Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، مساله هسته ای از سال 2013 باب مذاکره بین ایران و امریکا را گشوده و زمینه لازم برای دیدارهای پی در پی بین وزرای خارجه این دو کشور را فراهم نموده است. اما رهبر جمهوری اسلامی اخیراً درباره مذاکره با ایالات متحده این چنین است: حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الاخبار در ادامه می نویسد: این عبارت نشان دهنده بی فایده بودن تلاشها برای میانجی گری و وساطت برخی کشورها بویژه عمان، برای ارام کردن فضا بین ایران و امریکاست.

* رهبر انقلاب: در حال حاضر مذاکره با آمریکا ممنوع است/ برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد/ آحاد مردم مشکلات معیشتی را احساس می‌کنند و یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند

البته این احتمال نیز وجود دارد شاید ایران روی شکست جمهوری خواهان و پیروزی دموکراتها در انتخابات پارلمانی آینده آمریکا حساب باز کرده است و آن را گامی مقدماتی برای رهایی جهان از شرّ ترامپ، در جریان انتخابات سال 2020می داند؛ چرا که انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، بسیار سرنوشت ساز بوده و از اهمیت زیادی برای تعیین اینده توافق هسته ای و روابط ایران و آمریکا برخوردار است.

علاوه بر اینکه دموکرات های امریکا نیز برای پیروزی در انتخابات به ایران چشم دوخته اند. تسلیم ایران در برابر فشارهای ترامپ به ضرر دموکراتهای آمریکا خواهد بود و در واقع برگه برنده ترامپ محسوب می شود.

 منابع مطلع فاش کرده اند که وزیر خارجه سابق آمریکا، جان کری، همتای ایرانی خود را در دیدار اخیری که داشته اند به پایداری در برابر فشارهای ترامپ و باقی ماندن در توافق هسته ای دعوت کرده است. ایران به خوبی می داند که نزدیکی ایران و آمریکا باعث برانگیخته شدن خشم اسرائیل و عربستان سعودی می شود؛ با این حال با دعوت ترامپ برای مذاکره مخالفت می کنند؛ به این دلیل که وی از شیوه های خشونت آمیز و تحریک کننده ای استفاده می کند که به کرامت ملتها و دولتها اسیب می زند، در حالی که سرسختی ایران مخالف تسلیم شدن در برابر چنین فشارهایی است و می توان گفت نظام ایران پس از از سر گیری تحریمهای آمریکایی به اتحاد و همبستگی ملی بیشتری رسیده است.

رهبر ایران پیش از این باب مذاکره با ایالات متحده در مورد توافق هسته ای را گشود و در طول مذاکرات برای گسترش دایره گفتگوها اعلام آمادگی کرد. نظام ایران انتظار داشت که توافق هسته ای در زمان اوباما به نتایج خوبی رسیده و حتی ممکن بود این مذاکرات به مرحله ورود به مسائل منطقه ای نیز برسد، اما نتایج مورد نظر از برجام محقق نشد و موفقیتها در حد لازم نبود.

با این حال، ایران به مذاکرات خود با آمریکا پس از توافق هسته ای نیز ادامه داد، دیدارهایی بین ظریف و کری  و پس از او، تیلرسون صورت گرفت. ایران از مذاکرات عقب نشینی نکرد و در صورتی که ایالات متحده صداقت و جدیت لازم را نشان می داد، تا زمان حاضر نیز امکان استمرار گفتگوها وجود داشت. اما ترامپ با خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، باعث قطع روابط دو طرف شده و ذره ای امید برای بهبود این روابط باقی نگذاشت.

رئیس جمهور آمریکا روی تاثیر تحریمها بر ایران حساب کرده و امیدوار است بتواند مردم را به سمت تظاهراتی سوق دهد تا نظام بین چکش تحریمهای آمریکا و سندان اعتراضهای مردمی قرار گیرد.

شکی نیست که تکیه ترامپ بر برانگیخته شدن خشم ملت ایران، از اساس اشتباه است، با اینکه تحریمها به مردم فشار می آورد و انها را در شرایط معیشتی دشواری قرار می دهد، اما ملت ایران به گفته مذاکره کننده ارشد آمریکا در جریان توافق هسته ای، وندی شرمن، ملتی است که از فرهنگ مقاومت و پایداری برخوردار است و هرگز در برابر فشارهای ترامپ تسلیم نمی شود. حتی می توان گفت رفتارهای ترامپ باعث افزایش کراهت ایرانیها از ایالات متحده بعنوان دولتی مستکبر شده است، که به تعهدات خود عمل نمی کند.

این راز آرامشی است که در زبان بدن رهبر ایران در سخنرانی اخیرشان ملاحظه کردیم؛ زمانی که با اطمینان از محال بودن وقوع جنگ بین ایران و آمریکا  و یا انجام مذاکره سخن گفتند.

آیا ممکن است تهران از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با مذاکره عقب نشینی کند؟

طبیعتا ایران تا پیش از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و رفع تحریمها هرگز حاضر به مذاکره نمی شود. ایران از نظر سیاسی و اقتصادی مانند کره شمالی یا ونزوئلا نیست که تسلیم فشار شده یا فروپاشد، بلکه در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی مقاوم است، ضمن اینکه زیرساختهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی گسترده ای دارد که ان را قادر به گذشتن از این مرحله دشوار می کند. همانطور که افراد آگاه از نکات پنهان سیاست ایران بر این عقیده هستند که باب مذاکره با ایران به روی هر کسی که از راهش قصد ورود به آن را داشته باشد، باز است،اما مشکل ترامپ آن است که درها را نمی شناسد و می خواهد از پشت آنها وارد شود!

مترجم: مریم نصرالهی

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است