Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@09:37:42 GMT

انتشار کتاب شناخت اخلاق؛ درآمدی به نظریه اخلاقی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۳۵۹۴

انتشار کتاب شناخت اخلاق؛ درآمدی به نظریه اخلاقی

به گزارش خبرنگار مهر، توربرن تانسیو، پژوهشگر و مدرس فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ سیاست، در این کتاب مهم‌ترین نظریه‌های اخلاق هنجاری را مطرح کرده و آنها را در بوتۀ مثال‌های انضمامی اخلاقی آزموده است. فایده‌گرایی، خودمحوری، وظیفه‌گرایی، اخلاق مبتنی بر حقوق و اخلاق فضیلت‌نگر از جمله نظریه‌هایی هستند که در این کتاب از آنها سخن رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تانسیو همچنین باب مباحث مربوط به نظریه‌های اخلاقی جدیدتر (اخلاق زیست‌محیطی و اخلاق فمینیستی) را هم گشوده است. این کتاب مقدمه‌ای است مفید برای ورود به نوشته‌های اصلی فیلسوفان اخلاق و آشنایی با مهم‌ترین مباحث رایج در فلسفۀ اخلاق معاصر.

فهرست کتاب عبارت است از:

یادداشت مترجمان

پیش گفتار

اخلاق عملی و هنجاری فایده گرایی خودمحوری و قراردادگرایی وظیفه گرایی حقوق اخلاقی اخلاق فضیلت نگر اخلاق فمینیستی اخلاق زیست محیطی به چه چیز باید باور آوریم؟

واژه نامه

نمایه

در بخشی از یادداشت مترجمان در معرفی مؤلف این اثر آمده است: توربرن تانسیو، استاد دانشگاه استکهلم، مدرس فلسفه اخلاق(کاربردی) و فلسفه سیاست است. وی به طورمشخص درباره اخلاق پزشکی مطالعه می کند و در این زمینه مقاله هایی نیز از او منتشر شده است. ما از طریق نوشته هایی درباره فلسفه اخلاق با این کتاب آشنا شدیم، گرچه در زمینه معرفی نظریه های اخلاقی در ایران کوششهایی به صورت ترجمه و تألیف صورت گرفته اما ما تصمیم به ترجمه این کتاب گرفتیم، زیرا تانسیو به معرفی نظریه های اخلاقی ای همت گمارده که ما کمتر با آنها آشنائیم؛ نظریه هایی چون اخلاق فمینیستی و اخلاق زیست محیطی.

همچنین نویسنده کتاب کوشیده است آخرین تحولات در زمینه نظریه های اخلاقی سنتی را بررسی کند و قرائت های مقبول تری از آنان ارائه کند.

مؤلف در پیشگفتار این اثر آورده است: این کتاب اثری است برای همه کسانی که می خواهند گامی جدی در [شناخت] اخلاق هنجاری بردارند. کوشش من این است تا توازنی معقول بین دو هدف برقرار سازم. کوشش من این است تا توازنی معقول بین دو هدف برقرار سازم. در وهله نخست، بیانی مختصر، روشن و منظومه وار از حادترین مسائل هنجاری پیش روی انسانیت و نیز راه حل های مطروحه [برای رفع و رجوع] آنها به دست می دهم. ثانیا دلایلی چند ارائه می کنم ناظر بر این مسأله که صورت بندی این مسائل و راه حلهای نافرجام آنها از کجا سر بر می آورد. می توان از این کتاب در مقام یک کتاب درسی بسیار ابتدایی بهره برد.

این کتاب رئوس کلی مبحث اخلاق هنجاری را پیش می کشد و دانشجویانی که پیشتر هرگز تجربه مطالعات فسلفی را نداشته اند هم می توانند آن را بخوانند. این کتاب را می توان به خودی خود خواند، اما می توان به سادگی در کنار ادبیات تکمیلی در این حوزه نیز آن را به مطالعه گرفت؛ ادبیاتی که بخشی یا همه آنچه در کتاب کاویده را پوشش می دهد.

کتاب شناخت اخلاق؛ درآمدی به نظریه اخلاقی تألیف توربرن تانسیو با ترجمه احسان پورخیری و هیمن برین به همت انتشارات حکمت به بهای 25 هزار تومان در سال جاری منتشر شد.

کد خبر 4378022

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات حکمت درس اخلاق فلسفه اخلاق مردم علیه احتکار معرفی کتاب فلسفه فعالیت های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه های نشر قرآن علوم انسانی کنفرانس بین المللی معرفی نشریات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشست هم اندیشی اخلاق طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۳۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در آیین گرامیداشت روز معلم، گفت: علم‌آموزی بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقی ارزش لازم را نداشته و نمی‌تواند برای جامعه مفید باشد.

وی اضافه کرد: در سایه ترویج مسائل اخلاقی و تربیتی انسان‌های با اخلاق، عدالت خواه و خدمت‌گزار حاصل شده که می‌توانند آینده کشور را تضمین کنند.

فرماندار ویژه مهاباد بیان کرد: تربیت این نیرو‌های با ارزش و توانمند جزو رسالت خطیر معلمان و فرهنگیان در نظام جمهوری‌اسلامی است.

عباسی خطاب به دانش آموزان نیز گفت: نوجوانان و جوانان باید نسبت به تاریخ معاصر کشور و سرگذشت انقلاب اسلامی آگاهی داشته باشند و نسبت به رشادت و ازخودگذشتگی‌هایی که برای حفظ نظام اسلامی صورت گرفته، مطلع شوند.

وی فرهنگ و تمدن ایرانی را آمیخته با فرهنگ دینی دانست و افزود: تقویت فرهنگ بومی و اسلامی در بین جوانان و نوجوانان نقش بسزایی در مقابله با تهاجم فرهنگی کشور‌های غربی دارد.

در پایان این مراسم از فرهنگیان نمونه شهرستان به مناسبت روز معلم با اهدای لوح قدردانی شد.

امروز ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت سردار شهید مرتضی مطهری است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز معلم نامگذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • اعلام برنامه دولت درباره کالابرگ | یک هفته تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ
  • روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • بدرود آقای پل استر
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»