Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اسبق وزارت صنایع و معادن با اشاره به اینکه مردان اقتصادی دولت شاخص‌های لازم برای مدیریت کشور در شرایط بحران را ندارند، گفت: مسئولان کشور به ویژه مدیران اقتصادی نباید سوء مدیریت خودشان را پشت تحریم‌ها پنهان کنند.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه کشور از عدم حضور افراد توانمند و دانا در عرصه‌های مدیریتی رنج می‌برد، گفت: تا زمانی که دولت‌ها برای تشکیل کابینه خود به سمت باندبازی و انتخاب وزرا و مدیران از گروه‌های سیاسی برود و از زبده‌های مدیریتی و متخصص در امور اجرایی و برنامه‌ریزی استفاده نکند، شاهد همین شرایط در حوزه اقتصاد و دیگر بخش‌های کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از اینکه بعد از دوران دفاع مقدس تا به امروز دولت‌های روی کارآمده عمدتاً در انتخاب مدیران، سلیقه‌ای عمل کرده و تلاش کردند که دایره مدیریتی همچنان محفوظ بماند و اگر نیرویی اضافه شد افرادی بودند که کارایی نداشتند، افزود: اینکه وزیری در چند دوره می‌آید و هیچ عملکرد مثبتی هم ندارد چه معنی و مفهومی دارد؟ واقعا اطلاق کلمه مدیر بر روی برخی افراد کمال بی‌انصافی است زیرا این‌ها به صورت سلیقه‌ای اعمال سیاست می‌کنند و توجهی به برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز 20 ساله کشور ندارند.

معاون اسبق وزارت صنایع و معادن با بیان برخی اشتباهات دولت‌ها و ادوار مجلس در خصوص انتخاب وزرا و رأی اعتماد به آن‌ها گفت: وقتی رئیس جمهور هر دولتی می‌خواهد وزیری را برای معرفی به مجلس انتخاب کند و مجلس هم در جلسه رای اعتماد از وزیر برنامه می‌خواهد این بزرگترین خطای مدیریتی است؛ زیرا مگر کشور فاقد برنامه و راهبرد است که از وزیر برنامه می‌خواهیم؟

واعظ آشتیانی دو شاخصه را برای انتخاب وزرا در کابینه مورد تأکید قرار داد و گفت: شاخصه اول این است که وزیر معرفی‌شده آیا توانایی مدیریت دارد یا فاقد راهبرد مدیریتی است و شاخص دوم هم بدین معناست که چه اصول و راهبرد ویژه‌ای برای رسیدن به برنامه‌های نظام ارائه می‌دهد نه اینکه تازه از وزیر برنامه بخواهیم.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه چهار دهه است که این رویه غلط و مسیر اشتباه در انتخاب مدیران کشور پیموده شده است، گریزی هم به وضعیت مدیریتی کنونی کشور در حوزه اقتصاد زد و اظهار کرد: مسئولان کشور به ویژه مدیران اقتصادی نباید سوء مدیریت خودشان را پشت تحریم‌ها پنهان کنند؛ زیرا ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم؛ کشوری هستیم که امکانات بالقوه زیادی داریم و برای بالفعل شدن آن باید مدیران کارآمد داشته باشیم.

وی اشاره‌ای به پتانسیل‌های ویژه ایران کرد و گفت: به ندرت کشوری در دنیا با پتانسیل آب و هوایی، شاخصه‌های سرزمینی و منابع زیرزمینی غنی مثل ایران یافت می‌شود که هم از شمال و هم از جنوب به آب دسترسی داشته باشد و امکانات و جاذبه‌های گردشگری‌اش به اندازه ایران باشد؛ این‌ها همه مدیریت می‌خواهد که متأسفانه خودمان را از انتخاب افراد مدیر محروم کرده‌ایم.

معاون اسبق وزارت صنایع و معادن با انتقاد از اینکه به دلیل عدم برنامه‌های اقتصادی لازم در مواقع بحرانی، با هر اشاره دشمن یکدفعه دلار و سکه با اختلال مواجه می‌شود، افزود: باید در مواقع وقوع بحران اقتصادی برنامه داشته باشیم؛ دوران گفتار درمانی با مردم تمام شده است و باید عمل کنیم و تلاش کنیم تا اعتماد عمومی را در مسائل اقتصادی کشور جلب کنیم.

واعظی آشتیانی ادامه داد: به دلیل عدم اعتماد عمومی به برنامه‌های اقتصادی دولت، زمانی که مسئولان در خصوص دلار یک چیز می‌گویند مردم برعکس آن را انجام می‌دهند، چون دولت‌ها نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند و مردم به این نتیجه رسیدند هر زمان که اتفاق خاص اقتصادی در کشور پیش می‌آید مسئولان راهکار مبارزه با آن را ندارند و این‌ها به دلیل سوءمدیریت است.

وی با بیان اینکه مدیران ما با واژه بحران بیگانه هستند و این یکی از موضوعات مهمی است که به آن اهتمام نداریم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که از مدیران چهار دهه گذشته در نقاط حساس کشور استفاده می‌کنیم و این‌ها نشان داده‌‌اند هیچ اثر مثبتی تا به امروز در عملکردشان نداشتند وضعیت اقتصادی‌مان بهتر از این نخواهد بود زیرا مدیران اقتصادی ما شان داده‌اند مدیران زمان بحران نیستند.

این کارشناس اقتصادی استفاده از تجربه دیگر کشورها در تغییر و تحول مدیران را یادآور شد و گفت: در کشورهای دیگر زمانی‌که دولت‌ها عوض می‌شوند تنها سیاست‌های اجرایی عوض می‌شود و برنامه‌ها همان است ولی در کشور ما این‌گونه نیست و هر دولت برای خودش برنامه اقتصادی جداگانه‌ای دارد.

وی اعتمادسازی عمومی در حوزه اقتصادی را راهکاری مؤثر برای مقابله با بحران‌های اقتصادی در کشور اعلام کرد و افزود: هر وقت که از مردم کمک خواسته شد مردم کمک کردند ولی مسئولان اجرایی در قبال آن چه کرده‌اند؟ الان مردمی که حقوق‌بگیر هستند با این تورمی که پیش آمده و با این رکودی که حاکم شده و با این گرانی‌های سرسام‌آور چگونه می‌خواهند به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتماد کنند؟

واعظی آشتیانی با بیان اینکه مردم زمانی با طرح‌های اقتصادی دولت همکاری می‌کنند که به سیاست‌های اقتصادی دولت هم اعتماد کنند، گفت: باید تفکر دولت به سمت اعتمادسازی در افکار مردم باشد و از افراد کارامد و نیروهای کارامد استفاده شود نه مدیرانی که 40 سال است مدیر هستند ولی هیچ خروجی نداشتند.

معاون اسبق وزارت صنایع و معادن آستانه تحمل دولت‌ها در برابر نقدها و انتقادات را بسیار پایین دانست و با اشاره به اینکه دولت کنونی و دولت‌های گذشته به نقدهای کارشناسان توجهی نکردند، اظهار کرد: چندی قبل به دولت پیشنهاد دادم اگر دولت می‌خواهد از این شرایط بد اقتصادی خارج شود باید به تمام وزارتخانه‌هاش تکلیف کند تا با منتقدین در تخصص‌های مختلف نشست داشته باشد و نقطه نظرات را جمع کند زیرا پشت این پیشنهادات تخصص است و به جای اینکه منتقدین را به جهنم حواله داده و بی‌سواد خطاب کند از این پیشنهادات استفاده ابزاری درست کند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور،  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی،  سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن،  حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهنمایی مدیریت مالی بهتر در «دخل و خرج»
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!