Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

معصومه ابتکار صبح امروز در نشست تخصصی "امکان‌سنجی برابری دیه زن و مرد" که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز کشور ما بیش از هر زمانی در معرض تهدیدات و آسیب‌هاست. از جمله در حوزه‌هایی چون عدالت در معرض اتهام هستیم، بنای این کار می‌تواند به کارآمدی و استحکام نظام جمهوری‌اسلامی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مقابله با فساد، نابرابری‌ها و... بایستی در سه قوه صورت گیرد در این زمینه کم‌کاری‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد. بحث عدالت، ریشه در مباحث فقهی و حقوقی دارد که نمود ظاهری این احکام و قوانین بایستی حس عدالت را در جامعه گسترش دهد. باید توجه داشت که حس عدالت ریشه گرفته از نگاه توحیدی و قرآنی است. 

ابتکار ادامه داد: آرمان‌های عدالت‌خواهی جزو مسائلی بود که در ذهن مردم از همان ابتدای انقلاب شکل گرفته بود و همین آرمان‌های مردمی موجب ریشه گرفتن انقلاب اسلامی شد. 

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان، گام‌های بسیار مهمی برداشته است" تشریح کرد: پیشرفت‌های گوناگونی در حوزه زنان پس از انقلاب چون بهبود کیفیت زندگی زنان، افزایش امید به زندگی زنان نسبت به ابتدای انقلاب، خدمات گسترده بهداشتی و درمان، افزایش قد ایرانیان در این چهل سال در مقایسه با دیگر کشورها همگی نشانگر سرمایه‌گذاری کشور در این موارد است. 

وی با اشاره به فعالیت زنان در جامعه امروز ایران توضیح داد: حدود ۲۷ درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند که در زمان پیش از انقلاب این میزان از تحصیلات بسیار بسیار کم بوده است. این‌ها همگی دست‌آوردهای جمهوری اسلامی است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از محورهای جدی امام (ره) مباحث حوزه زنان بود. ایشان نگاهی پیشرو و شجاعانه در حوزه زنان داشتند. بنابراین بایستی به عقاید ایشان در حوزه زنان توجه داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت زنان و خانواده در رابطه با احقاق حقوق زنان انجام شده افزود: یکی از اقدامات مناسبی با پیگیری‌های خانم مولاوردی در معاونت زنان و خانواده شکل گرفته بررسی دو دوره ارزش کار خانگی زنان براساس یکسری محاسبات اقتصادی و چارچوب بین‌المللی بوده است. برای نمونه ارزش کار یک زن در تولید غذا در خانه چقدر است؟ بررسی این مسائل از لحاظ نگاه اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

ابتکار اظهار کرد: یک بار این اطلاعات در سال ۱۳۸۵ و بار دیگر در سال ۱۳۹۵ بررسی شده که برای دست‌یافتن به این موضوع که ارزش کار خانگی زنان در این دهه چه میزان بوده است. بایستی توجه داشت که ارزش کار خانگی زنان در ایران روبه افزایش بوده است و ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید کار ناخالص ملی کار زنان خانه‌دار است. 

معاون رئیس‌جمهور توضیح داد: زنان امروز ایران دارای جایگاه اجتماعی مطلوبی هستند، نزدیک ۴۱ درصد کارمندان دولت خانم‌ها هستند، ۳۰ درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها خانم‌ هستند. ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی به‌وسیله زنان روستایی تولید می‌شود همین زنانی که دیه آن‌ها نصف آقایان است‌.

وی با بیان اینکه "امروز نگاه به زنان از لحاظ اقتصادی بسیار تغییر کرده و زنان از لحاظ اعتبار اجتماعی و اقتصادی تاثیر زیادی بر جامعه دارند" توضیح داد: نقش‌های اقتصادی زنان به دلیل اقتضائات جامعه روبه افزایش است. زمانی که ما به نگاه قرآنی بازگردیم متوجه می‌شویم که خداوند درباره خلق انسان در قرآن، از نفس واحد سخن گفته و به بحث جنس اشاره‌ای نکرده است. درواقع روح و کرامت انسانی زن و مرد از دیدگاه قرآن با هم تفاوتی ندارد.

ابتکار بیان کرد: نگاه قرآن کاملا عادلانه و به دور از تبعیض است. حتی در عالم جنینی دیه دختر و پسر تفاوتی ندارد. در این راستا امروز بایستی برای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران بحث عدالت را به مفهوم واقعی و با توجه به تحولاتی که در دنیا انجام شده درنظر گرفت.

وی با اشاره به خواسته نسل جوان ایران برای تحقق عدالت ادامه داد: نسل جوان کاملا در مواجهه این اتفاقات و تحولات در دنیا قرار دارد، بنابراین چنین شرایطی ما و جمهوری اسلامی را موظف می‌کند که در زمینه اشاعه عدالت تلاش کنیم. 

وی توضیح داد: سلسله مباحث حقوقی در حوزه زنان ادامه خواهد داشت. درواقع می‌خواهیم این مباحث حقوقی در  حوزه علمیه و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تلاش داریم که در چارچوب شرع مقدس باشد و از سویی دیگر پاسخگوی نسل جوان و مردم کشور باشیم در همه زمینه‌ها باشیم.
انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: زنان معصومه ابتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۲۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیم‌گیری درخصوص عادلانه‌بودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیش‌بینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.

رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بی‌عدالتی سیاست‌های محیط‌زیستی شامل وزن هزینه‌ها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص می‌شود. 

* ابعاد مطالعات در بحث عدالت

به زعم این پژوهشگر به‌طور کلی مسائل محیط‌زیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همه‌جانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کرده‌اند براساس بررسی‌های فردی عدالت به‌جای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده می‌شود.

در ادامه بیان می‌کند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخه‌ها و مارپیچ‌های عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بی‌عدالتی درتصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت

این استاد دانشگاه می‌نویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع می‌پردازد که آیا نیاز‌های بلندمدت در مقابل سود‌های کوتاه‌مدت اولویت دارند یا خیر.

* عدالت بین نسلی

صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بین‌‎‌نسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسل‌های آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسل‌های آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بین‌نسلی، عدالت با پایداری همگرا می‌شود که در آن تأمین نیاز نسل‌های آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* شکل‌های مختلف عدالت

به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویه‌ای و... از نظر حوزه‌های عدالت کلاسیک مایکل والز مفهوم‌سازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزه‌های دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرت‌گرا هستند.

در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را می‌توان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آن‌گونه که در جهان سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد آن‌گونه که سوسیالیست‌های رادیکال می‌خواهند و آن‌گونه که برخی از اخالقیون میخواهند.

* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه

به زعم این پژوهشگر نمی‌توان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دوران‌ها انتخاب کرد. به‎‌‌‌طور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالی‌که در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه می‌گوید بی‌عدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.

او در ادامه می‌نویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و از دخیل‌کردن اصولی که در سایر حوزه‌ها اعمال می‌شود، اجتناب کند.

صفری شالی در این مقاله توضیح می‌دهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف پرداخته شده است.

اصول مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص جریان فکری غالب
مساوات‌گرایی مطلق  کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه
تفاوت/ استحقاق جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کم‌بهره‌مند را ارتقا داد.
برابری فرصت یا شانس جان رالز نظریه‌پردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند.
شایستگی جان الک  دیوید میلر  وویچک سادورسکی

مردم با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود.
 فایده‌گرایان فایده‌گرایانی مانند جرمی بنتام و جان‌استوارت میل (کالسیک)  برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه
برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن
کلاسیک: حداکثرکردن لذت
مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل
به‌صورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده
آزادی‌خواهی  لیبرالیسم/رابرت نوزیک هیچ الگوی توزیعی خاصی برای
عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات
به‌حق خود را دارد.

اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف 

این نویسنده معتقد است که تمامی نظریه‌پردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشته‌اند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.

هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است

صفری شالی در پایان بیان می‌کند که باید از اصول توزیعی به‌عنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاست‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریه‌های فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.

او می‌نویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقد‌های موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولت‌ها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تک‌سویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همه‌جانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینه‌ها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بوده‌اند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمام‌قد عدالت با توجه به مؤلفه‌های اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصت‌ها و منابع و استحقاق و شایستگی  به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشته‌اند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد