Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:20:29 GMT

آوارگان سوری محور مذاکرات وزیر خارجه لبنان در مسکو

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۳۱۵۰۵

آوارگان سوری محور مذاکرات وزیر خارجه لبنان در مسکو

بیروت - ایرنا - «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در حالی به مسکو سفر کرده که وضعیت آوارگان سوری و بازگشت آنها به کشورشان محور اصلی مذاکرات وی با روس ها خواهد بود.

به گزارش ایرنا، باسیل قرار است امروز (دوشنبه) با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و گفت و گو کند.
بنابر اطلاعیه ای که وزارت خارجه لبنان منتشر کرده، پرونده بازگشت آوارگان سوری مهمترین موضوع گفت و گوهای باسیل با لاوروف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سفر در پی طرح جدید مسکو برای بازگشت تعداد گسترده ای از آوارگان سوری به کشورشان صورت می گیرد.
یکی از موضوعات اصلی در بحران سوریه، وضعیت آوارگان این کشور است. حدود هفت میلیون سوری طی هفت سال اخیر بخاطر گریز از آتش جنگی که تروریستها در این کشور به راه انداختند، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و رفتن به آنسوی مرزها شدند.
بیشتر این آوارگان در سه کشور ترکیه، لبنان و اردن که همسایه سوریه هستند، حضور دارند.
با بهبود شرایط امنیتی در سوریه و کنترل بیش از پیش دولت بر مناطق مختلف این کشور، یکی از بحث های اصلی تعیین ساز و کاری برای بازگشت آوارگان به سرزمین مادری خود شده است.
مسکو که طی سال های اخیر نقش مهمی در فرآایندهای سیاسی و امنیتی سوریه ایفا کرده، حدود یک ماه پیش طرحی را برای بازگشت آوارگان ارائه داد.
این طرح که از سوی وزارت دفاع روسیه با همکاری وزارت خارجه این کشور تهیه شده، ساز و کاری را برای تسهیل در بازگشت آوارگان از کشورهای میزبان تا خود سوریه ارائه می دهد.
طرح مسکو پس از دیدار اخیر «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا و توافق دو طرف برای تسریع در روند بازگشت آوارگان ارائه شد.
این طرح قرار است از لبنان کلید بخورد. جایی که میزبان دستکم یک و نیم میلیون آواره سوری است.
لبنان که مساحت کوچکی دارد، از سال ها پیش از این میزبان بیش از پانصد هزار پناهجوی فلسطینی است.
اضافه شدن آوارگان سوری به فلسطینیان، باعث شد لبنان به اندازه دستکم 40 درصد از جمعیت خود پذیرای آوارگان و پناهجویان باشد.
حضور این تعداد بالا در سال های اخیر مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای را برای لبنانی ها بوجود آورده است.
بر این اساس بویژه طی یک سال اخیر، مقام های لبنانی بارها خواستار کمک جامعه جهانی برای فراهم آوردن شرایط جهت بازگشت آوارگان شده اند.
بسیاری از طوایف لبنانی نگرانند با ادامه حضور آوارگان در کشورشان و مشمول مرور زمان شدن این وضعیت، بازگشت آنها عملا منتفی شود و این مساله تاثیر گسترده ای در تغییر ترکیب جمعیتی لبنان داشته باشد.
اما به رغم درخواست مقام های لبنانی، روند بازگشت آوارگان بسیار کند صورت گرفته است.
وضعیت به قدری بغرنج بوده که به تازگی لبنان مدعی شد که کارکنان کمیساریای عالی پناهجویان، با ایجاد ابهام و شک و تردید، جلوی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را می گیرند، موضوعی که مدتی روابط این کشور و کمیساریا را با چالش روبرو کرد.
به تازگی نیز اظهارات کمیسر عالی پناهجویان مبنی بر فراهم نبودن شرایط برای بازگشت آوارگان، اعتراض وزارت خارجه لبنان را در پی داشت.
در چنین شرایطی روسیه تلاش می کند تا طرح خود را به صورت گام به گام پیش ببرد. گفته شده بازگشت 890 هزار آواره سوری از لبنان به کشورشان بخش اصلی مرحله نخست این طرح است.
با توجه به انگیزه بالای لبنان، سفر باسیل به مسکو با هدف رایزنی برای اجرایی شدن سریعتر طرح روسیه صورت می گیرد.
پیش از این و در اوایل مرداد ماه، «الکساندر لاورنتییف» فرستاده ویژه پوتین در صدر هیاتی با سفر به بیروت با مقام های ارشد لبنان دیدار و طرح مسکو برای بازگشت آوارگان را به مقام های این کشور ارائه کرد.
وزارت خارجه لبنان درباره سفر باسیل گفته است: اهمیت این دیدار در زمان آن است. بدین صورت که پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از نشست «هلسینکی» با ترامپ همتای آمریکایی اش، تماس هایش را برای تامین حمایت مالی و سیاسی بین المللی برای موفقیت طرح افزایش داده است. وی در این راستا با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیدار کرد.
بر این اساس وزیر خارجه لبنان قرار است در سفر به مسکو، اقدامات لبنان در راستای تامین شرایط لازم برای بازگشت مرحله ای امن آوارگان سوریه را که بیشتر آنها به بازگشت به کشورشان تمایل دارند، توضیح دهد.
همزمان با این اقدامات، دمشق هم تلاش کرده تا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان را فراهم کند. به طور مشخص می توان به طرح های عفو عمومی یا منع تعقیب برای مخالفان یا کسانی که به سربازی نرفته اند، اشاره کرد.
در حالی که بسیاری از آوارگان سوری تمایل خود را برای بازگشت اعلام کرده اند، اما برخی معتقدند که موانعی جدی نیز در این مسیر وجود دارد که مهمترین آنها شرایط دشوار اقتصادی و نبود فضای کسب و کار در شهرهای ویران شده سوریه است.
پیش از این مقام های روسیه گفته بودند که اگر تامین لازم برای حمایت از پروژه های بازسازی در سوریه صورت نگیرد، امید به بازگشت آوارگان و ماندگاری در کشورشان، نقش بر آب می شود.
بر اساس اعلام وزارت خارجه سوریه، افزون بر موضوع آوارگان بحث درباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور و منافع مشترک آنها و نیز دیدگاه واحد آنها برای تامین ثبات در خاورمیانه و منع سیطره افراط گرایی و تروریسم و همچنین حمایت از تنوع فرهنگی و دینی و تمدنی در منطقه از جمله اهداف و محورهای سفر باسیل به مسکو است.
خاورم**2054**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان روسيه آوارگان سوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۱۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از جروزالم پست، چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اخیراً پکن میزبانی هیئت‌هایی از دو گروه «حماس» و «فتح» را به عهده داشته است.

به گفته «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف برای انجام گفتگو‌های عمیق و صریح درباره پیشبرد مذاکرات آشتی گروه‌های فلسطینی، میهمان پکن بودند.

لین در ادامه افزود: نمایندگان جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) پیشرفت مثبتی در گفتگوهایشان داشته‌اند.

بنابر اعلام وزارت خارجه چین، دو هیئت تمایل سیاسی خود را برای تحقق آشتی از طریق مذاکره بیان و درباره ادامه گفتگو برای تحقق وحدت فلسطینی در نزدیک‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

این وزارتخانه افزود: نمایندگان حماس و فتح به توافقی درباره ایده‌ها برای گفتگو‌های آینده دست یافتند.

چهار روز پیش که خبر برگزاری این نشست رسانه‌ای شد، «وانگ ونبین» سخنگوی ارشد وزارت خارجه چین، اعلام کرد: پکن از تقویت اقتدار حکومت ملی فلسطین و همچنین همه جناح‌های فلسطینی در راستای آشتی و افزایش همبستگی از راه گفتگو و مشورت حمایت می‌کند.

این در حالی است که واشینگتن بااحتیاط تلاش‌ها برای ادغام فتح و حماس را دنبال می‌کند؛ چراکه حامی گروه اول است و دومی را تروریست می‌داند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که در سایه درک این واقعیت که نابودی حماس غیرممکن است، آمریکا هم ادغام فتح و حماس را به چشم یک راه‌حل می‌بیند.

این اولین بار بعد از شروع جنگ غزه است که هیئتی از حماس به چین می‌رود، اما ماه میلادی گذشته، یک مقام رسمی دولت پکن در قطر با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

به نظر می‌آید که به‌رغم بی‌میلی، آمریکا هم رفته‌رفته با نقش چین در حل مناقشات خاورمیانه کنار می‌آید و ظاهراً در سفر هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن، یکی از موضوعات موردگفتگو این بوده است که چین چگونه می‌تواند نقشی سازنده در حل بحران‌های جهانی ازجمله مناقشه‌های خاورمیانه ایفا کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال