Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ پایگاه اینترنتی هیل نوشت: در حالی که به دهمین سالگرد فروپاشی بانک لیمان برادرز در 15 سپتامبر و شروع یکی از بدترین بحران های اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه 1930 نزدیک می شویم، بانک فدرال رزرو سان فرانسیسکو (بانک فدرال منطقه سان فرانسیسکو و یکی از دوازده شعبه بانک مرکزی آمریکا) گزارش تازه ای در مورد تاثیرات ادامه دار و جاری بحران مالی و اقتصادی منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نتایج این مطالعه نشان می دهد رکود بزرگ سال 2008 حدود هفتاد هزار دلار برای هر فرد ساکن آمریکا هزینه داشت؛ به عبارت دیگر این بحران مالی و اقتصادی نزدیک به 23 تریلیون دلار به تولید ناخالص ملی این کشور آسیب وارد کرد. نتیجه گیری این مطالعه حاکی از آن است که بخش زیادی از این ضرر، دائمی است.
در این گزارش آمده است: «برآوردهای ما نشان می دهد بعید است اقتصاد آمریکا بتواند این ضرر عظیم را جبران کند و همچنین بعید است که تولید ناخالص ملی کشور به سطح روند سابق خود بازگردد. اخلال ها در بازار مالی می تواند از طریق کاهش مزمن تولید ناخالص ملی، ضررهای عظیمی از نظر رفاه اجتماعی ایجاد کنند.»
البته هر چند این گزارش، ضرر ناشی از بحران عظیم مالی و اقتصادی را به شکل یکسان میان همه آمریکایی ها تقسیم کرده است (تا میانگین آن را به دست آورد)، به خوبی می دانیم که درد و رنج ناشی از این اتفاق به طور مساوی میان همه تقسیم نشد.
ده ها میلیون تن از طبقه متوسط آمریکا نابود شدند؛ آنها شغل، خانه، مزایای اجتماعی و حقوق بازنشستگی خود را از دست دادند و برای تامین نیازهای خود، پرداخت هزینه های مدرسه کودکان و موارد این چنینی هزاران دلار بدهکار شدند.
این در حالی است که حتی یک نفر از مدیران وال استریت به خاطر این اتفاق به زندان نرفت، جریمه ای پرداخت نکرد یا حتی به شکلی معنا دار بخشی از مسئولیت را به دوش نگرفت. در حقیقت بسیاری از مدیران و بانکدارانی که با رفتار بی پروای خود در آن زمان این بحران را ایجاد کردند الان بار دیگر در بخش مالی مشغول به کارند و برخی در پست های مدیریتی بالا و نقش های نظارتی قرار دارند و پاداش های کلانی نیز دریافت می کنند.
البته عدم مجازات و تعقیب مدیران به علت فقدان شواهد نبود، بلکه چنین اتفاقی متاسفانه نشان دهنده قدرت و نفوذ بی سابقه بخش مالی و عدم تمایل دادستان ها و نهادهای نظارتی برای اجرای قانون بدون ترس از طبقه ثروتمند، قدرتمند و با نفوذ جامعه است. تاریخ در مورد این شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، قضاوت سختی خواهد داشت.
مطالعه ای که به وسیله بانک فدرال سان فرانسیسکو انجام شد نخستین مورد از این دست نبود. به گفته موسسه «بِتِر مارکتز» که در زمینه ارتقای جذابیت بخش مالی آمریکا برای مردم این کشور فعالیت می کند، سال 2015 در مطالعه مشابهی به این نتیجه رسید که ضرر وارده به آمریکا از بحران مالی، بالغ بر بیست تریلیون دلار بود و هر لحظه نیز در حال افزایش است.
در این مطالعه به بررسی ویرانگری های وسیع و ادامه دار بحران مالی از جمله سطح تاریخی بیکاری، ورشکستگی، بدهی های مرتبط با مسکن، بدهی های دانشجویی، نابودی پس اندازها، بدهی فردی، بدهی های تجاری و بسیاری موارد دیگر پرداخته شده بود.
اما تنها 10 سال بعد از بحران مالی سال 2008 که وخیم ترین بحران از این نوع از سال 1929 به شمار می رود، این طور به نظر می رسد که بسیاری از مقامات در واشنگتن کاملا آن را فراموش کرده اند.
اما در شرایطی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به قدرت رسیده است بسیاری از مقامات در حال تضعیف و از میان بردن مقررات حفاظتی و تضمینی هستند که به دنبال بحران مالی اخیر و به منظور جلوگیری از وقوع بحران مشابهی ایجاد شدند. این فراموشی مقامات چنان شدید است که شائبه عمدی بودن را ایجاد می کند.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان در امور مالی که در سال 2010 ایجاد شد مثال بارزی است. چیزی که زمانی اصلی ترین نهاد حمایت از مصرف کنندگان محسوب می شد و بیش از دوازده میلیارد دلار را به بیست و پنج میلیون مصرف کننده آمریکایی بازگرداند، الان عملا به «سازمان حمایت از غارتگران مالی» تبدیل شده است.
حمایت میک مولوانسی مدیر این سازمان هر ماه بیشتر از نهادهای مالی بیشتر می شود. تاسف بارتر اینکه کیتی کرانینگر جانشین او که از سوی دولت ترامپ معرفی شده عملا هیچ تجربه ای در امور مالی، بانکی و مسائل مرتبط با حمایت از مصرف کنندگان ندارد. انتخاب وی برای این سمت پیام محکمی دارد: اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان امور مالی قرار است به زودی فلج شود و به این ترتیب مصرف کنندگان در برابر بزرگترین نهادهای مالی جهان بی‎دفاع می‎شوند.
این در حالی است که دیوانگی بی پروای دولت کنونی آمریکا در زمینه مقررات زدایی صرفاً به بخش مالی محدود نمی شود؛ در حال حاضر، حتی بزرگترین بانک های وال استریت نیز به شدت به دنبال از میان بردن و برچیدنِ حتی نحیف ترین مقرراتِ باقیمانده در زمینه حمایت از حقوق مصرف کنندگان هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: فرانسيسکو بانک فدرال اقتصادي بحران آمريکا بين الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: بیش از ۲۲ هزار بازدید کمّی و کیفی از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده از سوی بازرسان و کارشناسان منطقه در سال ۱۴۰۲ ثبت شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، فریدون یاسمی دراین‌باره بیان کرد: بیش از ۱۸ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع، به‌منظور کنترل کمّی و کیفی انواع فرآورده و بررسی روند سوخت‌رسانی مستمر و شبانه‌روزی در سال ۱۴۰۲ در منطقه تهران انجام شد.

وی افزود: در همین بازه زمانی، کارشناسان منطقه عملکرد مصرف‌کنندگان عمده را با انجام بیش از ۴ هزار بازدید بررسی کردند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران تأکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ کارشناسان منطقه تهران همراه با بازرسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و حوزه مقاومت بسیج منطقه در قالب ۶ گروه عملیاتی، عملکرد مصرف‌کنندگان عمده را راستی‌آزمایی کردند.

یاسمی با اشاره به اینکه منطقه تهران دارای ۳۴۸ جایگاه سوخت مایع فعال و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مصرف‌کننده عمده است، یادآور شد: سامانه پاسخگویی و ارتباط با مشتریان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (۰۹۶۲۷) به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت انتقادها، پیشنهادها و شکایت‌های شهروندان تهرانی است.

دیگر خبرها

  • کارناوال عظیم خودرویی در حمایت از فلسطین
  • هواوی مخفیانه از مسابقات تحقیقاتی در آمریکا حمایت مالی می‌کند
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • انصاری: استکبار قادر به پوشاندن جنایت صهیونیست‌ها نیست
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • اطلاعیه دانشگاه بوعلی‌سینا در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین