Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@10:26:41 GMT

لزوم تعیین ضوابط واردات و نظارت بر توزیع کاغذ

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۰۱۴۳

لزوم تعیین ضوابط واردات و نظارت بر توزیع کاغذ

به گزارش خبرنگار مهر، یک هفته پس از نامه «همایون امیرزاده» رئیس کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «محمود آموزگار» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای معرفی تشکل‌ها، انجمن‌ها و افراد مورد وثوق و دارای صلاحیت و توان مالی به منظور واردات کاغذ چاپ و تحریر تا سقف ۱۵ هزار تن تا تاریخ ۲۷ مردادماه جاری، آموزگار پاسخ این نامه را داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه خود به رئیس کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، با تاکید بر این نکته که «برخی از سیاستگذاری‌های حمایتی از صنعت نشر به ویژه اعطای یارانه کاغذ در طول بیش از سه دهه سبب بروز مشکلاتی در درون و پیرامون صنف نشر شده است»، نامه ۱۶۹ نفر از ناشران فعال کشور در سال ۱۳۸۳ را در حمایت از قطع یارانه کاغذ و هدفمند شدن حمایت‌های دولتی تنظیم و به رئیس جمهور وقت، نشانه‌ای از دوراندیشی اعضای این صنف در گذشتن از منافع کوتاه مدت و ارجح دانستن منافع ملی بر منافع صنفی دانسته است.

آموزگار با اشاره به اینکه اتحادیه متبوعش اکنون و در شرایطی که ناشران در تامین مواد و ملزومات چاپ و نشر با بحران روبه‌رو شده‌اند و این اتحادیه در معرض آزمونی دشوار در اجرای مسئولیت‌های خود قرار گرفته است، عنوان کرده است: «افزایش صددرصدی بهای کاغذ، مقوا و زینک در کمتر از یک سال گذشته و منطبق نبودن اقتصاد کتاب با تورم موجود از یک سو و تجربه تلخ مفاسد و مشکلات پیش گفته در اعطای یارانه کاغذ و غیره از سوی دیگر پیش چشم اتحادیه است.

وی در ادامه‌ای این نامه که رونوشتی در آن به وزیر و معاون امور فرهنگی این وزارتخانه ارسال شده است، نظر این اتحادیه را درباره نامه رئیس کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح اعلام کرده است:

«در خصوص جلسات اخیر در رابطه با واردات کاغذ همان گونه که نمایندگان اتحادیه در جلسات مربوط نفیاً و اثباتاً درباره واردکنندگان کاغذ نظری نداده‌اند، اتحادیه در این خصوص کماکان معتقد به نظر یاد شده است ولی بر تعیین ضوابط اختصاصی واردات و نظارت بر توزیع و تضمین اجرای ضوابط و مقررات معین اصرار دارد و ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در این خصوص مداخله صنف را از عوامل جدی شفافیت و کاستن از آسیب‌های احتمالی در نحوه توزیع می‌داند».

کد خبر 4380174 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همایون امیرزاده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مردم علیه احتکار ادبیات کتاب و کتابخوانی ترجمه صنایع فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری معرفی کتاب کتاب بازار نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز خبرنگار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کتابخانه بازار کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم

سیاست شکست خورده ممنوعیت واردات پوشاک، نه تنها ایران را به بستری مناسب برای قاچاقچیان این کالا تبدیل کرده است؛ بلکه طبق جدیدترین اظهارنظر فعالان صنعت پوشاک، ایران تبدیل به مرکز کالا‌های استوک منطقه شده است.
 
به گزارش اکو ایران؛ با تشدید تحریم‌های ایران در اوایل سال ۱۳۹۷ دولت واردات پوشاک را همچون بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. بدین ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار کشید. موضوعی که همواره مورد نقد فعالان صنعت نساجی و پوشاک بود.
 
اخیرا نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران به چالش‌های صنعت نساجی و پوشاک پرداختند. طبق اظهارات فعالان این صنعت، موضوع تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به‌ویژه قاچاق پوشاک استوک از جمله مهمترین چالش‌های این روز‌های آنهاست.
 
هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز همه صنایع درگیر بلاتکلیفی هستند. ما نمی‌دانیم قیمت ارز در روز‌ها و ماه‌های آتی چه روندی را طی خواهد کرد و این یعنی نمی‌توانیم برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و فعالیت در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بی‌ثباتی طی سال‌های اخیر باعث شده است که ما متاسفانه از تمام بازار‌های بین‌المللی دور بمانیم.
 
مهدی پورقاضی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: آنچه صنایع را رنج می‌دهد، این است که سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی است که بانک مرکزی و دولت به کار می‌گیرند همان سیاست‌هایی است که سال‌ها به کار برده شده و نتایجش هم معلوم است. برای مثال اصرار دارند که نرخ دستوری پایینی برای ارز اعلام کنند و از این طریق به افراد و گروه‌های خاص ارز ارزان بدهند.
 
امین مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به مشکلات موجود در حوزه نقل‌وانتقال پول، مبادلات ارزی و بازگشت ارز صادراتی سخن گفت و خواستار رفع آن‌ها شد.
 
طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، تراز صنعت نساجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۳ برابر منفی شده در حالی که حدود ۸۰درصد کالا‌های ما در کشور در حال تولید است.
 
مسعود شاه‌بختی، بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی دیگر صنایع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سیاست‌های بانکی ما اصلاح شود. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از ما تقاضای کالا دارند، اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم‌های بانکی و مشکلات ارزی قادر به صادرات کالا نیستند.
 
سعید جلالی قدیری، دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در این نشست با نقد از وضع موجود گفت: مساله اول ما تخصیص ارز و مساله دیگر قاچاق است. در مورد تخصیص ارز شفافیت وجود ندارد و همه اعم از صراف و ترخیص‌کار از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند.
 
او افزود: در مورد قاچاق هم با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که ما مخالف آن هستیم؛ ما اکنون مرکز توزیع کالای استوک در منطقه شده‌ایم. پنج سال است تلاش می‌کنیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و ممنوعیت واردات مشکلی از ما حل نخواهد کرد. قدیری تاکید کرد: ما در صادرات پوشاک و نساجی مزیت داریم؛ اما اینکه با چه مدلی جلو برویم مهم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • لزوم ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه خودنویس
  • قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی: چک‌های بی محل و پرداخت‌های خارج از ضوابط در دانشگاه آزاد وجود ندارد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ توزیع نقشه جانمایی غرفه‌ها از فردا