Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - دبير شوراي سلامت شهرستان اهواز با اشاره به بيماري هاي ناشي از آلودگي آب شرب در اين شهرستان گفت: سياستگذاري آبي در اهواز سلامت شهروندان را تهديد مي کند و بايد عليه وزارت نيرو اعلام جرم شود.

به گزارش ايرنا آرش يلالي دوشنبه در شوراي سلامت اهواز در فرمانداري اين شهرستان، با اشاره به تشکيل ستاد «التور» در اهواز تصريح کرد: در اين ستاد گزارشي از وضعيت نگران کننده آب اهواز در اختيار شرکت آب و فاضلاب و شوراي سلامت استان قرار گرفته و اعلام کرديم شهرستان اهواز از لحاظ منابع آب به شدت تحت فشار است که روي کيفيت آب تاثير گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس مرکز بهداشت شرق اهواز، با اشاره به شرح وظايف مرکز بهداشت گفت: با توجه به گزارش هايي که از وضعيت هپاتيت و التور و بيماري هاي ناشي از آلودگي آب شرب داريم، نگراني ها دو چندان شده است.
وي افزود: سياستگذاري آبي در اهواز، عليه سلامت شهروندان است و به عنوان متولي سلامت عمومي هيچ راهي جز اعلام جرم عليه سياستگذاري وزارت نيرو نداريم.
يلالي با انتقاد از سوء مديريت آب در شهرستان اهواز، افزود: حجم آب طرح آبرساني غدير در اهواز نصف شده و سهم آب اهواز براي برطرف کردن مشکلات خرمشهر و آبادان استفاده شد که باعث شده آب شرب سالم به مردم تحويل نشود واين تهديد مسلم سلامت مردم است.
وي افزود: کلکتورهاي تصفيه خانه آب شرق اهواز که قرار است راه اندازي شود بايد به صورت همزمان ساخته مي شد اما به دليل مشکلاتي که در تامين اعتبار وجود دارد اين اتفاق نيفتاده است.
يلالي ميزان مطلوبيت آب در روستاهاي اهواز را 50 تا 70 درصد و بسيار `تهديد کننده` عنوان کرد و گفت: طرح آبرساني به بخش غيزانيه اهواز که قرار بود تا پايان امسال به اتمام برسد نيز در موعد مقرر تکميل نخواهد شد.
يلالي همچنين با اشاره به آبياري يکي از مزارع شلتوک روستاي «طرفه» از فاضلاب خام افزود: اين پرونده چند سال از طريق قضايي پيگيري شد و اخيرا حکم تخريب اين مزرعه و کانال آبياري آن اجرا شده است.
*کارون در انتظار احيا
معاون بهره برداري شرکت آب و فاضلاب اهواز نيز در اين نشست تامين اعتبار طرح هاي اين شرکت را خواستار شد و گفت: هيچکدام از مصوبات طرح احياي رودخانه کارون تا کنون تامين اعتبار نشده است.
اردشير شاهمرادي با اشاره به مصوبه سال 95شوراي عالي آب موسوم به «طرح احياي کارون» طي پنج سال، افزود: بر اين اساس پارسال 570 ميليارد ريال مصوب شده بود که 300 ميليارد ريال به اهواز و 270 ميليارد ريال به شهرستان باوي اختصاص يافت، اما تخصيص اعتبار آن صفر بوده است.
وي اضافه کرد: اعتبارات مصوب امسال طرح احياي کارون 318 ميليارد ريال بوده که 194 ميليارد ريال آن براي اهواز و مابقي براي شوشتر و دزفول درنظر گرفته شده بود، که اين مصوبه نيز تا کنون تامين اعتبار نشده است.
به گفته وي، طرح هاي اين شرکت به دليل تخصيص نيافتن اعتبار متوقف شده است.
شاهمرادي با اشاره به کاهش دبي کارون در مقطع اهواز در روزهاي اخير تصريح کرد: در پنج نقطه اصلي رودخانه در اهواز ، ورود فاضلاب کاملا نمايان شده است.
وي همچنين با اشاره به مصوبه هيات وزيران در فروردين 96 گفت: مقرر شده بود که سه درصد درآمدهاي نفت طي سه سال به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص يابد که رقم اين اعتبارات در سال گذشته 482 ميليارد ريال بوده که تنها 150 ميليارد ريال آن تامين شده و امسال نيز هيچ اعتباري تخصيص نيافته است.
شاهمرادي افزود: در بخش فاضلاب نيز قرار بود بيش از 6 هزار ميليارد ريال طي سه سال اختصاص يابد که در سال نخست از 600 ميليارد ريال اعتبار مصوب تنها 140 ميليارد ريال اختصاص يافت و امسال نيز تخصيص اعتبارات صفر بوده است.
وي اضافه کرد: اوراق مشارکت براي طرح هاي فاضلاب نيز فروش نرفته و هيچکدام از شرکت ها اوراق را تحويل نگرفته اند.
معاون آبفا اهواز گفت: در صورت محقق نشدن سهم ايران تا دو سه ماه آينده، فاينانس طرح توسعه تصفيه خانه چنيبه (شرق اهواز) نيز بعد از 6 سال لغو مي شود.
وي افزود: پيمانکار و بانک عامل اين طرح انتخاب و طراحي آن انجام شده ولي سهم دولت ايران که 15 درصد از کل اعتبارات و معادل 350 ميليارد ريال است، پرداخت نشده است.
شاهمرادي بخش ديگر اعتبارات آبفا اهواز را از محل اعتبارات نفت عنوان کرد و گفت: بر اين اساس قرار بود طي پنج سال 560 ميليارد ريال تامين شود که پارسال 85 ميليارد ريال و قرار است تا چند روز آينده 40 ميليارد ريال تخصيص شود که اين رقم حتي کفاف مطالبات پيمانکاران را نمي دهد.
*تراژدي آبادان در اهواز تکرار مي شود
معاون آبفا اهواز در ادامه تصريح کرد: اگر کاهش دبي کارون و تامين نشدن سهميه آب اهواز از طرح غدير ادامه پيدا کند، در ماه هاي آبان و آذر، اتفاقاتي که براي آب شرب آبادان و خرمشهر افتاد، در اهواز تکرار مي شود.
وي افزود: پيش از افتتاح مرحله دوم طرح آبرساني غدير، دبي کارون در اهواز خوب بود و 70 درصد آب شرب را مي توانستيم از آن تامين کنيم اما بعد از افتتاح، تامين آب شرب اهواز با چالش بسيار روبه رو بوده و سهم اين شهر از طرح غدير تامين نشده است، به طوري که روزانه بايد تماس بگيريم و براي دادن سهم آب اهواز التماس کنيم، اخيرا سهميه اهواز را بدون هيچگونه اطلاع رساني کاهش داده اند.
شاهمرادي مصارف آب شرب را سه درصد نيازهاي آب استان دانست و اضافه کرد: 85 درصد مصارف آب مربوط به بخش کشاورزي است با اين حال مي بينيم که کشت بي رويه باعث شده که آب شرب با چالش روبه رو شود.
وي با بيان اينکه دبي آب طرح غدير ديروز 1.6 مترمکعب بر ثانيه و امروز 2.7 مترمکعب بر ثانيه بوده، گفت: دبي رودخانه کارون امروز به 80 مترمکعب بر ثانيه کاهش يافته و شوري آن به سه هزار ميکروموس رسيده که امکان تامين آب از اين رودخانه را با مشکل مواجه کرده، از سوي ديگر، مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان به استاندار نامه نوشته و نسبت به خشکسالي شديد در پائيز هشدار داده است.
*معرفي کم کارها به دادستان
معاون سياسي اجتماعي فرماندار اهواز نيز در اين نشست اجراي مصوبات شوراي سلامت اهواز را الزامي دانست و تصريح کرد: دستگاه هايي که به اجراي اين مصوبات بي توجهي مي کنند، به دادستان معرفي مي شوند، زيرا اين مصوبات با سلامت عمومي جامعه سر و کار دارند.
لطيف حيايي اهوازي با تاکيد بر هماهنگي ميان شهرداري و نيروي انتظامي در اهواز گفت: طرح جمع آوري قليان ها از پارک ها قرار بود از فرودگاه و جاده ساحلي آغاز شود و به ساير مناطق اهواز توسعه يابد اما اين طرح هنوز اجرا نشده، طرح جمع آوري احشام از سطح شهر نيز محقق نشده است.
وي شهرداري را متولي شهر دانست و افزود: بي انضباطي هاي زيادي اعم از سفره خانه ها و قهوه خانه هاي غيرمجاز، دستفروشي، سد معبر و کشتار دام و مرغ در اهواز مشاهده مي شود که شهرداري نمي تواند، به دليل همراهي نکردن نيروي انتظامي، براي ساماندهي آنها از خود سلب مسئوليت کند.
حيايي اهوازي همچنين گفت: براي تامين سهميه آب اهواز از طرح آبرساني غدير با استانداري مکاتبه و شرايط آب شرب اين کلانشهر اعلام شده است.
وي سهميه آب اهواز از طرح غدير را چهار مترمکعب بر ثانيه عنوان کرد و افزود: نگراني شرکت آب و فاضلاب اهواز از نوساناتي است که در آبدهي ايجاد شده و نياز است که اين سهميه به صورت مستمر تامين شود.
بر اساس اين گزارش، جلسات شوراي سلامت و امنيت غذايي شهرستان اهواز به رغم اهميت بسيار در زندگي شهروندان، با بي توجهي برخي اعضاي اصلي اين جلسه روبه رو بوده است. در اين نشست نيز معاون فرماندار اهواز، معاون آبفا اهواز، قائم مقام حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري اهواز شرکت کرده و و مديران غايب بودند.
9754/6002
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت

به گزارش  اتاق خبر به نقل از نبض بازار،علی بهادر جهرمی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت که افزایش 35 درصدی مستمری این قشر در هیئت دولت تصویب شده است.

وی افزود: البته سایر اجزای حقوق مثل حوزه هایی که ناظر به عائله مندی و سایر کمک‌هزینه های جانبی افزایشش بعضا از این مقدار هم بیشتر بوده و افزایش قابل قبولی بوده و ان شا الله به جبران هزینه هایی که در طول ماه و سال این خانواده بزرگ و عزیز بازنشستگان تامین اجتماعی دارند کمک کند.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی به حوزه انتظام‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در کشور اختصاص دارد و امروز آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران به منظور ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان و در راستای محور مهم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به تصویب رسید. 

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: هیات وزیران امروز با این آیین که به پیشنهاد وزارت کار به هیات وزیران تقدیم شده بود و در جلسات متعدد کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود موافقت کرد که بتوانیم انتزاع‌بخشی مناسبی داشته باشیم و هم کارآمدی و هم انسجام را در خدمت‌رسانی‌ حمایتی به جوامعی که تحت پوشش نهادهای مختلف حمایتی هستند و یا به روش‌های مختلف حمایت‌هایی از آنها انجام می‌گیرد مطابق این مصوبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: درخصوص سیل سیستان و بلوچستان که پیش از این گزارش‌هایی در همه جلسات از ابتدای سیل تا امروز وزرای مرتبط در جلسه ارائه کرده بودند امروز به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات وزیران مقرر شد که فعلا میزان هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار بگیرد تا بتوانند به عنوان هزینه‌های ضروری اولیه در سطح استان هزینه کنند البته مبالغ خسارت که بیش از این برآورد شده بعد از برآورد نهایی توسط مجموعه‌ها و دستگاه‌های مربوطه درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

     

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روس‌ها
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت