پشت پرده شوم سفر مجرّدی مردان عراقیها به مشهد
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۷۷۹۲
رکنا: زیارت از ریشه «ز و ر» به معنای عدول، روی گرداندن و مایل شدن از چیزی به چیزی است. به زیارتکننده، «زائر» میگویند؛ چون وقتی به دیدار کسی میرود، از جز او رومیگرداند.
اما امروز بیشتر زائران -چه داخلی و چه خارجی- اهداف و مقاصد دیگری، جز زیارت دارند و به قول شاعر: چه خوش بود که بر آید به یک کرشمه دو کار / زیارت شه عبدالعظیم و دیدن یار!
از سوی دیگر، در جوامع بهسامان و قاعدهمند، این برنامهریزان و مسؤولان هستند که مقاصد گردشگران را تعیین میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانههای کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»۱. مانند همیشه، نخست مدعای گزارش «انکار» شد. همچون پیش، مسئؤلان انتشار آنرا اقدامی سازمانیافته، شیطنتآمیز، تهمت، تخریب وجهۀ معنوی مشهد و نفرتپراکنی، توصیف کردند.
عراقیها بیشتر به ایران سفر میکنند
اکنون و پس از سه سال از انتشار آن گزارش، مسئولان استان اعلام میکنند که «افزایش نرخ ارز، سبب ارزانترشدن هزینۀ خدمات گردشگری برای زائران خارجی» شده، و آنان بیشتر به مشهد سفر میکنند.
این افزایش از سوی معاون گردشگریِ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم تأیید شد: «بهعلت کاهش ارزش ریال، ورود گردشگر از عراق ۹۰ درصد رشد داشته است».
افزایش شمار گردشگر همیشه مفید است؟
جذب گردشگر، نیازمند هاضمۀ قوی و برنامهریزی همهجانبه است و احتمالاً توریسم هم در شرایط اجتماعی بهسامان، مفید و ثمربخش است، نه هر اوضاعی. به دیگر بیان، زیان و آسیبهای پیدا و پنهانِ افزایش گردشگر خارجی، در هنگامهای که جامعه با معضلات جدّی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است و برنامهریزی خردمندانه و عالمانهای برای آنان نشده، شاید از سود و فایدۀ آن بیشتر باشد.
وقتی عراقیها آسیبپذیریمان را آشکار میکنند
امروز معضلات حضور گردشگران عرب -بهصورت مشخص مردان مجرّد عراقی یا مردان عراقی که بدون خانواده/مجرّدی به مشهد میآیند- در این کلانشهر مذهبی قابل انکار نیست و صرفاً ممکن است اختلاف نظر بر سر میزان و گستردگی آن باشد. کار به جایی رسیده که این زائران بعضاً به شرط حضور بانویی برای ازدواج موقّت، محل اسکان را انتخاب میکنند و مشاغلی هم پیرامون این بده-بستان شکل گرفته است. با چنین اوصافی، واقعبینانه و تلخکامانه باید گفت که این شرایط اجتماعی نابسامان ماست که «عرضۀ» ارائۀ خدمات جنسی در قالب شرعی و چه بسا «تقاضا» برای دریافت چنین خدماتی را در گردشگران بهوجود آورده است.
آنها، صرفاً معضلات اجتماعی ما را پیش چشممان آوردند و بیماری موجود -اما پنهان- اجتماعیمان را آشکار کردند. پس، بیهوده بر طبل ناسیونالیسم توخالی نکوبیم، آتشِ احساسات عربستیزانه را تیز نکینم و کلیشههای عوامپسند جنسی دربارۀ عرب و عجم را تکرار نکنیم.
حتی اکنون با سوءمدیریت و ندانمکاری به چنین بده-بستان دامن میزنیم و خواسته یا ناخواسته شرایط را برای وقوع آن فراهم میسازیم. اما چگونه؟
وقتی قانون، معضل را تشدید میکند
به لحاظ شرعی-قانونی، بانوی مسلمان نمىتواند به عقدِ دائم یا انقطاعی/موقّت مرد کافر -چه کتاب (مانند مسیحی) و چه غیرکتابی (مثل بودایی)- درآید. پیامد این گزارۀ شرعی-قانونی، در شهرهایی مانند تبریز، شیراز و اصفهان که پذیرای توریست غیر مسلمان از اروپایی یا آسیایی شرقی هستند، قابل بررسی است.
اما همین قانون Law محدودیتی برای ازدواج موقّت بانوان ایرانی با گردشگران خارجی مسلمان قائل نیست. پیامد قانونیشدن رابطۀ جنسی-اقتصادی، در سایر کشورها، افزایش ارائهکنندگان این خدمات، سیستماتیک شدن و بازتولید آن، قاچاق Contraband انسان و خشونت علیه دختران کم سنوسال بوده است.
مرز روابط جنسی مشروع با ارتباط جنسی حرفهای/تنفروشانه/کاسبکارانه کجاست؟
امروز و بهویژه با افزایش رفتوآمدهای اتباع بیگانه، بازاندیشی در فلسفۀ ازدواج موقّت ضروری است. با پذیرش رویکردی صرفاً فقهی-شرعی که ازواج موقّت زن و مرد مسلمان را مجاز میداند، و با توجه به بستر مساعدی! که شرایط اقتصادی و فرهنگی برای آسیبهای اجتماعی به وجود آورده، پرستیژ، وجهه و آیندۀ گردشگری مشهد چه خواهد بود؟ از یاد نبریم که وجهه و پرستیژ ملّی ذیل «منافع ملّی» تعریف میشود. اینها پرسشهایی است که فقیهانی کلنگر، دنیادیده، آشنا به روابط بینالملل و عقلگرا باید به آنها پاسخ دهند.
دربِ خانه-مسافرها به روی عراقیها گشوده است
در حالیکه هتلهای رسمی و معتبر از پذیرش زوجهایی با ترکیب مرد خارجی و زن ایرانی (و حتی شرعی) منع شدهاند، بخشی از زائران خارجی، بهویژه عراقیها در منازل شخصی اسکان یافته و در نقاط مختلف شهر پراکنده شدهاند، منازلی (خانهمسافر) که نه مجوز فعالیت دارند و نه بر آنها نظارت میشود. نباید تصوّر کرد که مانند گذشته، این خانهمسافرها صرفاً در محدودی خاصی از شهر هستند. با توجه به منافع این خدمت، چنین منازلی در نقاط مختلف مشهد و حتی مناطق ییلاقی اطراف پذیرای متقاضیان هستند.
شمار این خانه-مسافرها بنا بر اعلام مسئؤلان دولتی، افزون بر پنج هزار واحد است. نهادهای صنفی هم تعداد خانه-مسافرهای مشهد را حدود شِش هزار باب میدانند. در مجموع، اسکان پنجاه درصد مسافران و زائران، در این اقامتگاهها اتفاق میافتد.
ای سلیم آب ز سرچشمه ببند!
اینکه مردان گردشگر مجرّد خارجی بتوانند آزادانه در هر نقطهای از شهر با اجارۀ منزل شخصی، در انظار عمومی رفتوآمدهای نامتعارف داشته باشند، چیزی جز ترویج تنوعطلبی نیست و با پیگیری طرحهایی مانند «خانوادۀ پایدار» برای کاهش آمار طلاق در مشهد ناسازگار است. (طنازی روزگار ممکن است این باشد که تا چند وقت دیگر، خود مسئولان عراقی برای دفاع از کیان خانواده و امنیت این نهاد اجتماعی، مانع سفر اتباع خود به صورت مجردی به ایران شوند و از هموطنانشان بخواهند حتماً بهصورت خانوادگی به کشورمان بیایند).
چرا مسؤولان مرتبط با حوزۀ گردشگری، با اِعمال محدودیت سنّی و جنسیتی برای پذیرش گردشگر، مانع ورود مجرّدی مردان مسلمان خارجی به مشهد نمیشوند؟ سیاستی که عربستان سعودی با عدم پذیرش دختران مجرد ایرانی، در پیش گرفته بود.
دردسرهای ازدواج با مرد بیگانه
در بهترین شرایط، اگر گردشگران مسلمان خارجی -اعم از عراقی، افغان، آذربایجانی، پاکستانی یا هر ملیّت دیگر- مایل به ازدواج با بانوان ایرانی باشند، طبق قانون، بانوانِ ایرانی برای ثبت ازدواج دائم با اتباع بیگانه، باید اجازهنامهای به نام «پروانۀ زناشویی» دریافت کنند. بر اساس مادۀ ۱۰۶۰ قانون مدنی، «ازدواج زن ایرانی با تبعۀ خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد، موکول به اجازۀ مخصوص از طرف دولت است».
باید توجه داشت که مرد خارجی در صورت ازدواج با زن ایرانی -حتی اگر ازدواج در شناسنامه زن ایرانی ثبت شود- تبعۀ ایران محسوب نمیشود و فرزندانشان هم تابعیتِ پدر را کسب میکنند، و برای سفر به ایران باید درخواست روادید کنند.
سخن پایانی
ممکن است افرادی (به ویژه حاکمان) مدعی شوند که این موضوع در مشهد سیاه/بزرگنمایی میشود و هنوز تبدیل به آسیبی جدّی نشده است. امیدوار باشیم و دعا کنیم که اینگونه باشد. اما با ادامۀ این روند، تا چند سال آینده، چه وضعی خواهیم داشت؟
زنگ خطر به صدا درآمده، مردم و به ویژه تصمیمسازان، مسئؤلانه آنرا بشنوند و بدون پرخاشگری و انکار، در پی راهحلهای بنیادین، مبتنی بر مطالعات همهجانبۀ علمی باشند.
رضا دانشمندی
اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:
تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش
سمیه 18 ساله از وحید 15 ساله آبستن شد / 8 روز در ویلا چه گذشت؟!
تجاوز به زنان شوهردار مقابل چشم همسرانشان! + عکس
ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !
حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس
صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات
برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق
بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!
عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟
جزئیات حادثه هولناک مرگ داماد آملی درسقوط با ماشین شاسی بلند به دره+عکس
رسوایی با کفش پاشنه بلند برای عروس خانم در ماه عسل
اولین اسامی اختلاسگران کشور اعلام شد / 17 مجرم کلان اقتصادی را بشناسید
عکس اعدام 6 مرد در زندان مشهد
منبع: رکنا
کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه سفر سفر قانون Law قاچاق Contraband اقتصادی منزل اخبار حوادث مشهد عکس سفر عکس ایران زندگی زن مرد حوادث فیلم بیمارستان شوم زمین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)
به گزارش "ورزشسه"، رقابتهای لیگ برتر به روزهای پایانی بیست و سومین دوره خود نزدیک است و در این بین باز هم مربیان خارجی تازه واردی حضور در فوتبال ایران را تجربه کردند.
در لیگ نوزدهم بود که قانون منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی توسط هیئت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ تصویب شد و برای مدتی لیگ برتر را تحت الشعاع خود قرار داد. در آن مقطع کالدرون و برخی مربیان خارجی دیگر راهی جز پایان همکاری پیدا نکردند، اما پس از چند ماه رفته رفته داستان به روال گذشته خود برگشت.
در همین راستا وقتی لیگ برتر در دوره بیست و سوم آغاز شد، مارینوس اوزونیدیس یونانی تنها خارجی تازه وارد به لیگ برتر بود و در ادامه ایگناسیو مارتینز در فولاد جانشین منصوریان شد و آلکارس اسپانیایی هم در نساجی مازندران جانشین مهدی رحمتی. این در حالی بود که ژوزه مورایس و پاکو خمس نیز حضورشان را با عملکردی که در فصل گذشته با تراکتور و سپاهان ارائه کرده بودند، تمدید کردند، اما حالا در فاصله 5 هفته مانده تا پایان مسابقات یکی از آنها راه جدایی در پیش گرفته است.
در طول تاریخ اما آلکارس اسپانیایی که خیلی نتوانست در فوتبال ایران دوام بیاورد، شصت و دومین مربی خارجی حاضر در فوتبال ایران بوده که سهمیه اسپانیا را پس از ایگناسو مارتینز سرمربی سابق فولاد خوزستان به عدد دو رساند.
میروسلاو بلاژویچ کروات، تونی اولیویرای پرتغالی، وینفرد شفر آلمانی، مانوئل ژوزه پرتغالی، جان توشاک ولزی، مصطفی دنیزلی ترکیهای، قربان بردیف روس، تومباکوویچ یوگوسلاو، برانکو ایوانکوویچ و زلاتکو کرانچار کروات، ژرژ لینکنز بلژیکی، ژوزه مورایس پرتغالی (آنگولایی) و برخی نامهای دیگر را میتوان در میان نامهای بزرگ و پرافتخاری قرار داد که به لیگ برتر فوتبال ایران پیوستهاند. جالب اینکه به جز مربیات کروات هیچکدامشان حداقل در کسب قهرمنی لیگ برتر موفق نبودهاند!
از سوی دیگر مربیان کروات نظیر پوکلهکوویچ، زلاتکو کرانچار، اسکوچیچ، فرانچیچ، برانکو، بوناچیچ و ... به شدت حضورشان در فوتبال ایران با توجه به شباهتهای فرهنگی با 20 مربی بیشترین بوده و به موفقیتهای قابل توجهی هم دست پیدا کردهاند.
آخرین مربی خارجی قهرمان لیگ برتر نیز کروات بوده و برانکو ایوانکوویچ در پایان لیگ هجدهم برای سومین مرتبه با پرسپولیس جشن قهرمانی گرفت. طی 4 سال اخیر هم سه مرتبه یحیی گلمحمدی و یک مرتبه فرهاد مجیدی موفق به کسب قهرمانی شدهاند. پیش از برانکو ایوانکوویچ هم آخرین مربی خارجی لیگ برتر فوتبال ایران که موفق به قهرمانی شده، کرانچار بوده که با سپاهان در لیگ یازدهم موفق به کسب افتخار شده و پیش از این مربی کروات نیز فرانچیچ با فولاد خوزستان موفق به رقم زدن این مهم شده است. پیش از فرانچیچ هم به پوکلهکوویچ دیگر مربی کروات میرسیم که دو مرتبه با پرسپولیس موفق به کسب قهرمانی شده است.
در دوران قبل از انقلاب هم آلن راجرز انگلیسی و رایکوف صرب در لیگ برتر به قهرمانی با استقلال و پرسپولیس نائل شدهاند. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید برخی کشورها نظیر آرژانتین، بلژیک، هلند، یونان، ارمنستان، ولز و ترکمنستان طی 23 دوره لیگ برتر فقط یک نماینده به عنوان مربی در فوتبال ایران داشتهاند.
به نظر شما شصت و سومین مربی خارجی لیگ برتر سر از کدام تیم درمیآورد؟