Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: آمار فوتی ها و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در این استان بسیار بالا و نگران کننده است که هزینه زیادی به نظام سلامت قم تحمیل می کند.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل ایرانی خواه روز دوشنبه در همایش تجلیل از فعالان رسانه ای قم در عرصه سلامت، افزود: آمار فوتی ها و مصدومان ناشی از حوادث درون شهری از جمله موتوسواری و وسایل نقلیه در استان قم قابل مقایسه با سایر استان ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: حوادث رانندگی جزو بیماری های غیرواگیردار است و باور داریم با اقدام های پیشگیرانه می توانیم در سال های آینده مرگ و میر حاصل از حوادث درون شهری را به صفر برسانیم.
وی با اشاره به تشکیل مجمع سلامت در استان قم، بیان کرد: با توجه به این که سلامتی مقوله بسیار مهمی است که تمامی آحاد جامعه، دستگاه ها و نهادهای اجرایی و خدماتی در آن نقش دارند، مجمع سلامت به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است.
ایرانی خواه افزود: اولویت کاری هر استانی در مجمع سلامت با توجه به مشکلات و معضلات آن استان تعیین می شود که در قم نیز مشکلات مربوط به افزایش حوادث رانندگی و پیامدهای ناشی از آن در اولویت این مجمع قرار گرفته است.
وی افزود: مجمع سلامت استان قم به زودی با حضور استاندار تشکیل جلسه می دهد و امیدواریم با تدابیری که در این مجمع اتخاذ می شود، کاهش حوادث رانندگی را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: در این مجمع باید نقش دستگاه های ذیربط در راستای تحقق این هدف تعریف و بازنگری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تا قبل از سال 1390، یک هزار و 100 تخت که عمده آن ها فرسوده بود، در قم وجود داشت، ولی با اقدام های دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه سلامت، تحولی در راستای بهبود وضعیت درمان در قم رخ داد.
وی با بیان این که قم به پایگاه عمرانی در عرصه سلامت تبدیل شده است، گفت: بیمارستان یک هزار تختخوابی از جمله طرح های دولت یازدهم بود که در حال حاضر 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا 2 سال آینده بخش زیادی از این تخت های این مرکز مورد بهره برداری قرار گیرد.
بیمارستان یک ‌هزار تختخوابی خاتم از مصوبه های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال 94 کلنگ زنی شد؛ قرار است این بیمارستان در هفت طبقه و با مساحتی بالغ بر200 هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود.
وی افزود: در بخش دولتی حدود 800 تخت مدرن در حال ساخت است و تاکنون حدود 500 تخت به مرحله بهره برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تخت های جدید بیمارستانی به تخت های موجود استان اضافه و یا جایگزین تخت های فرسوده استان می شود.
ایرانی خواه در ادامه گفت: با وجود این که در چند سال گذشته قم از نظر آموزش پزشکی متحول شده است، ولی همچنان در این عرصه فاصله زیادی از آنچه که مطابق شان قم به عنوان شهر علم و اجتهاد است، وجود دارد.
وی افزود: ایجاد خوابگاه برای 2 هزار دانشجوی رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی، گسترش تحصیلات تکمیلی و تربیت دانشجویانی در رشته های جراحی، اعصاب و طب اورژانس از جمله خدمات این دانشگاه در سال های گذشته بوده است.
وی همچنین با اشاره به جایگاه خبرنگاران در استان قم، گفت: اهالی رسانه در این استان که از جایگاه رفیعی برخوردار هستند، به شکل شایسته ای اخبار مرتبط با حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی را پوشش می دهند.
ایرانی خواه گفت: در چند سال گذشته به صورت مستمر به واقعیت ها و تحولات مربوط به سلامت توسط رسانه ها پرداخته شده و باید توجه داشت که واقعیت های این استان نمایی از واقعیت های کشور است.
وی با بیان این که فعالان عرصه رسانه در قم را جزو تیم سلامت می دانیم، بیان کرد: قشر رسانه در اطلاع رسانی واقعیت ها و سیاست گذاری های مقوله سلامت نقش دارند و امیدواریم این اتحاد گسترش پیدا کند و مستحکم تر شود.
وی تاکید کرد: تخصصی شدن امور مرتبط با حوزه رسانه و آنچه که در حوزه سلامت گزارش می شود، ضروری است و جا دارد عملکرد رسانه هم در این زمینه تخصصی تر شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که این دانشگاه هیچ گونه نگاه سیاسی ندارد، گفت: این دستگاه کاملا خدماتی است و انتظار داریم نقد کارشناسی از سوی اصحاب رسانه برای حل مشکلات عرصه سلامت انجام شود.

* افزایش 24 درصدی فوتی های ناشی از حوادث رانندگی
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز در این همایش گفت: تعداد تماس هایی که از ابتدای سال تاکنون با این مرکز برقرار شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.
محمد شهیدی افزود: تعداد تماس هایی که موجب اعزام کارشناسان اورژانس به محل حادثه می شود نیز نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اضافه کرد: افزایش ماموریت ها علاوه بر فرسوده کردن ناوگان آمبولانس، باعث کاهش توان نیروهای انسانی اورژانس 115 می شود.
وی ادامه داد: به طور میانگین هر کدام از کارشناسان اورژانس 115 قم روزانه بین 19 تا 22 ماموریت انجام می دهند.
شهیدی گفت: بخشی از افزایش تماس ها با مرکز اورژانس به دلیل بالارفتن سن جامعه و افزایش بیماری ها و بخشی نیز غیرکارشناسی و تقاضاهای القایی است.
وی تصریح کرد: شهروندان باید توجه نمایند که تماس و تقاضای کمک می تواند موجب خالی شدن منطقه ای از شهر از آمبولانس شود.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت، فوتی های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه پارسال، 24 درصد افزایش یافته است.
اورژانس 115 استان قم دارای 20 پایگاه جاده ای، 19 پایگاه شهری، یک پایگاه هوایی، 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.
در این همایش که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان شهید بهشتی ترتیب یافت، از تعدادی از خبرنگاران و عکاسان عرصه سلامت تقدیر شد؛ همچنین اصحاب رسانه از بیمارستان خیرساز 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) که در هفت طبقه در محوطه مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی در حال ساخت است، بازدید کردند.
/2085/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي علوم پزشكي حوادث رانندگي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۰۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: برخورد دو دستگاه سواری پژو ۲۰۶ و آردی در محور مرگنلر - چایپاره سه مصدوم و یک نفر فوتی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حمید محبوبی صبح امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران و در رابطه حادثه تصادف در محور بین‌المللی ماکو به چایپاره اظهار کرد: بامداد امروز در محور مرگنلر به چایپاره، دو دستگاه سواری پژو ۲۰۶ و آردی با هم برخورد و از جاده منحرف شدند.

وی افزود: پس از اطلاع به مرکز هلال احمر، نجاتگران پایگاه امداد و نجات مرگنلر شوط بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: این حادثه ۳ مصدوم و ۱ فوتی داشت که بعد از رهاسازی و انجام اقدامات اولیه مصدومین به مرکز درمانی منتقل و فوتی حادثه تحویل مراجع ذی صلاح شد.

کد خبر 748032

دیگر خبرها

  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • ۴ کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره
  • یک فوتی و ۳ مصدوم در تصادف مرگنلر - چایپاره
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره استان ایلام با ۴ فوتی
  • تصادف مرگبار در محور دره شهر-بدره با ۴ فوتی
  • ۷ فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت