Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- آمريکا پيشنهاد ترکيه را براي آزادي کشيش آمريکايي رد کرد و اردوغان هم حملات عليه اقتصاد ترکيه را مشابه حملات عليه پرچم و ايمان اين کشور دانست.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رئيس جمهور ترکيه گفت: حمله اقتصادي که به کشور شده به طور مستقيم پرچم و اذانمان را نيز مورد حمله قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در پيام تبريک خود به مناسبت عيد قربان گفت: حمله اقتصادي که به ما شده با حمله به اذان و پرچممان هيچ تفاوتي نداشته و حمله مستقيم به آنها نيز بوده است.
وي افزود: هدف يکي است، به زانو در آوردن ملت ترکيه و اسير کردن آن است. آنها با هزار حيله و فريب قصد نابود کردن ما را داشتند و تصور مي‌کردند با حربه ارز مي‌توانند ترکيه را وادار به عقب نشيني کنند اما متوجه مي‌شوند که اشتباه کرده‌اند.
اردوغان از مردم ترکيه خواست " در برابر حملاتي که اين کشور را هدف قرار مي دهد مانند آنچه در طول تاريخ خود انجام داده اند، مقاومت کنند. "
وي افزود " 15 ژوييه ( تاريخ کودتاي نافرجام ) ما توانستيم به قيمت جانمان از حضور هزار ساله خود در اين سرزمين دفاع کنيم. حملات عليه اقتصاد ما با حملات عليه پرچم و ايمان ما يکي است. هدف يک چيز است : تسليم کردن و به بردگي کشاندن مردم ترکيه. ما به عنوان يک ملت ترجيح مي دهيم گردنمان زده شود تا اينکه زنجيري به دور گردنمان باشد. "
رئيس جمهور ترکيه گفت " کساني که موفق نشده اند با تله ها و ترفندهاي مختلف ترکيه را تسليم کنند فکر مي کنند مي توانند با نرخ ارز اين کار را انجام دهند. آنها به زودي متوجه خواهند شد که اشتباه مي کنند. "

حمله مسلحانه به سفارت آمريکا در آنکارا
سرنشينان ­يک خودرو چند گلوله به طرف پنجره‌هاي اتاقک نگهباني سفارت آمريکا در آنکارا شليک کرده و متواري شدند.
سرنشينان ­يک خودرو روز دوشنبه چند گلوله به طرف پنجره هاي اتاقک نگهباني سفارت آمريکا در آنکارا شليک کردند. اين حادثه تلفاتي نداشته است.
پليس در حال جستجو براي يافتن مهاجمان است که پس از اين حمله با يک خودروي سفيد رنگ فرار کردند. اين حادثه حدود ساعت پنج صبح به وقت محلي (دو به وقت گرينويچ) روي داد. اين حمله با روابط رو به وخامت آمريکا و ترکيه بر سر محاکمه يک کشيش آمريکايي در ترکيه همزمان شده است.
شبکه «سي.ان.ان. تورک» گزارش داد که يک خودرو هنگام عبور از سفارت آمريکا در آنکارا، به سمت اين ساختمان تيراندازي کرده اما تا کنون گزارشي از تلفات آن منتشر نشده است.
بر اين اساس، ضاربان کابين نگهباني بيرون ساختمان سفارتخانه را هدف قرار دادند. پليس جست‌وجو براي خودرو و مظنونين حمله را شروع کرده است.
اين تيراندازي در حالي رخ داده است که طي روزهاي اخير درپي اعمال تحريم از سوي آمريکا عليه ترکيه و مخالفت آنکارا با آزادي «اندرو برانسون» کشيش آمريکايي، تنش‌ها بين دو کشور شديدا افزايش يافته است.
ايالات متحده چهارشنبه 10 مرداد «عبدالحميد گل» وزير دادگستري و «سليمان سويلو» وزير کشور ترکيه را به بهانه نقش‌آفريني در بازداشت برانسون تحريم کرد. درپي اين اختلافات و تحريم‌هاي آمريکا بود که ارزش واحد پول ترکيه در برابر دلار آمريکا در سرازيري قرار گرفت.

پاسخ آمريکا به پيشنهاد ترکيه درباره برانسون
آمريکا پيشنهاد ترکيه را براي آزادي کشيش آمريکايي رد کرد.
وال استريت ژورنال نوشت دولت ترامپ پيشنهاد ترکيه را مبني بر آزادي کشيش آمريکايي در ازاي بخشودگي جريمه ميلياردي يک بانک بزرگ ترکيه اي رد کرده است.
بازداشت اندرو برانسون کشيش آمريکايي بدترين بحران را در روابط چند دهه اخير آمريکا و ترکيه رقم زده و موجب شده است ارزش لير ترکيه به پايين ترين سطح در ماه هاي اخير سقوط کند و زمينه را براي اقدام آمريکا در اعمال دور ديگري از مجازاتها عليه آنکارا در اين هفته مهيا ساخته است.
ترکيه در چارچوب تلاش براي مقابله با اعمال فشار آمريکا از واشنگتن خواسته است روند تحقيقات درباره هالک بانک را که از سوي واشنگتن به نقض تحريم هاي آمريکا عليه ايران متهم شده است ، متوقف کند.
با اين همه يک مقام کاخ سفيد اعلام کرد آمريکا اين نکته را براي ترکيه روشن کرده است که مسائل مورد اختلاف ميان دو کشور از جمله جريمه هاي هالک بانک ، تا زماني که کشيش آمريکايي آزاد نشود مورد بحث و بررسي قرار نخواهد گرفت.
وي با اشاره به عضويت ترکيه در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ( ناتو) اعلام کرد يک متحد واقعي ناتو در وهله نخست برانسون آمريکايي را بازداشت نمي کند.
دولت ترامپ پيشتر اوايل اين ماه عليه دو مقام ارشد ترکيه اي تحريم هايي را اعمال کرد و استيون منوچين وزير خزانه داري آمريکا نيز از آمادگي واشنگتن براي اتخاذ اقدامات سختگيرانه تر عليه ترکيه خبر داد.

عکاظ: کودتا در ترکيه حتمي است!
اين گزارش در حالي است روزنامه «عکاظ» عربستان در يادداشتي مدعي شد که وقوع کودتايي ديگر در ترکيه قطعي است و اين کودتا اين‌بار به ثمر خواهد نشست.
روزنامه سعودي عکاظ  در يادداشتي کوتاه با حمله شديد به دولت ترکيه، مدعي شد که کودتا در ترکيه قطعي است و اين‌ بار موفقيت‌آميز خواهد بود.
«احمد عوض» در اين يادداشت مي‌نويسد: «همان‌گونه که قرائن نشان مي‌دهد، منطقه در آستانه يک کودتاي نظامي است؛ اما اين‌بار ديگر شکست نخواهد خورد. ترديدي در اين نيست؛ مخصوصا وقتي به ياد مي‌آوريم که 300 هزار نفر از دکتر و مهندس و پزشک و نظامي و مدرس و قاضي از کار بر کنار شده‌اند.»
اين روزنامه نزديک به مراکز قدرت در عربستان در ادامه مدعي شد که هيچ کس نمي‌تواند جلوي کودتا را بگيرد، چرا که ترکيه با يک بحران واقعي مواجه است و نيازمند يک رهبر جديد است.
احمد عوض، در ادامه اردوغان را به پناه دادن به فراريان و طردشدگان متهم کرد و افزود: «رئيس‌جمهور ترکيه به  جاي حل عاقلانه بحران اقتصادي، مي‌خواهد با محبوبيتش با اين بحران مقابله کند. اين اقدام وي هيچ فايده‌اي به حال ترکيه و ترک‌ها ندارد.»
ابراز اميداواري اين روزنامه سعودي از وقوع کودتا در ترکيه در حالي که در جريان کودتاي نافرجام 25 تير ماه سال گذشته، انگشت اتهام بسياري به سمت عربستان و امارات نشانه رفته بود.
«حمد بن خليفه آل ثاني» امير سابق قطر يک ماه پس از کودتاي نافرجام عربستان را به دست داشتن در اين حادثه متهم کرد.
در بامداد روز 26 تيرماه سال 1395 گروهي از نيروهاي ارتش ترکيه، به قصد براندازي دولت اين کشور، پل‌هاي «بسفر» و «سلطان محمد فاتح» در استانبول را بوسيله تانک و سربازها مسدود کردند و جنگنده‌هاي ارتش در آسمان استامبول و آنکارا به پرواز در آمدند. اين کودتا سرانجام با حضور مردم در خيابان‌ها و دستگيري گسترده کودتاچيان از سوي نيروهاي امنيتي و پليس ناکام ماند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بحران روابط آمريکا ترکيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن  در ادامه اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی یمن یک پهپاد تهاجمی ام‌کیو۹ ریپر ارتش آمریکا را با موشک در حریم هوایی استان صعده در حالی که در حال انجام مأموریت‌های خصمانه بود، سرنگون کردند.

ارتش آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد انصارالله سه موشک بالستیک ضدکشتی در دریای سرخ به سمت چندین هدف شلیک کرد که بر اثر آن، نفتکش انگلیسی آسیب دیده است. ارتش آمریکا اما درباره هدف قرار گرفتن پهپاد اظهارنظری نکرد، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا تأیید کرد یک فروند ام‌کیو۹ که حدود ۳۰میلیون دلار قیمت دارد، اوایل روز جمعه در داخل یمن سقوط کرد و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

انصارالله یمن همچنین روز جمعه از هدف قرار دادن یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی داروین» در خلیج عدن و شلیک تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تشدید تحرکات دوباره انصارالله یمن در هدف قرار دادن اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها آرامش نسبی و کاهش محسوس حملات، در حالی صورت می‌گیرد که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی روز جمعه، این تصور را که کاهش حملات مربوط به تضعیف توان نظامی این گروه است، رد کرد و وعده داد حملات بیشتری در راه است.

حملات انصارالله و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ
تشدید تحرکات انصارالله در دریای سرخ در حالی صورت گرفته که اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یواس‌اس گریولی، پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ، از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

مسئله‌ای که واکنش مقامات انصارالله را در پی داشت و محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله با اشاره به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ گفت اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است،  این یک خودفریبی مثبت است و اگر آمریکایی‌ها مدعی امن شدن دریای سرخ هستند، می‌توانند کشتی‌های خود را بفرستند تا هدف دلچسبی برای انصارالله شوند.

قدرت موشکی انصارالله، عامل فرار ناوهای آمریکایی
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش دوباره تنش‌ها در دریای سرخ، با عجولانه خواندن واکنش آمریکایی‌ها به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیلی نداشتن شناخت از روحیه سلحشوری مردم یمن تصور می‌کردند با هدف قرار دادن چند مکان و چند بندر یمن، انصارالله را وادار به عقب‌نشینی و متوقف کردن حملاتشان خواهند کرد، غافل از اینکه توان مقاومت و قدرت بازدارندگی انصارالله بیش از تصورات و برآوردهای آمریکایی‌ها بود.

سید افقهی با اشاره با خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ، علت این تصمیم آمریکایی‌ها را آگاهی و هراس از بُرد موشکی و پهپادی انصارالله دانست و افزود: درواقع آمریکایی‌ها از هدف قرار گرفتن احتمالی ناوها نگران بودند، چرا که حضور آن‌ها در دریای سرخ و آسیب‌پذیر بودنشان، آن‌ها را به یک هدف آسان در برابر انصارالله تبدیل کرده بود و در صورت هدف قرار گرفتن آن‌ها یک بی‌آبرویی بزرگ متوجه آمریکایی‌ها می‌شد. از طرفی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برنامه‌های دیگری را برای مواجهه با انصارالله در یمن دنبال می‌کنند؛ احتمالاً تحریک و استفاده از گروه‌های نیابتی و تسلیح گروه‌های مخالف برای درگیر کردن انصارالله به یک جنگ داخلی ازجمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، یکی دیگر از دلایل خروج ناوهای آمریکایی را تلاش آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و نگرانی از ادامه بحران انرژی در جهان دانست و عنوان کرد: به واسطه بسته شدن دریای سرخ، آسیب‌های جدی به حوزه اقتصادی و انرژی جهانی وارد آمده که می‌تواند در انتخابات پیش رو تأثیرگذار باشد.

پلن بی واشنگتن در مقابله با صنعا
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با مشروع دانستن اقدامات یمن که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشتار صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، اظهار کرد: پس از آنکه تهدیدات آمریکایی‌ها علیه یمن، نتیجه‌ای برای توقف حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و در ادامه آمریکایی و انگلیسی نداشت به نظر می‌رسد واشنگتن برنامه دیگری را در دستور کار رویارویی با یمن قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها افزایش قدرت انصارالله و تسلط آن‌ها بر دریای سرخ را برای منافع اسرائیل و خودشان خطری جدی می‌دانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها ناوهای خود را به دلیل آسیب‌پذیر بودن از منطقه خارج کردند و در ادامه با تسلیح گروه‌ها و قبایلی که در یمن با انصارالله مخالف هستند، تلاش می‌کنند یمن را وارد یک بحران داخلی کنند تا به این شکل انصارالله را تضعیف کنند.

وی با اشاره به توییت حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر آگاه بودن یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور، تأکید کرد: البته در حال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با ارسال پیام‌هایی برای انصارالله و کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره، به نوعی شرایط حاکم بر منطقه و دریای سرخ را هم برای رژیم صهیونیستی هم برای خودشان در آستانه انتخابات پیش رو در آمریکا تعدیل کنند. اما از آنجایی که بعید است آمریکا تسلط یمن و انصارالله که بخشی از نیروی مقاومت در منطقه است را بر شاهراهی حیاتی همچون دریای سرخ تحمل کند، قطعاً در پشت پرده اقداماتی را علیه انصارالله انجام خواهد داد.

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حمله مرگبار در اکوادور چند روز پس از رفراندوم سرکوب تبهکاران
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟