Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@23:57:23 GMT

ممیزی 90 درصد از اراضی مرتعی کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۳۸۶۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نشستی با مسئولان منابع طبیعی استان، شناسایی بهره برداران ذیحق را هدف از ممیزی اراضی مرتعی بیان کرد.
ترحم بهزاد ، وسعت مراتع کشور را 84.7 میلیون هکتار اعلام کرد و گفت : راضی باقی مانده نیز در صورت تامین اعتبار تا پایان برنامه ششم توسعه ممیزی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ممیزی کردن مراتع را اقدامی ضروری در جهت صدور پروانه چرا برای بهره برداران و مجریان طرح های مرتعی اعلام کرد و افزود: برای این سطح از مراتع نیز 906هزار پروانه چرا صادر شده است.
وی با اشاره به تهیه طرح های مرتعداری برای34 میلیون هکتار از مراتع گفت: 32.5 میلیون هکتار از این طرح ها تصویب و 20 میلیون هکتار از این رقم نیز واگذار شده است.
آقای بهزاد افزود: طرح های مرتعداری در 14میلیون هکتار از مراتع اجرا شده و شش میلیون هکتار نیز به اتمام رسیده است.
وی درباره وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع گفت: 916 هزار خانوار در حال بهره برداری از مراتع هستند، درحالی که براساس مطالعات دانشگاه تهران در دهه 80 ، مراتع کشور تنها گنجایش 180هزار بهره بردار را داشت.
بهزاد، همچنین با اشاره به وجود 83 میلیون واحد دامی متکی به مراتع گفت: این میزان نیز 2.2 برابر ظرفیت مراتع کشور است.
وی افزود: با تغییر رویکرد مثبت سازمان جنگل ها و مراتع برای در اولویت قرار دادن حفظ واحیای مراتع، امسال بیش از یکهزار میلیارد ریال برای اجرای عملیات بیولوژیکی در نظر گرفته شده است و بیش از یکهزار و 100 میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان ها پرداخت شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ممیزی مراتع اراضی منابع مرتعداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۳۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی قشلاقی در بازدید از عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند گفت: بر اساس طرح مشارکتی اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: برداشت آب از سد سهند و از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزو فاز پنج سد سهند است.

قشلاقی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری کرد و تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الگوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد.

وی به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود.

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است.

دیگر خبرها

  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • (تصاویر) آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ