Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید گوسفند، لباس و کفش، تهیه شیرینی و آجیل و پخت کلوچه محلی، رقص ازوا توسط جاشوها از جمله آداب و رسوم هرمزگانی ها در عید قربان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛عید قربان، یکی از پرشکوه ترین جلوه تعبد در برابر خالق یکتا و یاد آور زیباترین اطاعت بنده و خضوع در مقابل پروردگار بوده و ذر آنجا که فرمان خدا برای حضرت ابراهیم(ع)، ذبح اسماعیل (ع) صادر شد و خلیل الله(ع) در این آزمون سخت سر بلند بیرون آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عید سعید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و در سراسر کشور دارای آداب و رسوم خاصی بوده؛ به طوری که مردم  هر استان رسم های خاصی هر ساله در این روز برپا می کنند و در کنار جمع صمیمی خانواده به جشن و پایکوبی در این روز می پردازند، هرمزگانی ها که اصالتی غنی و پر محتوا دارند از این قاعده مستثنی نبوده و آداب و رسوم خاصی برای این روز دارند.

هرمزگانی ها در روز عید قربان هنگام نماز صبح بیدار می شوند و بعد از اقامه نماز صبح تا طلوع خورشید با خدای خویش نجوای عاشقانه و درد و دل می کنند و بعد از طلوع خورشید در مصلی و مساجد جامع شهر ها گرد هم جمع می شوند و نماز عید را به جا می آورند.

دریادلان هرمزگانی صبح عید صبحانه های محلی از جمله چنگال، نون توموشی، بلالوت، رنگینگ و....می خورند و در این روز از بهترین لباس هایشان می پوشند و تا پاسی از شب به دید و بازدید از یکدیگر می پردازند.

رسم دیرینه هرمزگانی ها آشتی کنان در این روز بوده به طوری که اگر در جمع فامیل و دوستان میان افرادی کدورت وجود داشته باشد با واسطه گری بزرگان فامیل و روبوسی افراد ناراحتی و دل خوری ها از بین می رود.

عید قربان که به عید حاجیان نیز معروف است حاجیان هرمزگانی با ذبح گوسفند و گاو در این روز مهمانی های با شکوهی برای افراد فامیل و نیازمندان به پا می کنند .

براساس رسم دیرینه برخی از ناخداها، جاشوها و ماهی گیران هرمزگانی با ساز و دهل و طبل‎های بزرگ به کوچه‎ها، خیابان‎ها و میدان‎های شهر آمده و به علامت شادی و خوشحالی درحال نواختن طبل‎ها، به رقص و پای کوبی می‎پردازند که به آن ˈرقص ازواˈ گفته می شود.
 مدافعان خلیج فارس هر ساله از اول ذی حجه تا نهم آن را به اموات اختصاص داده و برای مردگان ختم قرآن و فاتحه می گیرند و برای آمرزش آنها دعای خیر می کنند همچنین از اول تا نهم این ماه با جمع آوری پول میان افراد جامعه، گاو و یا گوسفند خریداری کرده و در روز غید قربانی می کنند و با گوشت هایش حلیم نذری درست می کنند.

اهل سنت هرمزگان برای این عید بزرگ نیز آداب و رسوم خاصی دارند به طوری که به مدت سه روز به پاسداشت این عید بزرگ می پردازند.

خرید گوسفند، لباس و کفش، تهیه شیرینی و آجیل و پخت کلوچه محلی از جمله آداب و برنامه های مردم اهل سنت  قبل از عید سعید قربان است و در صبح روز عید، همراه با طلوع خورشید، موذن به مسجد می رود و مردم را به نماز عید فرا می خواند و مردم نیز بعد از شستن بدن و پوشیدن لباس نو، به قصد ادای نماز عید به سوی مسجد جامع می روند.

 رور عید قربان علاوه بر شادی و دورهمی های بزرگان فامیل کودکان نیز به جشن و سرور و عیدی گرفتن از بزرگان فامیل می پردارند و در این روز مردمان دیار دریا و آفتاب عصر آن  به کنار سواحل خلیج فارس رفته و با خوردن شیرینی ها و دمنوش های مخصوص هرمزگانی شادی خود را میان یکدیگر تقسیم می کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۶۴۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان از بازدید تولیدکنندگان هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی لاستیک و پلاستیک در کشور چین اظهار داشت: دستاورد بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، افزایش سطح تعاملات و روزآمدن شدن و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولیدات صنایع کوچک و بزرگ استان خواهد بود چراکه یکی از سیاست‌های استان توسعه واحدهای پایین دستی با استقرار در شهرک‌های صنعتی و حمایت از این واحدهای صنعتی است.

شهرزاد با اشاره به 7 ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده در سال گذشته‌ افزود: آشنایی تولید کنندگان و صنعتگران با تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در محیط‌های نمایشگاهی بین‌المللی می‌تواند در ارتقاء کیفیت تولیدات و افزایش سطح صادرات مؤثر باشد که تسهیلات تکمیلی تبصره 18 برای تجهیز واحد‌های تولیدی به ماشین آلات به روز و مورد نیاز واحدهای تولیدی درنظر گرفته شده است.

وی رونق بخشی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی را جزء سیاست‌های اقتصادی استان برشمرد و افزود: در بازدیدی که از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک انجام شد مذاکرات دوجانبه بیشتری بین تولیدکنندگان شکل گرفت که در توسعه تولیدات فعلی و ایجاد صنایع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار اثربخش خواهد بود.

گفتنی است هیئت تجاری و اقتصادی استان هرمزگان بااستقبال گرم سرکنسول در فرودگاه شانگهای، وارد کشور چین شده و در اولین و دومین روز از سفر هیات تجاری، مذاکرات دوجانبه تولیدکنندگان هرمزگانی با طرف چینی در حوزه‌های مختلف بویژه تولید قطعات بتنی و متدهای سبک ساختمانی، توسعه واحدهای پتروپلاستیک، تولید آب معدنی و تولید پلاستوفوم صورت پذیرفت همچنین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لاستیک و پلاستیک (CHINA PLUST) کشور چین نیز در شهر شانگهای مورد بازدید هیئت تجاری قرار گرفت.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • بازداشت فامیل شمخانی به اتهام رشوه ؟
  • آشتی‌کنان در کرمان ناقص ماند!
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • آشتی‌کنان، چند ساعت قبل از عجیب‌ترین فوتبال!
  • فامیل مارادونا رکورد باشگاه آمریکایی را شکست!‏
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی