Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@11:33:13 GMT

تیغ استیضاح برگردن کابینه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۹۸۱۰

تیغ استیضاح برگردن کابینه

به نظر می رسد پس از مقاومت رئیس جمهور در مقابل تغییر برخی از اعضای کابینه دوازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح این وزرا کمر همت بسته اند.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، پس از آن که اخبار مرتبط با فشارهای سیاسی به رئیس جمهور مبنی بر لزوم تغییر برخی از اعضای کابینه دوازدهم تحت عنوان ترمیم تیم اقتصادی دولت منتشر شد و تغییری بین وزرا از سوی روحانی صورت نگرفته حکایت از آن داشت که رئیس جمهور برابر این فشارهای سیاسی مقاومت به خرج داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی بوده اند که همواره بر ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت تاکید داشته اند و وضع اقتصادی موجود را ناشی از ناکارآمدی این افراد دانسته اند. در همین رابطه اما پس از آن که تاکیدات آنها نتوانست کارساز باشد به سراغ اختیارات قانونی خود رفته اند و از استیضاح برای تغییر این افراد کمک می گیرند.

 

 

در این خصوص، پس از آن که علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در روزی پر حاشیه توسط بهارستانی ها از قطار پاستور پیاده شد حالا خبر از تلاش برای استیضاح چند وزیر دیگر به گوش می رسد.

 

 

ظهر امروز یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را با 33 امضا اعلام وصول کرد.

 

 

علاوه براین، یوسف‌نژاد به ایسنا گفت که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با ۲۲ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شده و این استیضاح در ۴۶ محور و با امضای ۲۲ نماینده تقدیم هیات رییسه شده و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این تقاضا و محورهای تقاضا به کمیسیون کشاورزی ارجاع خواهند شد. این کمیسیون هفت روز فرصت دارد با تشکیل جلسه با حضور وزیر مربوطه و نمایندگان متقاضی موضوع را بررسی کند.چنانچه بعد از پایان مهلت مقرر تعداد افرادی که اصرار به استیضاح دارند کمتر از ۱۰ نفر نباشد استیضاح به هیات رییسه می‌رود و اعلام وصول می‌شود.

 

 

این در حالی است که تیغ استیضاح بر گردن کابینه از تیم اقتصادی عبور کرده و از مدتی پیش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور را هم تهدید می کند.

 

در همین رابطه، محمدجواد کولیوند، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی امروز به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: فردا استیضاح وزیر کشور را با حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور و همچنین نمایندگان استیضاح کننده مورد بررسی قرار می دهیم. این استیضاح دارای 10 محور است و ممکن است در جلسه فردا تمامی محورهای استیضاح مورد بررسی قرار نگیرد و لازم است در این راستا جلسه ای دیگر با حضور نمایندگان استیضاح کننده و وزیر برگزار شود. پس از بررسی استیضاح اگر نمایندگان استیضاح کننده از پاسخ های وزیر قانع شوند استیضاح منتفی شود و در غیر این صورت استیضاح برای بررسی در صحن به هیئت رییسه ارایه می شود.

 

 

وضع اقتصادی موجود در کنار استیضاح بهانه ای شد تا نمایندگان مجلس از دیگر اختیار قانونی خود یعنی سوال از رئیس جمهور هم بهره مند شوند و این طرح را هم اعلام وصول کنند که روحانی تا ۱۱ شهریور فرصت دارد در میان صندلی های سبز بهارستان حضور یافته و به سوالات ۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد.

 

استیضاح پس از انقلاب اسلامی همواره دولت های دوم را بیش از دولت های اول تهدید کرده و این بار هم روحانی در کابینه دوم خود بیش از کابینه اول با تهدید نمایندگان مجلس برای استیضاح روبرو شده و باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان تنها این مسیر را برای بهبود وضع اقتصادی موجود برگزیده اند یا از مسیرهای دیگری چون وظیفه نظارتی خود هم می توانند دولت را برای عبور از بحران های فعلی همراهی کنند؟

 

گزارش از پریسا رهنما

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس عزت الله انتظامی آمریکا تالار وحدت شیراز روزنامه های ورزشی فوتبال ایران تیم استقلال استان همدان اینفوگرافی استیضاح وزیر کشور استیضاح وزیر اقتصاد استیضاح وزیر کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۹۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تشکر وزیر دفاع از مجلس شورای اسلامی

 به گزارش تابناک، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع ، متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکترمحمدباقرقالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام؛

همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (دامت برکاته ) درپیام شهادت دانشمند شهید دکترمحسن فخری‌زاده بر «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت» ، تصریح فرموده بودند، که به موازات اهتمام وزارت دفاع وحمایت های ستادکل نیروهای مسلح ودولت مردمی برای تحقق این فرمان،مجلس شورای اسلامی نیز طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی که باهمفکری این شهید اندیشمند تهیه شده  بود را دردستورکار قرار دا دو باتاکید جناب عالی ونقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وهمراهی و رای قاطع  نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اخیرادر صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.

باقدرشناسی اقدامات حمایتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی درتقویت بنیه دفاعی کشوربه ویژه دررسیدگی به این طرح که به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و در راستای  تأکید بر دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور، شالوده شکن و برتر ساز و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین ودر راستای لبیک به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا بارویکرد «تولید علم، شکستن مرزهای دانش و نوآوری»  و رسیدن به قابلیت‌های هوشمندانه و تحکیم وارتقای قدرت بازدارندگی می باشد ،لازم است از حمایت های جناب عالی و کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس یازدهم در تصویب قاطع این قانون صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نمایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • پیام تشکر وزیر دفاع از مجلس شورای اسلامی
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟