Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بررسی‌های اقتصادی، به دلیل تاثیر‌گذاری عوامل گوناگون و همچنین نحوه ارتباط متقابل عوامل بر یکدیگر اغلب شاهد اغماض در درک ساختارها و همچنین عدم ایجاد الگوی مناسب اقتصادی برای متغیر‌های اقتصادی هستیم.

از این رو اقتصاددانان فارغ از اینکه مطالعاتشان در حوزه اقتصاد خرد یا کلان باشد، غالبا در متدولوژی اقتصادی دراولین گامجهان پیرامون را همراه با فروضی متصور می‌شوند مانند همگن بودن کالاها، اطلاعات کامل و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. سپس به ایجاد تئوری مورد نظر پرداخته و به بررسی عوامل گوناگون موثر بر آن می‌پردازند و درگام آخر با نقض فروض اولیه به واقعی‌تر شدن تئوری کمک کرده و آن را مورد بحث و آزمون قرار می‌دهند.یکی ازاین فروض، فرض اطلاعات کامل در مبحث بازارها است. بر این اساس فرض می‌شود تمام عوامل موثر در اقتصاد (مانند دولت، بنگاه‌ها و خانوارها) از شرایط بازار یعنی قیمت و مبادلات جاری اطلاع کامل دارند. این شرط در بطن خود حاکی از نوعی عدالت اطلاعاتی برای همگان است تا بتوانند به حداکثر کردن منفعت و مطلوبیت خود در یک شرایط رقابتی بپردازند.به‌خوبی روشن است که این شرط در اقتصاد کشور برقرار نبوده و به همین سبب موجب ایجاد رانت‌های اقتصادی که موجب بهره‌مندی فرد یا گروهی از توزیع ثروت بدون تلاش و کوشش شده و مفاسد و آسیب‌های گستردهاقتصادی و اجتماعی برای کشور داشته است.اما با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در سطح جامعه شاهد نشانه‌های مثبت در این زمینه ازسه منظر مختلف هستیم. اول اینکه امکان عملی، نشر و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای همگان میسر شده است.

شاهد این مدعا اینکه در افزایش قیمت افسارگسیخته در دولت دهم، این افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف تقریبا به دنبال هم و با یک وقفه زمانی، هرچند کوتاه رخ داد در حالی که امسال این افزایش قیمت را تقریبا در اغلب کالا‌ها با یکدیگر و با وقفه زمانی بسیار کوتاه‌تری و تقریبا همزمان مشاهده می‌کنیم و این نشان از سرعت بالای انتقال اطلاعات درقشرهای مختلف جامعه و اتخاذ تصمیم و عکس‌العمل توسط آنها دارد. از این منظرشاید گسترش فناوری اطلاعات باعث سرعت بالا در انتقال تورم شود ولی از دیدگاه دیگر باعث سرعت در تعدیل بازارهای گوناگون می‌شود که این امر خود موجب ممانعت انتقال سرمایه‌ای مشخص از یک بازار به بازاری دیگر بر اثر وقفه زمانی است. دوم فشار افکار عمومی بر سازمان‌ها به‌خاطر انتشار اطلاعات و شفافیت بیشتر است که می‌توان به نمونه‌ای از آن، انتشار قراردادهای کلان شهرداری تهران اشاره کرد.سوم استفاده دولت و دستگاه‌ها به‌عنوان اهرم فشار بر عوامل اقتصادی در جهت احقاق حقوق عامه مردم که نمونه آن افشای اسامی شرکت‌های وارد‌کننده تلفن همراه با ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی وزارت ارتباطات و همچنین دستور ریاست جمهور برای انتشار اسامی، میزان و چگونگی استفاده دریافت‌کنندگان این منابع ارزی است که می‌تواند موجب کشف و فشار به مفسدان یا اصلاح مسیر سایرین باشد. پس می‌بینیم که فناوری اطلاعات و فضای مجازی چگونه تاثیر مثبت خود را بر اقتصاد و همچنین در واقعی‌تر شدن یکی از فروض بنیادین علم اقتصاد گذاشته است.ولی چه خوب می‌شد که دولتمردان با کنار گذاشتن برخی محافظه‌کاری‌ها این اطلاعات را بر خط (on line) در اختیار عموم می‌گذاشتند؛ مسلما در آن صورت نه تنها به‌عنوان اهرم فشار بر رانت‌خواران و فرصت‌طلبان بلکه به‌عنوان ابزار بازدارنده در جهت اهداف و سیاست‌های دولت عمل می‌کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۳۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل موثر در بروز آرتروز زانو (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: درمان کم کاری و پرکاری تیروئید با طب سنتی (فیلم) روش عجیب درمان ریزش مو (فیلم) توصیه‌های پیشگیری از یبوست در طب سنتی (فیلم)

دیگر خبرها

  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۰ درصد رسید
  • آصفی: دیگر هیچ عرصه بین‌المللی نیست كه رژیم صهیونیستی لطمه ویرانگری در آن نخورده باشد
  • عوامل موثر در بروز آرتروز زانو (فیلم)
  • پیشرفت علم و فناوری در مرکزی نیازمند دانش بنیان کردن تولید است
  • جذب ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه ارزی در استان هرمزگان
  • معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • حمایت سازمان فناوری اطلاعات از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی