Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:30:31 GMT

سامان انرژی با سامانه خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۵۷۲۴

سامان انرژی با سامانه خورشیدی

سنندج - ایرنا - کاهش بارندگی و منابع آبی در چند سال گذشته و به تبع آن بحران تولید انرژی در کشور باعث شد راهبرد تولید برق و جریان الکتریسیته مورد نیاز از طریق سامانه های خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر، بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از آنجایی که مصرف بی ‌رویه برق از معضلاتی است که جامعه جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین کشورها بدنبال یافتن راه های تازه‌ای هستند تا با هدر رفت کمتر منابع، به بهترین نتایج دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوخت های فسیلی هم اکنون به مقدار بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند ولی این انرژی های تجدید ناپذیر سرانجام روزی به اتمام می رسند کما اینکه پیش بینی شده منابع نفت تا 70 سال آینده و منابع گاز تا 150 سال آینده تمام شوند.
بشر باید به فکر انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی باشد در غیر این صورت در آینده با بحران روبرو خواهد شد و نسل آینده با مشکل بزرگی در زمینه تامین انرژی مورد نیازش مواجه می شود.
موضوع تولید برق و ایجاد نیروگاه خورشیدی یکی از راهکارهای نوین است که امروزه در جهان نگاه ویژه‌ای به آن هست چرا که با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل می شود.
به گفته کارشناسان، کشور ایران در طول یکسال بیش از 300 روز آفتابی یا به عبارت دیگر بطور متوسط دارای حدود 2800 ساعت خورشیدی است که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای تولید برق و انرژی از طریق پنل های خورشیدی محسوب می شود.
سازمان انرژی های نو ایران (سانا) با هدف برنامه ریزی برای تولید برق از خورشید ایجاد شد که مسئول پیگیری و توسعه و ساخت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور است.
سازمان سانا با مسئولیت وزارت نیرو طی چند سال گذشته در این زمینه کار توسعه و فرهنگ سازی بخصوص در زمینه انرژی های خورشیدی را آغاز کرده و در سال های 92 و 93 آن را به صورت جدی پیگیری کرده است.
دولت تدبیر و امید حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورت استفاده از سامانه های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده و براساس طرحی، اگر سرمایه گذاران در این بخش در سطح خرد و کلان، نیروگاه خورشیدی هر چند کوچک ایجاد و به شبکه سراسری برق متصل و بار این شبکه را کم کنند، برق تولیدی شان را با نرخ حدود 10 برابر قیمتی که برق به مشترکان می فروشد، برای مدت 20 سال خریداری می کند.
همچنین در سال 94 دولت بخشنامه ای صادر و ادارات دولتی را ملزم کرد 20 درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق ایجاد سامانه های خورشیدی تامین کنند.
طبق این بخشنامه ادارات دولتی و سازمان ها موظفند تا پایان 6 ماهه اول سال 97 نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند در غیر این صورت، 20 درصد هزینه برق مصرفی آنان به قیمت خرید برق تولیدی از سامانه های خورشیدی (به ازای هر کیلووات ساعت مصرف هشت هزار ریال) محاسبه و دریافت می شود.
براساس آمار شرکت توزیع برق کردستان تاکنون فقط چهار اداره از جمله شرکت گاز، بیمه سلامت، شرکت توزیع برق و سازمان فنی و حرفه ای کردستان نسبت به نصب سامانه های خورشیدی اقدام کرده اند در حالیکه هشت سامانه توسط مشترکان خانگی در این استان احداث شده که نشان می دهد مشترکان خانگی در این حوزه بهتر عمل کرده اند.
اقبال بخش خصوصی و مشترکان خانگی نسبت به راه اندازی پنل های خورشیدی از ادارات بهتر است و چند روز پیش هشتمین سامانه خورشیدی خانگی نیز با 320 میلیون ریال هزینه در شهرک مولوی سنندج راه اندازی و به شبکه سراسری تولید برق متصل و برق آن وارد مدار شد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در این رابطه می گوید: براساس بخشنامه وزارت نیرو، شرکت توزیع برق طبق قرارداد به مدت 20 سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی نصب شده توسط مشترکان بخش خصوصی را خریداری می کند.
فرید مظهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر متقاضی می تواند در محل زندگی و کار خود به اندازه قدرت انشعاب در اختیار، در زمینه نصب نیروگاه های خورشیدی زیر 100 کیلووات ساعت اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه هر 2 ماه یکبار برق تولید شده مشترکان خریداری می شود، افزود: به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی، هشت هزار ریال به مشترکان پرداخت می شود در حالیکه شرکت توزیع هر کیلووات ساعت برق را با قیمت 800 ریال به مشترکان می فروشد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان تاکید کرد: حدود 20 متقاضی برای نصب و راه اندازی این سامانه ها ثبت نام کرده اند که تلاش می شود هر چه زودتر با نصب تجهیزات، آنان نیز به تولید کنندگان برق خورشیدی بپیوندند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه نصب تجهیزات ویژه برای هر تولید کیلووات ساعت برق خورشیدی اکنون بیش از 60 میلیون ریال و تامین آن برای متقاضیان سخت است، انتظار می رود بانک ها در این زمینه با ارائه تسهیلات، متقاضیان را کمک کنند.
تاکنون 6 سامانه تولید برق خورشیدی خانگی در سنندج، یک مورد در سقز و یک سامانه نیز در روستای بلده دستی دهگلان راه اندازی و وارد مدار تولید برق شده و برق تولیدی خود را براساس قرارداد منعقد شده به شرکت توزیع کردستان می فروشند.
به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان دارای 628 هزار مشترک است که حدود 85 درصد مشترکان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انرژي سامانه خورشيدي كردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید

مدیرعامل توانیر جزئیات اهدای جوایز به مشترکان صنعت برق را تشریح کرد و گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صنعت برق در نظر گرفته شده که به صورت قرعه‌کشی به آنها اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه مراسم رونمایی از پویش با انرژی که با حضور مسئولین صنعت برق و جمعی از هنرمندان برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص نحوه ارائه پاداش صنعت برق به مشترکان، اظهار کرد: بیش از ۴۲ مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود ۳۲ میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند طی ۲۱ هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش بینی شده بهره مند شوند.

وی افزود: ممکن است مشترکین بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه مشترکان خانگی و تجاری که ۱۵ درصد مصرف را کاهش دهند به صورت قرعه کشی از جوایزی مثل خودرو برخوردار خواهند شد، اظهار کرد: بر اساس میزان کاهش مصرف پاداش صرفه جویی پیش بینی شده، سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت داشتند امیدواریم امسال با افزایش تعداد مشترکان صرفه جویی کننده انرژی بیشتری را به بخش مولد تحویل دهیم.

مشکلی در تامین منابع پویش با انرژی نداریم

رجبی‌مشهدی افزود: قطعا منابع مورد نیاز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص زمان اجرای این پویش گفت: پویش با انرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ادامه دارد، بیش از ۸۰ میلیون جایزه به کسانی که کاهش مصرف برق داشته باشند و مستمرا این کار را تکرار کنند، داده خواهد شد، این مشترکان با این اقدام هم برق پایدار دریافت می کنند و هم بخش مولد کشور از انرژی بیشتری برخوردار خواهند بود و ما می‌توانم به نقاط بسیار گرم و همچنین مراکز بیمارستانی، خدماتی و آموزشی برق مورد نیاز را ارسال کنیم.

به گفته مدیر عامل توانیر گفت: هدف از این پویش این است که مشترکان تجاری و خانگی که ۸۰ درصد تعداد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف کشور را تشکیل می دهند را به کاهش مصرف تشویق کنیم به همین جهت جایزه و هم پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است.

با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست

رجلی‌مشهدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در خصوص احتمال خاموشی در کشور، گفت: قطعا با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مصرف برق؛ شدت مصرف انرژی در کشور است که این شاخص در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است، افزود: همیشه نیازمند این هستیم که مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز تقاضاهای جدید و بخش مولد کشور را تامین کنیم.

جریمه سنگین برای رمزارزهای غیرمجاز

مدیرعامل توانیر درباره تامین برق رمزارزها گفت: برای کسانی که به صورت مجاز استخراج رمزارز داشته باشند، پیش بینی شده از ساعت ۲ بامداد تا ۹ صبح که ساعت بار حداقل است بتوانند از برق استفاده کنند اما برای کسانی که بصورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند جرایم سنگینی پیش بینی شده است اگر دستگاههای آنها شناسایی شود ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و بر اساس قوانین جدید امحا خواهد شد و قطعا جرایم سنگین از زمانی که تشخیص داده شود اعمال خواهد شد و این جریمه ۱۰۰ برابر قیمت انرژی است

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه از هموطنان می خواهیم از طریق سامانه برق من گزارش رمزارزهای غیرمجاز را اعلام کنند این گزارش علاوه بر اینکه محرمانه خواهد ماند، می توانند از پاداش بهره مند شوند و متناسب با ماینرهایی که کشف می شود، عدد پاداش بیشتر می شود و به تامین برق پایدار کمک می کند.

ناترازی برق به حدود ۱۱ هزار مگاوات می رسد

وی درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

به گفته وی در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

حداکثر واردات را خواهیم داشت

مدیر عامل توانیر در خصوص صادرات برق به عراق در تابستان سال جاری اظهار کرد: برنامه ما این است در دوره گرم سال حداکثر واردات را داشته باشیم و صادرات را در حداقل ممکن باشد قطعا متناسب با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی وجود ندارد و از طریق درخواستی که به شرکت‌های توزیع داده می شود، تامین برق صورت خواهد گرفت، نرخ برق ایستگاه‌های شارژ نرخ تجاری یعنی ۵۴۷ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها