Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:45:37 GMT

بقاع متبرکه و مدیریت مصرف برق

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۵۵۹۸۱

بقاع متبرکه و مدیریت مصرف برق

هفته نامه ساباط در سرمقاله شماره 6 خود با عنوان بقاع متبرکه و مدیریت مصرف برق نوشت: تامین نیروی برق در تابستان امسال به علت کمبود آب در پشت سدها با وضعیت نامناسبی روبرو است و فضای رسانه های صوتی، تصویری، مکتوب و مجازی نیز نیم نگاهی به توصیه های مدیریت مصرف برق دارند.

در ادامه این مطلب به قلم داود پاک طینت مدیر مسئول نشریه آمده است: از دغدغه های مردم در این روزها، تلاش برای کم شدن قطعی های برق است و هر کسی سعی دارد تا سهمی در کاهش مصرف برق داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان باورهای مذهبی نیز به کمک این موضوع آمده اند تا جایی که اسراف کاران را برادران شیطان می دانند و از این منظر نیز به اسراف و ضرورت صرفه جویی و مدیریت مصرف نگاه می کنند.
از طرفی بقاع متبرکه و مقبره های امامزادگان همواره مورد اقبال و احترام مردم و به ویژه افراد با ایمان بوده و هست و در ایام هفته به خصوص پایان هفته ها مورد توجه و رجوع مردم قرار دارند.
نورافشانی گنبدها و گلدسته ها از وجوه مشترک تقریبا تمام-البته نه همه- این اماکن است.
شدت نورافشانی در بیشتر این اماکن به حدی است که زائران در کمتر نقطه ای از این اماکن -به ویژه نقاط مسقف- می توانند سایه ای از خود را مشاهده نمایند. همین شدتِ روشنایی موجب می شود مردم مذهبی که به اماکن و بقاع متبرکه ورود می کنند نتوانند نورافشانی های غیر ضروری گنبد ها و گلدسته ها و چراغ های پر نور در راهروهای بی تردد را کنار بنرهای سفارش کننده به صرفه جویی، هضم کنند و البته به تضاد بزرگی می رسند!
از طرفی پیش می آید که افراد به علت قطعی برق از گرمای زیاد، خانه را ترک می کنند و به اماکن عمومی و مساجد یا تکایا ورود می کنند و در آنجا نیز با نورافشانی های غیر ضروری روبرو می شوند و برایشان سئوال مهمی ایجاد می کند که آیا واقعا با کمبود برق مواجه هستیم!؟
نویسنده این سطور بر اهمیت بقاع متبرکه و احترامی که در بین مردم و به خصوص مومنان دارند و لزوم حفظِ احترام و ارتقا جایگاه آن ها واقف است اما این پرسش مهم مطرح است که آیا اماکن مذهبی و متولیان آن که داعیۀ تبدیل کردن این بقاع به «قطب فرهنگی» را دارند نباید در مواقع بحرانی و مشکلاتی که برای جامعه ایجاد می شود، الگو و پیشتاز در ارائه راهکار و همکاری با جامعه باشند؟
آیا انتظار جامعه از متولیان این اماکن برای پیشتازی در مدیریت مصرف و صرفه جویی، انتظار دور از عرفی است؟
بهرحال اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اعم از امامزادگان و مساجد و تکایا همواره مورد توجه مردم الگویی برای بخش عظیمی از مردم بوده اند و امروز که شهرهای مختلف، قطعی های برنامه ریزی شده و منظم برق را تجربه می کنند و صنایع نیز از این وضعیت رنج می برند انتظار منطقی عموم مردم، به خصوص مذهبیون این است که سایر بخش ها به ویژه نمایندگانِ حوزۀ مذهب، نیز پیشتاز در اصلاح الگوی مصرف و ترویج صرفه جویی باشند.
هفته نامه ساباط یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی داود پاک طینت در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
160 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد ١١٦ مجوز متعلق به نشریات چاپی، ٢٨ مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١٦ مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بقاع متبركه رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۵۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مدیریت توزیع برق شاهین دژ همزمان با سراسر استان طرح جهادی و ملی اصلاح و جایگزینی روشنایی معابر شهرستان شاهین دژ را با هدف مدیریت مصرف و تبدیل چراغ‌های پرمصرف گازی به ال‌ای دی و بهینه سازی مصارف روشنایی را عملیاتی کرده است. 
به همت اکیپ توسعه و نوسازی مدیریت توزیع برق شاهین دژ اینبار لامپ‌های کم مصرف و ال‌ای دی خیابان آذربایجان و کوچه‌های فرعی آن جایگزین لامپ‌های گازی شد. 
جایگزینی لامپ‌های کم مصرف خیابان‌ها و معابر این شهرستان که روشنایی آن‌ها از نوع لامپ‌های گازی است از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این مدیریت در سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

دیگر خبرها

  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • برترین های«آب و رسانه » در استان سمنان تجلیل شدند
  • تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد 
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان