Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام کرد که در رابطه با رهاسازی زباله های بیمارستانی در محدوده سراب قنبر کرمانشاه به دانشگاه علوم پزشکی توصیه های لازم شده و فرمانداری نیز مامور نظارت بر امحا بهداشتی زباله ها شده است.

مهرداد سالاری پس از انتشار گزارش ایرنا از رهاسازی زباله های بیمارستانی در اطراف سراب قنبر کرمانشاه، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه امحا زباله های بیمارستانی کاری تخصصی است ، افزود: باید آلودگی های زباله های بیمارستانی به صورت کامل برطرف و پس از خردشدن به محل مورد نظر منتقل شوند که متاسفانه این کار در کرمانشاه به صورت کامل انجام نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه استانداری نسبت به نحوه رهاسازی زباله های بیمارستانی اعتراض دارد، گفت: بیمارستان ها تجهیزات لازم برای امحا زباله ها را در اختیار دارند اما پیمانکارانی برای حمل زباله ها در اختیار گرفته اند که آنها کار خود را به خوبی انجام نمی دهند.
سالاری افزود: به شهرداری و محیط زیست دستور لازم برای بررسی این موضوع و تهیه گزارشی جامع داده شده است و فرمانداری نیز موظف شد که نظارت کامل را داشته باشد.
وی عنوان کرد: بحث زباله های عفونی بخصوص در بیمارستان ها بسیار مهم است و این امکان وجود دارد که برای مردم ایجاد مشکل کند.
معاون استاندار کرمانشاه تاکید کرد: با پدیده ای به نام زباله گردها روبه رو هستیم که با وجود تمام تلاش ها بازهم به محل دفع زباله ها می روند، از این رو باید تلاش کنیم که موضوع زباله های عفونی در مبدا حل شود.

** محیط زیست به صورت ویژه زباله های بیمارستانی را بررسی می کند
مدیرکل محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد که علاوه بر نظارت های معمول از هفته گذشته تیم ویژه ای به منظور بررسی وضعیت دفع زباله های بیمارستانی به منطقه سراب قنبر کرمانشاه اعزام شده است.
فریدون یاوری در گفت و گو با ایرنا افزود: هفته گذشته پس از تشکیل کارگروه دفع پسماند در استانداری کرمانشاه همکاران ما به منظور بررسی وضعیت زباله های بیمارستانی به سراب قنبر رفتند و نمونه برداری های لازم و مستندسازی ها را انجام دادند.
وی گفت: آزمایشگاه معتمد اداره کل محیط زیست بر کار دستگاه های بی خطرساز بیمارستان ها نظارت دارد و همکاران ما نیز علاوه بر نظارت بر این آزمایشگاه در بیمارستان ها هم حضور پیدا می کنند تا بر کار آنها کنترل داشته باشند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در باره نحوه آزمایش از دستگاه های بی خطر ساز بیمارستان ها، توضیح داد: به منظور اطمینان از سالم بودن دستگاه غیرسوز یک نازل به همراه زباله های بیمارستانی به داخل دستگاه انداخته می شود و تغییرات آن پس از اتمام کار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به گفته یاوری ، دستگاه های بی خطر ساز بیمارستان ها زباله ها را برای ضد عفونی شدن در معرض بخار با درجه حرارت بالا قرار می دهند.
وی ادامه داد: همکاران ما همچنان در حال انجام تحقیقات در تمامی بیمارستان ها هستند و پس از مشخص شدن تحقیقات ، نتیجه را در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح خواهند کرد.
براساس آمارهای اعلام شده، هر یک از ساکنان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه روزانه 680 گرم زباله تولید می کنند که بخشی از آن، زباله های عفونی و بیمارستانی است.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، حجم زیادی از زباله های بیمارستانی و عفونی در اطراف محدوده گردشگری باغ های سراب قنبر شهر کرمانشاه رها شده است.
در این زباله ها موادی همچون، سرنگ های پر از خون بیماران، شیشه های آزمایشگاهی حاوی خون و ترشحات بیماران، پانسمان های آلوده، ظروف تخلیه ترشحات بدن بیماران، تیغ های جراحی، سرنگ، لباس های بیمارستانی، پسماند دارویی و مواد شیمایی به وفور مشاهده می شوند.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
گرچه از چند سال پیش وزارت بهداشت بیمارستان ها را موظف به بی خطرسازی و دفع مجزای زباله های عفونی و غیرعفونی از مبدا کرده، اما برخی کارشناسان مدعی هستند این اقدام در همه مراکز درمانی بخوبی انجام نمی شود.
در شرایط کنونی حدود 15 درصد پسماندهای بیمارستانی را عفونی تشکیل می‌دهند که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند و پسماندهای عفونی بیماری ‌زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.
براساس مصوبه سال 1383 مجلس شورای اسلامی، زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی که برای سلامت جامعه تهدید محسوب می شود، باید ایمن سازی و تحت شرایطی خاص دفع شوند.
7445/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي زباله هاي بيمارستاني كرمانشاه دانشگاه علوم پزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود

تورج شیرزادیان مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : در راستای تأمین مطالبات بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود و در خصوص بهبود خدمت‌رسانی در واحد‌های پاراکلینیک و تصویربرداری، یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل بیمارستانی باارزشی بالغ‌بر سی میلیارد ریال تحویل بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود گردید.

وی بابیان این‌که مراحل نصب و آموزش آن در مرکز به‌صورت کامل صورت گرفت، افزود: از ویژگی این رادیولوژی قابل‌حمل یا پرتابل (portable) این است که در اکثر مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها در اتاق بیماران، بخش ریکاوری، بخش مراقبت‌های ویژه، حیاط بیمارستان و بخش نوزادان قابل‌استفاده هست.

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: این دسته از تجهیزات در شرایط اورژانسی یا مواقعی که بیمار به هر دلیلی نمی‌تواند حرکت کند برای عکس‌برداری اشعه ایکس استفاده می‌شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است