Web Analytics Made Easy - Statcounter

على اسدى كرم، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت و گو با الف به تبعات احتساب قیمت کالاها با دلار 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: تجربه قبل و بعد از انقلاب نشان داده كه روش هاى دستورى هيچگاه موثر نبوده و با موفقيت همراه نشده است.


وی در ادامه بيان كرد: هر زمان كه به اقتصاد دستور داده ایم و برای ایست اجباری قیمت ها تلاش کرده ایم، نه تنها شاهد نتایج مثبتی نبوده ایم بلکه با گرانی و التهاب بیشتر مواجه شده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسدى با تاكيد بر اينكه روش قيمت گذارى دستورى به عنوان روش مطلوبى در بازار تلقى نمى شود، افزود: از نظر بازار آزاد قيمت بايد از طريق عرضه و تقاضا تعيين شود و بايد از طريق رايج كردن چنين شيوه اى، توليد كالاهاى باكيفيت را مدنظر قرار داد.


عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: در صورتى كه قادر به افزايش كيفيت كالا در بازار باشيم در واقع توانسته ايم تا زمينه رقابت بين توليدكنندگان با توليد كالاهاي مختلف كه معمولا از طريق بخش خصوصى توليد مى شوند را ايجاد کنیم تا از نظر كيفيت هم رديف يگديگر باشند و از اين طريق مى توان در بحث قيمت تمام شده موفق تر عمل كرد.


او به تاثير قيمت گذارى دستورى در ایجاد دوگانگی قیمت ها و رانت اشاره و بيان كرد: به طور حتم قيمت گذارى دستورى زمينه ايجاد رانت و فساد را در بازار ايجاد خواهد كرد، اين روش به هيچ عنوان جوابگوى بازار نيست و تجربه اى كه تاكنون اقتصاد دنيا داشته است نشان دهنده نامطلوب بودن روش دستورى بوده است، زيرا رانت و فساد را به دنبال خود به همراه دارد و به دليل ايجاد برخى از مشكلات مجبور مى شوند تا مجددا روش هاى حاكم در بازار را تغيير دهند.


اسدى با بيان اينكه قيمت گذارى دستورى تاثير به سزايى را بر پيكره توليد كشور خواهد گذاشت، گفت: در زمان قيمت گذارى دستورى به دليل كاهش انگيزه توليدكنندگان از ميزان رقابت كاسته مى شود و همين امر باعث نابودى كيفيت بالاى كالاها كه توليدكننده بايد دنبال كنند، خواهد شد، بنابراين ايجاد زمينه هاى بى كيفيتى كالا محصول قيمت گذارى دستورى خواهد بود.
او در پايان خاطرنشان كرد: در صورتى كه موضوع قيمت گذارى دستورى از سوى دولت پیگیری شود، كميسيون صنايع و معادن مجلس به طور حتم با این اتفاق مخالفت می کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد