Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است وزارت امور خارجه بیش از اینها می‌توانست از ظرفیت سفارتخانه‌ها برای افزایش روابط ایران با سایر کشورها استفاده کند اما تمام توجه خود را به برجام متمرکز کرد.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، اسدالله عباسی با اشاره به دو سؤالش از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که قرار است در جلسه روز دوشنبه 29 مرداد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح شود، گفت: موضوع سؤال پیرامون غفلت وزارت امور خارجه از ظرفیت کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که در گذشته با آن‌ها ارتباط خوبی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: دولت و وزارت امور خارجه آنقدر به دنبال مسائل برجام بودند و همه موضوعات را با آن گره زدند که از ظرفیت‌های ارزشمند کشورهای همسایه غافل ماندند.

وی افزود: از طرف دیگر در زمان دولت‌های نهم و دهم روابط بسیار خوب با کشورهای آمریکای لاتین داشتیم و حتی بخش اعظمی از صادرات کشور همچون محصولات ایران خودرو، سایپا، تراکتورسازی و تجهیزات کشاورزی مربوط به این کشورها می‌شد.

عباسی ادامه داد: همچنین جمهوری اسلامی تا پیش از این تکنولوژی خود را نیز به بسیاری از کشورها صادر می‌کرد؛ اما رفته‌رفته این روابط کمرنگ شد، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین، حوزه خلیج فارس و سایر همسایگان به لحاظ استراتژیک بسیار مهم هستند و باید روابط با آن‌ها را تقویت کرد.

وی دلیل ضعف دیپلماسی کشور در این خصوص را ضعف سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در سایر کشورها دانست و افزود: سفارتخانه‌ها در کشورها به دلیل عدم وجود انگیزه و کارآمدی لازم صرفا به محلی برای صدور ویزا تبدیل شده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید ظرفیت سفارتخانه‌ها را در نظر گرفته و کارایی آن‌ها در جهت شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها به کشورهای خارجی افزایش دهد.

انتهای پیام/4034

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) به میزبانی معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان‌نیوز،سال گذشته به دستور وزیرامور خارجه و با مسئولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌المللی برگزار شد و دوشنبه 4 اردیبهشت ماه دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهرمشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین‌المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست درمشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین  حضور موسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 

همچنین از دیگر موضوعاتی که دراین نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه موسسات و تشکل‌های مردمی دراقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام های مثبتی برداریم.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها