Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازنگرینگری قیمت سوخت و خودرو در کشور گفت: پایش مستمر ایمنی راه‌ها و اسیب شناسی جدی بررسی تلفات در کشور توسط کمیسیون ایمنی صورت می‌گیرد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با توجه به افزایش میزن تصافادت در جاده‌های کشور و اهمیت بررسی مقوله ایمنی در جادها، گفت و گویی انجام دادیم با مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه وشهر سازی که در ادامه می‌خوانید:
میزان: آمار کشته‌ها در سال‌های گذشته چه میزان بوده است؟
تقی زاده: حدود ۱۰، ۱۵ سال پیش آمار تعداد کشته‌ها در جاده‌های کشور و راه‌های درون شهری رو به افزایش گذاشته بود به طوری که در سال ۸۱ این عدد به حدود ۲۲ هزار نفر رسید که آمار به صورت علنی اعلام مطرح شد تا در کشور موجی برای جلوگیری از تلفات جاده‌ای ایجاد شود و خوشبختانه این حرکت منجر شد تا در خرداد ماه سال ۸۲ در هیئت دولت کمیسیون ایمنی راه‌ها فعالیت خود را آغاز کند و با کنترل اوضاع وضعیت بهتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میزان:با تشکیل کمیسیون ایمنی میزان تصادفات کاهش یافت؟
تقی زاده: زمانی که یک حرکتی شروع می‌شود چند سال طول می‌کشد تا به نتیجه مثبت برسد در نتیجه تعداد کشته‌ها همینطور باز تا چند سال بالاتر رفت تا اینکه سال ۸۴ به رقم ۲۷ هزار کشته در سال رسید و از آن به بعد یک شیب کاهشی شروع شد یعنی اقداماتی که از سال ۸۲ شروع شده بود و در این دو سه سال انجام شد به تدریج اثرات خودش را گذاشت و ما در سال ۹۵ تعداد کشته هایمان به حدود ۱۶ هزار نفر رسید. در حقیقت توانسته بودیم تعداد تلفات جاده‌ای را از ۲۷ هزار نفر را به ۱۶ هزار نفر رساندیم.
میزان:با چه عملکردی این رقم کاهش پیدا کرد؟
تقی زاده: یک بخش اقداماتی بود که بر روی پنج رکن اصلی کار می‌کنند که شمال بحث خودرو، جاده، نیروی انسانی، مدیریت ایمنی و مدیریت بعد از سانحه است. زیرا اگر پس از سانحه به داد سانحه دیده برسند این کمک می‌کند که تعداد کشته شده به حداقل برسد این اقدامات آغاز و به تدریج میزان تلفات جاده‌ها کاهش یافت و در سال ۸۵ یک مرتبه تعداد تلفات جاده‌ای از ۲۷ هزار به ۲۳ هزار نفر کاهش یافت و در سال‌های بعدی تقریبا این روند ثابت مانده خیلی کاهش کمی داشته تا اینکه سال ۸۹ به ۹۰ از ۲۳ هزار کشته به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت بعد از آن دیگر شیب خیلی ملایم بوده است.
میزان: چه عواملی بر کاهش تلفات جاده‌های تاثیر گذار بوده است؟
تقی زاده: با وجود افزایش قیمت سوخت از ۸۰ تومان بود به ۱۰۰ تومان و بعد سهمیه بندی کردند و ایجاد بنزین آزاد با نرخ ۴۰۰ تومان و تنظیم این ضابطه باعث شد که یک مرتبه تعداد تلفات از ۲۷ هزار به ۲۲ هزار نفر کاهش یافت.
میزان: راهکار افزایش نرخ سوخت در حال حاضر هم چاره ساز است؟
تقی زاده: این راهکار فقط در ایران نیست و در جهان مرسوم است و راهکار افزایش قیمت سوخت ترغیب مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، چون قطار و هواپیما استفاده کنند و این طرح در تمام کشور‌ها به عنوان یکی از راهکار‌ها برای کاهش تلفات جاده‌ای محسوب می‌شود.
میزان: تغییرات قوانین راهنمایی و رانندگی چه تاثیری برکاهش تلفات جاده‌ای داشته است؟
تقی زاده: موج بعدی کاهش تلفات در سال ۸۹ به ۹۰ بود که این به دلیل تغییر قانون راهنمایی و رانندگی و تشدید نحوه برخورد با تخلفات رانندگی جریمه‌ها افزایش پیدا یافت که البته این هم از اقدامات کمیسیون ایمنی بود که دنبال کرده بود تا اینکه شاهد کاهش تلفات جاده‌ای در کشور بودیم.
میزان: در زمینه بررسی نقاط پر تصادف چه اقداماتی رخ داده است؟
تقی زاده: بررسی نقاط پر تصادف جاده‌های کشور را را اولویت بندی سشدکه حدود ۱۵۰۰ نقطه بود و بعد با توجه به اینکه بودجه کافی برای رفع این نقاط وجود نداشت یکی از اقدمات این است که این آشکارسازی صورت بگیرد، آشکار سازی یعنی اینکه تابلو‌های ایمنی به حدکافی نصب و به مردم هشدار‌های لازم داده و هر جایی که لازم است این سیستم‌های گاردریل تقویت شود.
میزان: سامانه آنالیزسلامت فنی خودرو اجرایی شد؟
تقی زاده: سامانه آنالیز سلامت فنی خودرو اجرا و در حال حاضر روی بیشتر از ۲۳۰۰ اتوبوس پیاده شد و به آن سیستم FMS می‌گویند یک سیستمی هست که تمام اطلاعات فنی خودرو را دائما ثبت و هشدار‌های لازم را به صورت اتوماتیک به شرکتی استفاده کننده ازخودرو می‌دهد و این امر موجب شناسایی خودرو‌های معیوب و توقف آن‌ها می‌شود.
میزان: برای ایمنی در جاده‌های چه اقداماتی صورت گرفته است؟
تقی زاده: در جاده‌ها سیستم‌های هوشمند کنترل عبور و مرورنصب شد و مرکز مدیریت راه‌های کشور راه اندازی شد که راه‌ها تحت نظارت دوربین‌های نظارتی قرار گرفت که البته پوشش کامل نداریم درحدی که بودجه وامکانات اجازه می‌داد این کار انجام شد.
میزان: بحث عوارض در جاده‌ها تاثیری بر کاهش تردد داشته است؟
تقی زاده: بله عوارض در کشور‌های مختلف از خودرو‌ها دریافت می‌شود که با علاوه بر افزایش قیمت سوخت عوارض سنگین برای اثرگذاری بیشتر وضع می‌کنند و میزان افزایش عوارض در جاده‌های کشور در حدی نبوده که بتواند اثر چندانی بر کاهش تردد بگذارد.
جرایم رانندگی به وزارت راه هم داده می‌شود؟
تقی‌زاده: در قانون اشاره شده که باید جریمه‌های رانندگی تقسیم شود یک اش به سازمان به وزارت راه و یک بخشی به شهرداری‌ها داده شود متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود که البته ما به شدت این موضوع را دنبال می‌کنیم ونامه نگاری‌های متعدد با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم که در صورت تحقق این امر دوربین‌ها نصب شده و ایمنی جاده‌ها افزایش خواهد یافت.
میزان: در حال حاضر برای بازسازی و بهسازی جاده‌های کشور چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟
تقی زاده: گرو‌هایی دائما در طول راه‌های کشور موظف به بازسازی جاده‌های تخریب شده هستند البته در زمینه بازسازی و نوسازی جاده‌های کشور با مشکل خیلی جدی کمبود بودجه و اعتبارات مواجه هستیم.
میزان: چه بودجه‌ای به بازسازی جاده‌های کشور تخصیص داده شده؟
تقی زاده: بودجه‌ای که معمولا کلا در کشور‌های مختلف به نگهداری راه‌ها اختصاص داده می‌شود حدود ۳ تا ۶ درصد هزینه ساخت راه است، ولی در ایران این رقم نیم درصد است و میزان بازسازی جاده‌های به میزان بودجه‌ای که برای آن تخصیص یافته باز می‌گردد و هیچ پیمانکاری حاضر نیست که این کار را به صورت رایگان انجام بدهد.
میزان: آماری تلفات جاده‌ای در سال جاری به چه تعداد رسیده است؟
تقی زاده: تعداد تلفات جاده‌ای از ۲۷ هزار نفر در سال ۸۴، به حدود ۱۶ هزار نفر در سال ۹۵ کاهش یافته، ولی متاسفانه شیب تلفات جاده‌ای در سال ۹۶ تند شد و پیش بینی می شود این تعداد افزایش پیدا یابد.
میزان:علت افزایش تلفات جاده‌ای در سال جاری چه عواملی است؟
تقی زاده: این افزایش ناشی از این است که برخی از شهر‌ها خودرومحورتر و میزان استفاده از خودرو بیشتر می‌شود که این امر موجب میزان کاهش حمل ونقل عمومی می‌شود.
میزان: اتوبوس‌ها برون شهری چه تعداد مسافر جابجا می‌کنند؟
تقی زاده: طی ۱۰ سال اخیر اتوبوس‌ها برون شهری حدود ۲۶۰ میلیون نفر مسافر جا به جا می‌کردند که نزدیک به ۱۰۰ میلیون از آن کم شد و از این تعداد  بخش کمی به سفر‌های هوایی و ریلی روی آوردند، ولی اکثر این‌ افراد در حال حاضر با خودرو‌های شخصی در جاده‌ها تردد می‌کنند.

میزان: علت خودرو محور شدن مردم در کشور چیست؟
تقی زاده: با توجه به ثبات قیمت سوخت در چند سال اخیر مردم کشور خودرو محور شده اند و پیش بینی می‌شود متاسفانه با ادامه این روند تعداد کشته‌ها از ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۹۶ به حدود ۲۰ هزار نفر برسد.

میزان: در بخش باری چه اقداماتی برای افزایش ایمنی در جاده‌ها صورت گرفته است؟
تقی زاده: در بخش باری نیز به شدت خودرومحوریم و و افزایش تردد تریلی ها در جاده های کشور احساس ناامنی در عبور و مرور در جاده‌های کشور را افزایش می‌دهد و ما جز کشور‌هایی هستیم که قیمت خودرو بالا است و این موجب می‌شود رانندگان این خودرو‌ها برای تامین اقساط خودرو بیشتر تردد کنند و در نتیجه تصادفات نیز با توجه به خستگی افزایش خواهد یافت و منطقا استفاده از کامیون یا ناوگان سنگین جاده‌ای برای مسافت کوتاه هست. یعنی به این شکل که ۱۰۰، ۱۵۰ کیلومتر را با این طی کنی، ولی اگر خواستی ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ کیلومتر بری با قطار یعنی بعضی‌ها قطار‌هایی دارند که کامیون براست یعنی کامیون وتریلی با بارش می‌رود روی قطار و مسافت را طی می‌کند مسافت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری و در انتها از روی قطار می‌آید پایین و مسافت کوتاه‌تر طی می‌کند و اگر در ایران این تکنولوژی هم ایجاد می‌شد استقبال چندانی از آن صورت نمی‌گرفت به خاطر اینکه هزینه حمل جاده‌ای در حدی است که برای هم صرف می‌کند.
میزان: چه اقداماتی برای کاهش تلفات صورت گرفته است؟
تقی زاده: نقشه راه ایمنی کشور سال گذشته در جهت کاهش تلفات جاده‌ای تدوین شد و به دولت فرستادیم و الان در کمیسیون هیئت دولت مطرح می‌شود و اگر آن نقشه راه ایمنی طبق آنچه که ما آنجا پیش بینی کردیم به تصویب برسد تمام بودجه هایش هم تامین شود و تمام مواردی که پیش بینی کردیم محقق شود در آن صورت تعداد تلفات جاده‌ای از ۱۶ هزار نفر در حال حاضر به جای افزایش در سال‌های آینده به ۹ هزار نفر خواهد رسید.   و کلام آخر؟
تقی زاده: این افزایش تلفات علی رغم تمام فعالیت‌های شبانه روزی در زمینه ایمنی است و نه تنها اقداماتی کم نشده بلکه از طرف راهداری، پلیس و تمام نهاد‌ها در کشور و استان‌ها اقدامات و فعالیت‌های ارزشمندی صورت پذیرفته است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تلفات جاده قیمت سوخت حمل و نقل جاده ای خودرو محور کاهش قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل‌ونقل در سیستان و بلوچستان

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در آستانه هفتم اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل‌ونقل، برنامه‌های اجرایی این هفته را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، تیمور باقری اظهار کرد: در تقویم سالیانه کشور، هفتم اردیبهشت از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نام‌گذاری شد تا یادآور اهمیت موضوع و توجه به آمار سوانح و اقدامات صورت گرفته برای ارتقای ایمنی باشد.

وی ادامه داد: سرعت غیرمجاز، منشأ بیشتر تخلفات رانندگی است و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان افزود: برنامه‌های مختلفی در مرکز استان و ادارات شهرستانی برای این هفته در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح آموزش ایمنی به کاربران جاده‌ای، توزیع کلاه ایمنی به موتور سیکلت سواران، طرح کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی تحت پوشش اشاره کرد.

وی یادآور شد: حضور در مدارس حاشیه راه‌های استان به منظور ارائه آموزه‌های ترافیکی، نصب بنر حاوی پیام‌های ایمنی در مراکز تجمع رانندگان و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و ارسال پیام کوتاه به منظور جلب توجه عمومی نسبت به مخاطرات سوانح رانندگی از برنامه‌های مهم این هفته است.

باقری هدف از اجرای این برنامه‌ها را ایجاد حساسیت در بین عموم مردم برای افزایش ایمنی ترددهای جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی، برشمرد و خاطرنشان کرد: در ایام اجرای طرح نوروزی میزان تصادفات در این استان به میزان قابل توجهی کاهش داشت که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌ها و مردم تا پایان سال‌جاری، روند کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ادامه پیدا کند و شاهد سفرهای ایمن و بدون حادثه برای هم‌وطنان باشیم.

کد خبر 747560

دیگر خبرها

  • چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل و نقل در البرز اعلام شد
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • تشریح برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل‌ونقل در سیستان و بلوچستان
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳