلیل است که وقتی معلمی دغدغه و مشغله شغل دوم را داشته باشد نمی‌تواند معلمی باشد که راه و رسم زندگی را برای دانش‌آموزان تمرین کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به‌مشکلات مدارس و کمبود فضای فیزیکی گفت:باید تلاش کنیم فضاهای مدارس به‌ محلی برای تمرین دانش‌آموزان تبدیل شود تا آنان یاد بگیرند، چگونه دست یک زمین خورده را بگیرند و مهربانی، مدارا کردن، صبوری و امید به‌آینده را یاد بگیرند و آن را تمرین کنند.

وی با تأکید مجدد بر این مهم که مدرسه باید به ‌محلی برای تمرین کردن زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود؛ بیان کرد: سخنرانی و گفتن این حرف و بیان کردن این جمله کوتاه بسیار آسان است، اما آنجایی که قرار است عمل شود تازه اول راه است.

بطحایی با اشاره به‌اینکه در دوره آموزش عمومی باید این موارد را برطرف کنیم تا مدرسه به‌محلی بانشاط و سرشار از شور برای دانش‌آموزان تبدیل شود؛ ادامه داد: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بچه‌ها از آمدن مدرسه به‌دلیل اینکه زندگی را تمرین می‌کنند، لذت ببرند، بنابراین باید این مسیر اصلاح شود و اصلاح این مسیر نه‌ تنها از عهده وزیر و معاون وزیر بلکه از عهده یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته بر نمی‌آید.

وی یادآور شد: آنچه امروز می‌تواند آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار دهد، این است که به‌جامعه نشان دهیم، آموزش و پرورش نیاز اجتماع است و این مهم باید در خانواده و جامعه احساس شود.

بطحایی با اشاره به ‌اینکه در راستای سیاست‌های وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا در پله نخست به‌مدارس اجازه بدهیم که روی پای خودشان ایستاده، با تشخیص مسائل نسبت به‌ پیدا کردن راه حل برای حل مسایل اقدام کنند، متذکر شد: سرمایه انسانی تنها در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و سایر دستگاه‌ها از آن بی‌بهره هستند، در همین راستا نیز از حیث تعهد هیچ کارمندی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی متعهدتر از آموزش و پرورشی‌ها وجود ندارد و از حیث عشق و علاقه به‌کشور و ملت و آموزه‌ها هیچ دستگاهی مانند آموزش و پرورش نیست و همه این موارد جزو سرمایه‌های ارزشمندی است که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای رسیدن به‌این هدف باید رویکرد مدرسه محوری که مورد تأکید اسناد بالادستی است را اجرایی کنیم گفت: در این مسیر ضمن ارتقای شایستگی‌ها در مدیریت مدرسه باید اقداماتی انجام اختیارات را به‌مدرسه تفویض کنیم.

بطحایی با اشاره به‌اینکه در فضای بسیار متمرکز آموزش و پرورش از اول مهرماه ۹۷ شاهد یک اتفاق و تحول در حوزه اداره کردن مدارس می‌شویم؛ یادآور شد: بر این اساس دو ساعت از برنامه هفتگی رسمی مدرسه را در اختیار مدرسه قرار دادیم و اعلام کردیم، مدرسه محتوای برنامه رسمی را که پیش از این ابلاغ شده را به‌مدت ۲ ساعت در هفته کنار بگذارد و محتوایی را که خودش بر اساس نیاز و اولویت منطقه لازم می‌داند در برنامه رسمی جا دهد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: اجرای سند تحول آموزش وپرورش نیازمند همکاری سایر دستگاه های اجرایی کشور است و نیازمند تفویض اختیارات بیشتری در حوزه آموزش و پرورش و مدارسیم که به دنبال این امر هم هستیم.

وی بیان کرد:سند تحول بنیادین باید از کلاس درس و از معلمان شروع شود و نمیتوان آن را از بالا به پایین اجرا کرد. در سخن همه مسئولین آموزش و پرورش در اولویت است و تجربه سایر کشور ها نشان از عبور قطار توسعه از آموزش و پرورش است.

بطحایی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دانش آموزان ما عاقبت به خیر شوند باید در آموزش وپرورش سرمایه گذاری کرد و وضعیت آینده کشور بستگی به برنامه‌های امروز حوزه تعلیم‌وتربیت دارد، افزود:اهمیت یافتن آموزش و پرورش آینده کشور را ترسیم می کند و جامعه ذی نفعان در آموزش و پرورش بسیار گسترده و حساس است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مصمم هستیم در دوره ابتدایی به سیطره آموزش پایان دهیم اما به محض اقدام با عکس العمل جامعه مواجه می شویم وقتی چنین حساسیتی در جامعه وجود دارد اجرای طرح ها به سهولت امکان ندارد و این موضوع در تجربه چهل ساله انقلاب کاملا مشهود است.

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش، گفت: نباید حرمت معلم مورد خدشه واقع شود و اعتمادجامعه به این قشر نباید از بین برود.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرگزاری شبستان خشکسالی روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران بحران آب گلستان سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش همکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از ۱۲ سال اولین آیین‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در هیأت دولت تصویب شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و دانش‌آموزان شهید غزه اظهار داشت: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وی با تشریح عملکرد آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تأثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند که یکی از سر حلقه‌های این اتحاد ائمه جمعه و جماعت هستند که به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند و مبنای آن نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد و در سال گذشته بر سند تحول بنیادین تمرکز کردیم.

صحرایی تصریح کرد: در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که این سند خواسته، آموزش و پرورش کشور را اداره می‌کنیم و برای آن نقشه راه طراحی کرده‌ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال گذشته انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود، افزود: معلم با جایگاه رفیع و عظیم خود باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود؛ وی باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت‌های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم؛ بنابراین در سالی که گذشت تاریخی‌ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: معلمان ویژه‌ای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.

صحرایی با یادآوری اینکه فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند، اظهار داشت: هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش‌آموز را تربیت می‌کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ بنابراین معلم کارمند نیست و انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می‌افتاد که چنین شد.

وی ادامه داد: بُعد دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش داده شد، دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصیش را برگزار کرد.

صحرایی یادآور شد: برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، این نشان می‌دهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه کار مهم دیگر ما در سال گذشته تقویت بیش از پیش معاونت پرورشی بود، گفت: ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند؛ امروز آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید، ۴۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آن‌ها در این رشته جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: در امور پرورشی کار‌های بزرگی انجام شد، اولین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر مبنای آن سامانه‌هایی ایجاد شد و فعالیت‌های پرورشی گسترده در سراسر کشور انجام گرفت.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از هشت میلیون دانش‌آموز در این طرح فراگیر شرکت کردند و بیش از هشت هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت، بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردوی راهیان پیشرفت، راهیان نور، زیارت اولی‌ها و سایر اردو‌ها برگزار کردیم که امسال نیز نهضت اردویی را دنبال می‌کنیم.

صحرایی با بیان اینکه مراسم اعتکاف سال گذشته تاریخی بود، افزود: ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان که گفته بودند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را ناامید کردند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ درصد رشد معتکفین در میان دانش آموزان را داشتیم، در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت، ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. جشن‌های تکلیف برگزار و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات انجام شده برای تقویت مدارس دولتی، اظهار داشت: قانون برای آن‌ها تدوین شده و پیوسته به دنبال اصلاح وضع آن‌ها هستیم؛ قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس اصلاح شد، مهد‌های کودک در سراسر کشور ساماندهی و بعد از ۱۲ سال اولین آئین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آئین نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش آموزان از هیأت دولت بیرون آمد.

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • پیام توییتری وزیر سابق آموزش و پرورش به وزیر فعلی آموزش و پرورش : این صندلی ارزشش را ندارد...
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد