Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@03:32:23 GMT

عرفه فرصت توشه‌برداری معنوی برای همه سال است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۳۸۷۹

عرفه فرصت توشه‌برداری معنوی برای همه سال است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) در گفت وگو با ایکنا؛ با تبریک روز عرفه گفت: واژه عرفه ریشه در معرفت و شناخت دارد و فلسفه اصلی آن رسیدن انسان به معرفت توحیدی و معرفت‌النفس است.
سمیعیان ادامه داد: یکی از شب و روزهایی که در روایات و متون دینی مورد تاکید قرار گرفته و برای شب و روز آن عباداتی هم بیان شده روز عرفه است؛ در این روز مخصوصا عبادت، توسل و دعا بسیار وارد شده و به خصوص در روز عرفه دعای مخصوص امام حسین در این روز خوانده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: از مضامین ادعیه‌ای که برای این ایام وارد شده به این می‌رسیم که عرفه زمینه‌ای برای بالابردن معرفت است و نه صرف خواندن دعا بنابراین باید تاکید ما بر این باشد که از فرصت عرفه در راستای تقویت بعد معنوی و توحیدی بهره ببریم.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه برای این روز که در زمره اعیاد باید محسوب شود غسل و ادعیه‌ای وارد شده است بیان کرد: یکی از اموری که در این روز توصیه شده است زیارت بارگاه مطهر امام حسین(ع) است و در روایت داریم که اگر کسی در چنین روزی توفیق بیابد که در زیر بقعه مقدسه امام حسین(ع) باشد از ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است یا روایت است که اگر كسى توفیق یابد كه در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش كمتر از كسى كه در عرفات است نیست.
سمیعیان عنوان کرد: عرفه روزی است که انسان به گناهانش اعتراف و اقرار کند و معرفت خود را نسبت به جایگاه ذلیلانه خود در برابر جایگاه منیع الهی ارتقاء دهد و بداند که برای زندگی مطلوب در تنگناها و خوشی‌ها نباید خدا را فراموش کند.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) گفت: حجاج وقتی در عرفه هستند و در شور اعمال حج به سر می‌برند در عرفات وقوف می‌کنند تا به دعا و عبادت بپردازند یعنی ارتباط عرفانی با خدا را که در روزهای گذشته مقدمه‌چینی کرده‌اند تقویت کنند همان طور که آدم(ع) در عرفات به خمسه طیبه متوسل شد و توبه کرد.
سمیعیان با بیان اینکه در روایات اعرف المعارف معرفة النفس بیان شده است اظهار کرد: اعرف بودن معرفت نفس به اعتبار این است که من عرف نفسه فقد عرف ربه؛ یعنی انسان از معرفت نفس به معرفت توحیدی ناب و قرآنی دست یابد که بر خلاف معارفی است که ما اکتسابا به دست می‌آوریم.
سمیعیان تصریح کرد: عرفه را نباید فقط یک روز ببینیم که در عصر آن نمازی می‌خوانیم و دعایی می‌کنیم و دعای منسوب به امام حسین(ع) را قرائت می‌کنیم بلکه باید ازآن توشه‌ای برای همه سال کسب کنیم و بدانیم کار نفس ما با یک روز حل نمی‌شود.
وی ادامه داد: موسی(ع) 30 شب شب در کوه طور به مناجات پرداخت ولی خداوند این ملاقات را با ده شب دیگر تمام کرد تا موسی(ع) کاملا برای دریافت الواح آماده شود؛ یعنی برای دریافت معنویت و نورانیت الهی باید زمینه‌سازی کنیم و عرفه مقدمه‌ای برای رسیدن به این درجات است.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) تاکید کرد: کسی که گفتار و رفتار و اعمال او در طول سال رنگ و بویی از خدا و دین ندارد و در کسب درآمدش هم توجهی به حلال و حرام ندارد فرصت یک عصر عرفه اگرچه مصیب ثواب است ولی او را به آن چیزی که مطلوب است نخواهد رساند.
سمیعیان با اشاره به تسبیحات پیامبر(ص) در روز عرفه به مضمون برخی از تسبیحات اشاره و عنوان کرد: ایشان فرموده است: سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الاَرْضِ حُكْمُهُ؛ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ؛ سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ؛ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ؛ الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ؛ سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ؛ این عباراتدر نهایت زیبایی به والاترین مضامین هم اشاره دارد.
وی افزود: اگر به مضامین این تسبیحات توجه کنیم می‌بینیم در آن ناب‌ترین مباحث توحیدی از یکسو، مباحث کلامی و عرفانی و ... به زیبایی بیان شده و مستحب است در عصر روز عرفه این تسبیحات را بخوانیم.
اعمال عرفه
عبادت در شب عرفه، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. براى شب عرفه چند عمل وارد شده است: 1- دعایی که با با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود: اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً كه روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.
2- [به نقل كفعمى ] تسبیحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود .
3- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.
4- زیارت امام حسین علیه السلام .
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا عرفه عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان سمنان تدوین شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی شامگاه یکشنبه در دیدار مدیرکل و مسئولان حج و زیارت استان سمنان به میزبانی دفتر خود در سمنان با بیان اینکه محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان تدوین شود، تاکید کرد: حجاج در کنار سفر معنوی حج از ظرفیت‌های فرهنگی هم بهره مند شوند.

وی افزود: هر چه زائران کاروان‌های زیارتی از نظر محتوای دینی، آموزشی و فرهنگی غنی شوند، تأثیر گذاری سفر حج بیشتر خواهد شد.

امام جمعه سمنان همچنین گفت: اتفاقات بسیار خوب و ارزشمندی از حیث فعالیت‌های آموزشی زائران به انجام رسیده که این امر بسیار مبارک و مؤثر است.

مطیعی با بیان اینکه باید تلاش نمود تا ضمن بهره گیری از ظرفیت فرودگاه‌های استان، امکان اعزام زائران از طریق دو فرودگاه سمنان و شاهرود فراهم شود.، تاکید کرد: بی تردید خدمتگزاری به زائران موجب گره گشایی و رفع مشکلات کارگزاران نیز خواهد شد.

وی افزود: زائران استان سمنان دارای سطح فرهنگی بسیار بالایی بوده و همراهی قابل توجهی با عوامل زیارتی کاروان دارند.‌

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: با توجه به رویکرد جدید دولت سعودی به مسئله حج و عمره، می‌بایست ترتیبی اتخاذ گردد تا ضمن ارائه آموزش‌های لازم به زائران نسبت به استفاده مفید از فرصت ناب این سفر معنوی و درگیر نشدن در حواشی، اطلاع رسانی شود.

کد خبر 6097707

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد دستگاه‌های تصویربرداری «ام.آر.آی» در کرمانشاه
  • محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان سمنان تدوین شود
  • انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا
  • پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی (ره) تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری از ۳ مجموعه ورزشی در عرصه بزرگراه امام علی (ع)
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • بهره‌برداری از سه مجموعه ورزشی در عرصه بزرگراه امام علی (ع)
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • حج نماد عظمت امت اسلامی است
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)