Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@04:50:47 GMT

گزارش مجلس درباره ازدواج دختران در سنین پایین

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۰۴۰۵۸

گزارش مجلس درباره ازدواج دختران در سنین پایین


رویداد۲۴ در این گزارش آمده است که براساس آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است ۴۷ درصد پاسخگویان مناسبت‌ترین سن برای ازدواج دختران را ۱۶ تا ۲۰ سال و ۳۹ درصد نیز ۲۱ تا ۲۵ سال دانسته‌اند. در سال‌های اخیر نیز بالاترین فراوانی ازدواج دختران در کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال (با ۱۹۶ هزار و ۵۹۲ مورد) و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال (با ۲۰۴ هزار و ۲۰۲ مورد) ازدواج قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ از ۴/۹ تا ۵/۶ درصد (حدود ۴۰ هزار) از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار دارد. هرچند در این گروه سنی در کنار این آمار باید وجود آمار غیررسمی را نیز در نظر گرفت؛ ازدواج‌های ثبت نشده‌ای که عموماً بین مهاجرین و اتباع غیرایرانی روی می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: اگرچه درخصوص مصداق ازدواج در سنین پایین اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی حتی ازدواج‌های زیر ۲۴ سال را نیز ازدواج در سنین پایین در نظر گرفته‌اند، با این‌حال به‌طور کلی ازدواج زیر ۱۸ سال و علی‌الخصوص ۱۰ تا ۱۴سال برای دختران به‌عنوان مصداق ازدواج در سنین پایین در نظر گرفته می‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح می‌دهد که ازدواج در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال برحسب سن زوجه، اگرچه در تمام استان‌های کشور مشاهده می‌شود، اما به‌صورت خاص در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهرها متمرکز است. نسبت ازدواج‌های این گروه سنی به کل ازدواج‌ها نشان می‌دهد که نوع این استان‌ها از نظر توسعه‌یافتگی و محروم بودن به‌گونه‌ای است که نمی‌توان حکم واحد و یکسانی را درباره آنها صادر کرد. برای مثال استان‌های محرومی چون کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام دارای رتبه بسیار پایین و استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی که توسعه‌یافته‌تر هستند رتبه بالاتری را در این موضوع به‌خود اختصاص داده‌اند. از همین رو به‌نظر می‌رسد نقش عامل فرهنگی در رتبه‌بندی استان‌های مختلف در این موضوع بسیار پررنگ است.

براساس این گزارش آمارهای ارائه شده طی پنج سال اخیر ازسوی سازمان ثبت‌ احوال در مورد فاصله سنی زوجین در ازدواج‌هایی که زوجه در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال قرار دارد، نشان می‌دهد که بیشترین ازدواج‌های ثبت شده با فاصله سنی۱۰ سال و کمتر بوده است. به‌عبارت دیگر، بیشترین ازدواج‌های ثبت شدۀ دختران گروه سنی ۱۴ سال و کمتر با پسران گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد جامعه هم از لحاظ بازه سنی یعنی بالای ۱۰ سال و هم فاصله سنی ۱۰ سال و کمتر نوعی سازوکار خودکنترلی در این موضوع را اعمال می‌کند.

گزارش حاضر می‌افزاید: با این‌حال در سال ۱۳۹۵ در فاصله‌های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بین زوج و زوجه ۱ هزار و ۴۸ مورد، ۲۵ تا ۲۹ سال ۱۳۸ مورد،۳۰ تا ۳۴ سال ۶۳ مورد، ۳۵ تا ۳۹ سال ۲۹ مورد،۴۰ تا ۴۴ سال و ۴۵ تا ۴۹ سال هر کدام ۷ مورد،۵۰ تا ۵۴ سال ۳ مورد و ۵۵ تا ۵۹ سال نیز ۳ مورد، ازدواج ثبت شده است که وجود این فاصله‌های سنی غیرطبیعی، آسیب‏زا به‌نظر می‏رسد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی وضعیت دختران ازدواج کرده در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال، نتایجی را در زمینه موضوعاتی همچون طلاق، محرومیت از تحصیل، مرگ‌ومیر ناشی از بارداری، رضایت جنسی، خشونت خانگی، عدم رعایت حقوق کودکی، ناتوانی در اداره امور زندگی و مداخلات آسیب‏زننده خانواده‏ها و اجباری بودن و فقدان بلوغ فکری و اجتماعی،‌ مورد ارزیابی قرار داده است.

این گزارش در ادامه تصریح می‌کند که بررسی موضوع «ازدواج در سنین پایین» و «سن مناسب ازدواج» نشان می‌دهد که برخلاف بزرگ‌نمایی صورت گرفته در این حوزه، وضعیت این موضوع آن‌گونه که گفته می‌شود بحرانی و حاد نیست که به‌موجب آن لزوم تغییر کامل احکام شرعی و قانونی در ارتباط با موضوع آشکار گردد. همچنین به‌دلیل محدودیت دایره نفوذ قانون در مناطقی که این ازدواج‌ها در آن صورت می‌گیرد، هرگونه استفاده غیرهوشمندانه از ابزار قانون می‌تواند موجب گسترش ازدواج‌های غیرثبتی و در نتیجه محرومیت مضاعف افراد ازدواج کرده در این سنین باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این مطالعه با بررسی عوامل مختلف و نتیجه‌‍‍‌گیری‌های صورت گرفته، پیشنهاداتی را همچون، تخصصی شدن تشخیص اهلیت و صلاحیت افراد برای ازدواج با مشارکت دستگاه‌هایی چون وزارت بهداشت، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، نیروی انتظامی، ممنوعیت مطلق ازدواج با دختری که به بلوغ جنسی نرسیده و جرم‌انگاری آن، ممنوعیت مطلق فواصل غیرطبیعی سن زوجه و زوج و جرم‌انگاری آن، جرم‌انگاری ممانعت از تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه، ایجاد تکلیف قانونی برای ارائه خدمات و گذراندن دوره‌های مهارت‌های زندگی در قالب مشاوره پیش از ازدواج و ارائه گواهی آن به دفاتر ثبت به‌عنوان یکی از شروط صدور اجازه ازدواج، جهت ترمیم رویه حاکم بر نظام حقوقی ایران با هدف دقیق‌تر شدن نظام حقوقی پیشنهاد می‌کند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ازدواج کودکان دختران عروس مهاجران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به صادرات ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه قیمت جهانی در سال گذشته کاهش چشمگیری داشت ولی صادرات محصولات پتروشیمی ایران یک میلیون تن افزایش یافت. - اخبار استانها -

مرتضی شاهمیرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در عسلویه با بیان اینکه صنایع پتروشیمی به‌طور کلی صنعت اول کشور است اظهار داشت: در سال 1401 افزون بر 16 میلیارد دلار ارزآوری این صنعت در صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای مختلف بود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: میزان صادرات محصولات پتروشیمی سال 1402 در حال جمع‌بندی است ولی با اینکه قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در این سال کاهش چشمگیری داشت ولی خوشبختانه سال قبل بیش از یک میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی ایران بیشتر از سال ماقبل آن بود.

وی با اشاره به توزیع محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دست کشور افزایش یافته است گفت: در سال قبل توزیع و عرضه داخلی محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دست بیشتر از سال ماقبل آن بود و چون ارز اعتباری به واحدهای پایین دست صنایع پتروشیمی کمک کرد نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها از محل ارز اعتباری تأمین شد و محصولات بیشتری از مجتمع‌های بالادست صنایع پتروشیمی به پایین دست عرضه شد و صنعتگران این حوزه آن را یک انقلاب اعلام کردند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا در منطقه پارس جنوبی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: خوشبختانه تلاش و فعالیت سرمایه‌گذاران عرصه صنایع پتروشیمی به‌صورت منظم است.

معاون وزیر نفت بخشی از موانع صنایع پتروشیمی را تأمین منابع مالی دانست و اضافه کرد: بخش دیگری از موانع این صنایع، رفتارهای آمریکا و تحریم‌ها است ولی خوشبختانه طرح‌های پتروشیمی ایران با سرعت در حال اجرا است و صنعت‌گران این حوزه فعالیت خودشان را انجام می‌دهند هر چند زحمت ما را زیاد می‌کند ولی صنعتگر ایرانی مسیر خودشان را برای توسعه پیدا می‌کند.

بازدید از توسعه صنعت لاوان پتروشیمی مهر پترو کیمیا بازدید از سایت شیرین‌سازی پتروشیمی بوشهر، به‌عنوان یکی از پاکترین پالایشگاه‌های کشور از دیگر برنامه‌های معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

ابر پروژه فاز دوم پتروشیمی بوشهر با مساحت 40 هکتار، شامل واحدهای الفین، اتیلن گلایکول‌ها، پلی اتیلن سنگین، سرویس‌های جانبی و آفسایت در حال اجرا است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا
  • بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس
  • برگزاری مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج
  • ۱۹ بازیکن به اردوی والیبال دختران نوجوان فراخوانده شدند
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • اجرای طرح تابستانه ویژه مهارت آموزی دانش آموزان سنین 7 تا 18 سال
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد