«خاکستر» نقد و بررسی شد
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۱۱۴۱
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی رمان «خاکستر» نوشته حسین سناپور با حضور جمعی از علاقهمندان به داستاننویسی در خانه فرهنگ صدف برگزار شد.
داود ملکی صیدآبادی نویسنده و مدرس داستاننویسی در این نشست، «خاکستر» را نشان عدم بلوغ ذهنی نویسنده با اختلاف ده سال نسبت به رمان دود از همین نویسنده خواند و گفت: رمان خاکستر در حقیقت نگاه به یک موضوع مشترک با رمان دود است که با ابهامات بسیار زیادی که در متن آن وجود دارد احتمالا سومین وجه آن و باز احتمالا از دیدگاه شخصیت لادن، در ده سال آینده از این نویسنده منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی از دلایل این موضوع به شباهت نگاه شخصیت حسام در رمان دود با دنیای مظفر، حتی گونه و بیان دیدگاه ها، سرگشتگی ها و حتی حدیث نفسی هردو شخصیت در دو رمان با اختلاف ده سال، اشاره کرد.
نویسنده رمان «۸:۱۵ دقیقه» در ادامه این جلسه به شیوه روایت در داستان «خاکستر» اشاره کرد و گفت: در این رمان سناپور خیلی سعی داشته تا به سمت سیالیت ذهن حرکت کند اما در خیلی از وضعیتها ما با فلشبک مواجه هستیم تا سیال ذهن. در عین حالیکه این سیالیت خود در تعارض با کنشهای شخصیت مظفر در مواجه با وضعیتهای مختلف رمان است. با دقت در جریان سیال ذهن که «ویلیام جیمز» آن را برای مشخص کردن جریان تجارب ذهنی ابداع کرد. منظور از جریان سیال ذهن، روشی است که نویسنده سعی می کند انبوه افکار، واکنشها، خاطرهها و تداعیهایی را که به طور طبیعی بدون ترتیب منطقی در ذهن شخصیت داستان میگذرد، نشان دهد. حال با این دید چطور میتوان قبول کرد که شخصیتی این چنینی و با این وضعیت ذهنی در طول کمی بیشتر از یک شبانه روز در مواجه با اتفاقات مختلف که حدود ۲۰۰ صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده، چنان تصمیمات و تدابیر اقتصادی و راهبردی برای شرکت اتخاذ کند که در خود متن کتاب، شخصیتهای مختلف او را مورد تمجید قرار دهند.
وی درباره شخصیتپردازی این رمان گفت: متاسفانه معلق ماندن کارکترها بین شخصیت شدن و تیپ ماندن به عنوان نماینده قشر خاصی از جامعه باعث شده است که ما هیچکدام از این اسامی را به آن چیزی که تعریف شده نشناخته و همزاد پنداری با آنها با مشکل مواجه شود. به نظر میرسد که محتوای ارائه شده هفت هشت سالی دیر به دست مخاطب رسید. دیگر این روزها و این سالها کمتر کسی هست که این پشت پرده را ندیده باشد و شاید بسیار هم مفصل تر از نویسنده رمان خاکستر. بنابراین درباره پیرنگ رمان هم نمیتوان گفت که ما با خوانش این رمان چیزی زیادتر از آنچه که میدانستیم، دستگیرمان شده یا در آخر داستان ما به فکر واداشته شدیم تا بتوانیم به یک موضوع تکرار جور دیگری نگاه بیاندازیم.
این مدرس داستان نویسی، مرگ شخصیت لادن را در رمان مورد نظر، به عنوان گره داستان نیز کافی ندانست و گفت: به نظر میرسد که نویسنده با بیان موضوع خودکشی لادن قصد بر ایجاد تعلیق در این رمان را داشته که اگر با این نگاه به رمان نظر بیاندازیم آنچه که مشاهده میشود نتیجهای غیر از آن است. یعنی رمان با کمترین تعلیق و گره باعث سخت شدن خوانش داستان و در نتیجه عدم حصول نتیجه قابل قبول از مطالعه این رمان میشود.
وی در پایان توجه حاضرین را به فضاهای ایجاد شده در این رمان جلب کرده و گفت: با این دقت میتوان گفت که در برخی موارد و فضاها ما با نگاه وحشت یا گوتیک اما نه بطور کامل مواجه هستیم. شاید هم نه گوتیک بلکه موقعیتهایی به سبک فیلمهای نوآرکه فیلمهای آن عموما سیاه و سفید؛ سرشار از نامیدی و بدون قهرمان رایج سایر ژانرها ساخته میشدند. سبک بصری فیلمهای نوآر در دهه چهل عمدتا در حد سینمای اکسپرسیونیسم آلمان بود. اما به هر حال این اثر را نمیتوان قدم و گام رو به جلوی حسین سناپور بعد از رمان دود به حساب آورد که در سال ۹۶ منتشر شد. ولی امیدواریم که با گسترش نگاه تعامل در جامعه شاهد انتشار آثاری جسورانه تر و در عین حال عمیقتر از نویسندگان پیشکسوت باشیم.
کد خبر 4378040منبع: مهر
کلیدواژه: ادبیات ایران ادبیات داستانی حسین سناپور مردم علیه احتکار ادبیات کتاب و کتابخوانی ترجمه گردشگری صنایع فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کتاب بازار نشر روز خبرنگار کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازار کاغذ عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برفراز کشتزار» نوشته علی اکبر والایی به تازگی توسط نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب رمانی تربیتی و اجتماعی است که به موضوع آخرت و جهان برزخ پرداخته است.
کتاب «بر فراز کشتزار»، به حدیث معروف «الدنیا مزرعه الاخره»، «دنیا مزرعه آخرت است» و اینکه انسان نتایج تمام اعمال خود در دنیا را در جهان آخرت مشاهده خواهد کرد. واژه «بر فراز» از عنوان کتاب، اشاره به جدا شدن روح از کالبد انسان پس از مرگ دارد و در فراسوی زمین، مرحله فراخودآگاهی است. بر فراز کشتزار، بیانگر این مهم است که انسان بیهوده به دنیا نیامده است و خداوند آفریدگار برای هدفی او را آفریده است. جهان برزخ آیینه تمام نمای اعمال و رفتار آدمها در زندگی دنیایی گذشته است. این اثر با جا انداختن فلسفه زندگی و نماز (عبادت خدا) برای نوجوانان، روشنگر است و در مقابله کامل با تفکر پوچ انگاری دنیای مدرن کنونی است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
یک ساعت بعد قایق موتوری از اسکله¬ی قدیمی به سمت هرمز راه افتاد. هنوز دو کیلومتری در خلیج فارس نرفته بودند که ناگهان جهان همانطور نشسته خود را به پشت انداخت توی دریا؛ بدون حرفی؛ بی صدا. نریمان و مرد جنوبی حیرت زده در تاریکی آب را نگاه کردند. جز سیاهی نبود. مرد جنوبی موتور قایق را استندبای گذاشت و چراغ قوه انداخت؛ آب موج افتاده بود ولی نشانی از جهان نبود. فشار خستگی و نگرانی حاصل از رسیدن به آمریکاییها تمرکز نریمان را از بین برده بود. جنوبی هم چشم به دهان نریمان داشت. نمیشد بیش از این معطل کرد؛ حالا دیگر چاره¬ای نبود و نریمان از مرد جنوبی خواست به راهش ادامه دهد. جهان در جهان بی کران خلیج فارس محو شد.
این کتاب با ۱۵۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۹ هزار تومان عرضه شده است.
کد خبر 6087694 فاطمه میرزا جعفری